سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
1

پروفسور بصری حسن الدین وزیر اسبق رفاه اندونزی و سفیر سابق این کشور در تهران گفت: ایران با در اختیار داشتن ولایت فقیه، بزرگترین قدرت در منطقه به شمار می آید.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، سمینار تبیین "نظام حقوقی -  سیاسی جمهوری اسلامی ایران با تطبیق بر نظام اندونزی" در دانشگاه اسلامی رادن فتح شهر پالمیانگ اندونزی با حضور بیش از 300 نفر از دانشجویان، اساتید دانشکده های مختلف و تنی چند از شخصیت ها در سالن اصلی دانشگاه برگزار گردید.

سخنرانان این سمینار عبارت بودند از:

1-    پروفسور دکتر افلاطون مختار رئیس دانشگاه اسلامی رادن فتح

2-    پروفسور دکتر سویِتنو معاون دانشگاه رادن فتح

3-    پروفسور دکتر حمدی ملوک استاد و رئیس گروه جامعه سیاسی دانشگاه اندونزی (UI)

4-    پروفسور دکتر بصری حسن الدین وزیر اسبق رفاه اندونزی و سفیر سابق اندونزی در تهران

5-    دکتر حجت الله ابراهیمیان رایزن فرهنگی ایران در اندونزی

ابتدا آقای پروفسور افلاطون مختار رئیس دانشگاه اسلامی رادن فتح که به تازگی از جمهوری اسلامی ایران بازگشت، مطالب ارزنده ای درباره نظام سیاسی ایران و مردم ایران بیان کرد و با ستودن تلاش ایرانیان برای در اختیار گرفتن قدرت علمی و تکنولوژی در منطقه اظهار داشت: وجود علمای ربانی در قم که هدایتگران معنوی مردم هستند، نعمتی است که این کشور از آن بهره مند است.

توجه رئیس دانشگاه فتح اندونزی به ساده زیستی رهبران ایران

وی وجود رهبر مقتدر در ایران را یادآور شد و اظهار داشت: در عین حال رهبر فعلی و نیز امام خمینی از زندگی ساده ای برخوردارند.

سپس پروفسور دکتر حمدی ملوک استاد و رئیس گروه جامعه سیاسی دانشگاه اندونزی و نیز از کاندیدای سابق وزیر آموزش و فرهنگ اندونزی مقاله خود را با عنوان "چشم انداز روابط اندونزی و ایران پس از انتخابات ریاست جمهور سال 2014" ارائه نمود.

وی ابتدا سیر روابط اندونزی و ایران از قرن 7 میلادی تا امروز را بیان کرد و اظهار داشت: از قرن 7 میلادی اندونزی و ایران روابطی داشته اند و در انواع گوناگون ظهور پیدا کرده است. ایران نخستین کشوری بود که آزادی و استقلال اندونزی در سال 1945 را عملاً به رسمیت شناخت. از سویی، اندونزی نیز از ایران در خصوص توسعه صلح آمیز فناوری هسته ای حمایت کرده است.

مشترکات ایران و اندونزی در سیاست

پروفسور حمدی ملوک ادامه داد: ایران و اندونزی مشترکاتی در سیاست که به شرح ذیل است، دارند: 1) اندونزی و ایران عنوان بزرگ ترین کشور مسلمان جهان را به خود اختصاص می دهند. 2) اندونزی و ایران موضعگیری مشترک نسبت به قضیه فلسطین و حمایت از استقلال و آزادی آن کشور را دارند. 3) اندونزی و ایران حملات تروریستی 11 سپتامبر را محکوم نمودند و خواستار آن شدند که مبارزه با تروریسم بین المللی انجام گردد و نیز تعریف تروریسم روشن شود. 4) هر دو کشور عضو جنبش عدم تعهد، عضو گروه 77، عضو سازمان همکاری اسلامی، عضو گروه 15 و عضو گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه هستند.

وی در ادامه به ظرفیت های همکاری اقتصادی دو کشور اشاره نمود و اظهار داشت: تا به حال 53 اسناد همکاری دو جانبه از طریق مکانیزم های مختلف اعم از کمیته مشترک اقتصادی و تجاری و یا فرهنگی در میان است که متأسفانه به صورت کامل و به دلایلی مانند تأثیر تحریم ها علیه ایران، نفوذ آمریکا در نظام تجاری و بانکداری در اندونزی به تحقق نرسیده است.

او در پایان به بیان آینده و چشم انداز دو کشور پس از انتخابات ریاست جمهور پرداخت و اظهار امیدواری نمود: با ریاست جوکوی که شخصیتی با ویژگی های باز، اهل تسامح، برخورد شایسته در سطح ملی و بین المللی، پایداری در رعایت تسامح دینی و مذهبی هستند، بتواند روابط اندونزی و ایران را بهبود ببخشند. علاوه بر این، موارد زیر باید مورد توجه طرفین قرار گیرد:

•     از دیپلماسی فرهنگی بهره برده شود

•     سیاست آزاد و فعال اعمال گردد.

•     برنامه هایی مانند گفتگوی تمدن، تبادل دانشجویان و اساتید، نمایشگاه فرهنگی و تجاری، تحقیقات مشترک به اجرا در آید

•     اطلاع رسانی خوب و مناسب در اختیار قرار گیرد تا مردم از منابع دست اول اطلاعات را دریافت کنند و واقعیت امر به آنها برسد

وی خاطر نشان کرد: از این رو، ما نباید از همکاری با ایران هراسی داشته باشیم و با توجه به مشترکات زیادی با ایران، پیش و بیش از کشورهای دیگر که در حال حاضر می خواهند برقرار کنند، می بایست روابط گسترده و عمیق تری را ایجاد نماییم.

ایران از نگاه سفیر سابق اندونزی در تهران

در ادامه پروفسور بصری حسن الدین به ارائه سخنرانی با موضوع "موقیت دیپلماسی اندونزی – ایران در تعامل بین المللی" پرداخت که ابتدا ایران را چنین توصیف کرد: ایران یکی از سه صاحبان قدیمی ترین تمدن ها در جهان است که پس از ورود اسلام در قرن 7 میلادی به این سرزمین، فرهنگ بومی آن با فرهنگ اسلام ادغام شد و غنی سازی فرهنگ جهانی از جمله هنر و معماری ایرانی اسلامی مانند معماری زیبای مساجد، خوش نویسی های منحصر به فرد و آرایش ظاهر قرآنی را به ارمغان آورد. در یک کلمه می توان گفت: ایران لابرتوار جهان اسلام می باشد.

وی در ادامه در خصوص روابط دو جانبه با اندونزی اظهار داشت: روابط دو جانبه بین اندونزی و ایران در عرصه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی- فرهنگی خوب پیش می رود و چشم انداز توسعه روابط دو جانبه به دلایل زیر بسیار روشن است:

•     تعهد قوی طرفین جهت ادامه و توسعه روابط وجود دارد

•     ایران با داشتن: 1) نفت و گاز 2) موقعیت ژئو اقتصادی و برنامه های توسعه ای در زمینه زیر ساخت های اقتصادی و حمل نقل برای تبدیل شدن به منطقه ای مهم، می تواند به بازار رونقی بالقوه برای محصولات اندونزی گردد.

•     وجود آگاهی دو کشور برای از بین بردن موانع اقتصادی و تجاری

•     جدیت دو کشور در توسعه روابط دو جانبه که در 53 سند همکاری امضا شده بین دو جانبه از طریق مکانیسم های مختلف، منعکس گردید.

ایران، بزرگترین قدرت منطقه است

وزیر اسبق رفاه اندونزی ادامه داد: البته، انتظار می رود حضور مقامات نظام فعلی دولت همراه با حمایت رهبر بتواند فرصتی را برای پیشرفت و رفاه ایران و نیز دیپلماسی جهانی ایجاد نماید. همچنین ایشان اظهار داشت: ایران با در اختیار داشتن ولایت فقیه، بزرگترین قدرت در منطقه به شمار می آید.

بیین نظام حقوقی سیاسی ایران

در ادامه دکتر ابراهیمیان رایزن فرهنگی ایران که موضوع سخنرانی خود را درباره نظام حقوقی – سیاسی ج.ا.ایران عنوان نمود، ابتدا ویژگی های ماهوی و شکلی نظام جمهوری اسلامی ایران را بیان کرد.

تبیین نوع حکومت، مبانی اعتقادی نظام، وحدت ملی، تساوی اقوام، رسمیت دیگر مذاهب اسلامی، رسمیت ادیان توحیدی، حق استفاده از زبان های محلی، تمامیت ارضی، استقلال و آزادی و امت اسلامی ویژگی های ماهوی بودند که رایزن فرهنگی به آنها اشاره کرد.

همچنین تشریح زبان فارسی، توجه به زبان عربی، تاریخ رسمی، پرچم رسمی کشور برخی از ویژگی های شکلی نظام بودند که به آنها نیز اشاره شد.

در ادامه ابراهیمیان، با تشریح بُعد اسلامیت نظام حقوقی- سیاسی، تبلور آن را تعبیه عنصر ولایت فقیه دانست و در بُعد جمهوریت نظام، برگزاری بیش از 35 انتخابات در طول انقلاب اسلامی، نشانگر دموکراتیک بودن این نظام سیاسی عنوان شد.

در ادامه مراسم وقت قابل توجهی به پرسش و پاسخ داده شد که انبوه سؤالات دانشجویان در خصوص نظام جمهوری اسلامی ایران مطرح شد و به آنها پاسخ داده شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha