شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام یوسف متوسلیان

یکی از مکان هایی که می تواند، شخصیت جوان را مطابق آموزه های دینی بارور سازد و روح خداجویی و عدالت خواهی را در اعماق وجود آنان ریشه دار سازد، مسجد می باشد که کانون انسانی سازی است.

حجت الاسلام یوسف متوسلیان در گفتگو با  خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در شیراز اظهار کرد: جوانان به عنوان آینده سازان جامعه اسلامی سرمایه های اصلی این کشور به شمار می روند و تلاش در جهت توسعه آگاهی های دینی آنان از اهمیت به سزایی برخوردار است.

وی گفت: اگر میزان معرفت جوانان به آموزه های دینی به اندازه مطلوب باشد، شخصیت دینی آنان به گونه ای شکل خواهد گرفت که هنگام ورود به جامعه اسلامی تاثیر بسزایی در جامعه داشته، اما چنانچه از تربیت دینی لازم برخوردار نباشند زمینه اصلاح جامعه فراهم نخواهد شد.

معاون تبلیغی حوزه فارس افزود: یکی از مکان هایی که می تواند شخصیت جوان را مطابق آموزه های دینی بارور سازد و روح خداجویی و عدالت خواهی را در اعماق وجود آنان ریشه دار سازد، مسجد می باشد که کانون انسان سازی است، پس لازم است راهکارهای جذب جوانان و هدایت آنان به مساجد شناسایی شودو  مورد اهتمام قرار گیرد.

*ویژگی‌های یک امام جماعت موفق

معاون تبلیغ حوزه علمیه فارس گفت: امام جماعت، یکی از ارکان اساسی مسجد به شمار می رود زیرا جوانان امام جماعت را به عنوان آیینه تمام نمای خوبی ها و کرامت های انسانی و سمبل پاکی، صداقت، صفا، شجاعت، مروت، انسانیت، شکیبایی، ایثار و گذشت می شناسند،بنابراین برای جذب جوانان به مسجد، امام جماعت باید با جوانان به عنوان یک دوست رفاقت برقرار نماید، در غم و شادی آنان شریک شود، از آنان احوالپرسی کند، با آنان به اردو رود، حتی الامکان در میادین ورزشی آنان حضور یافته و آنان را مورد تشویق قرار دهد.

*در تیم امنای مسجد جوانان نیز باشند

وی خاطر نشان کرد: پيشبرد امور مسجد و آباداني آن، هم به لحاظ معنوي و هم به لحاظ مادي، اشتراك مساعي و همت والاي اعضاي هيأت امنا را مي طلبد، آنان مي توانند، با همفکري و همدلي، از عهده ي اين وظيفه شرعي و داوطلبانه به خوبي بر آيند و ذخيره اي براي آخرت خود بردارند.

حجت الاسلام یوسف متوسلیان گفت: ذوق، سلايق و افکار قاطبه نوجوانان و جواناني که معمولاً حضور فعالي در مسجد دارند، مورد توجه قرار نمي گيرد. با توجه به شرکت تعداد بي‌شماري از نوجوانان و جوانان در مساجد، لازم است، در اجراي برنامه ها، سليقه هاي آنان مد نظر قرار گيرد. اما برنامه ريزي سنتي موجب شده تا نظرات و خواسته هاي اين قشر ناديده انگاشته شود که اين امر موجبات دلخوري و ناراحتي آنان را فراهم مي سازد.

معاون تبلیغی حوزه‌ علمیه فارس بیان کرد: يکي از عوامل مهم در راستاي برداشتن فاصله ميان مسجد و جوانان و ايجاد حلقه عاطفي بين آن دو است. اين وظيفه پدر و مادر است که کودك را از همان ابتداي کودکي با مسجد و انجام فرايض ديني مثل نماز و روزه آشنا کنند که در دين اسلام سفارش زيادي به آن شده است.

*نقش خانواده در آشنایی فرزندان با مسجد

وی در مورد نقش پدر و مادر اضافه کرد، اگر پدر و مادر فرزند خود را از کودکي به حضور در مسجد و خواندن نماز و عبادات عادت دهد، اين سنت پسنديده رفته رفته در ذهن کودك نقش بسته و با آن مأنوس مي گردد. مساجد نيز مي توانند با برپايي برنامه هاي آموزشي و هنري اولين قدم را براي ايجاد اين رابطه عاطفي بردارند.

*وضع ظاهری مساجد

حجت الاسلام یوسف متوسلیان تصریح کرد: مسجد و ويژگي هاي آن مي تواند عامل جذابي به منظور گرايش نوجوانان و جوانان به آن باشد که از آن جمله می توان به نظافت و پاکيزگي مسجد اشاره کرد لذا مسئولان مسجد بايد در خصوص غبار روبي، نظافت منظم روزانه يا هفتگي، شستن فرش ها و عطر افشاني اقدام کنند.

نظافت وضوخانه، ايجاد امکانات بهداشتي نظير صابون، مايع ضد عفوني کننده، آب گرم در زمستان ها و شستشوي مرتب و منظم محيط دستشويي ها و به کار بردن خوشبو کننده هاي مناسب از ضروريات مساجد است.

*وسايل صوتي، گرمایشی و سرمایشی

 وی افزود:مسائل ناخوشايندي مثل نامناسب بودن صداي بلند گوها، سرد يا گرم بودن بيش از حد مسجد ، تنظيم نامناسب نور در مسجد و ديگر عواملي از اين قبيل باعث ايجاد سابقه ي ذهني منفي در اذهان افرادي که به مسجد مي روند، شده و موجبات نارضايتي و گريز جوانان از مسجد است . رفع اين مشکل مديريت مدبرانه هيأت امناي مسجد و افراد اداره کننده امور و مناسبتهاي مسجد را مي طلبد.

*ايجاد امکانات فرهنگي ورزشي

حجت الاسلام  متوسلیان تاکید کرد:مسوولان و گردانندگان مساجد مي توانند با تهيه و تخصيص امکانات فرهنگي از قبيل : کتابخانه، کامپيوتر، سالن مطالعه، تشکيل گروه هاي تواشيح، سرود، همخواني قرآن و تشکيل جلسات آموزش قرآن در دوره هاي گوناگون، کلاس هاي تقويتي رايگان و کلاس هاي آموزشي ديگر، باعث جذب جوانان به مساجد شوند.

*لزوم استفاده از افراد خوش صدا

وی افزود:استفاده از قاريان قرآن و مؤذن هاي مسن و افراد بد صدا در بعضي از اوقات در مساجد باعث دفع جوانان از مساجد مي شودلذا مسوولان مسجد در جهت جذب نوجوانان و جوانان به مسجد بايد از مؤذّنان، قاريان و مداحان خوش صدا، جذاب و جوان استفاده نمايند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha