جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
محمد آزاد

حوزه/ به گفته سفیر جمهوری اسلامی ایران در اندونزی اسلام سیاسی میانه‌رو و توان اقتصادی اندونزی سبب شده است که اندونزی نقش مهمی را در حوزه بین‌الملل ایفا کند که به هفتادمین سال ارتباطش با ایران در سال ۲۰۲۰ رسیده ایم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، محمد آزاد در مدرسه زمستانه «جریان شناسی دینی فرهنگی اندونزی» که عصر پنجشنبه به صورت وبیناری برگزار شد، با بیان اینکه روابط دیپلماتیک دو کشور ایران و اندونزی به صورت رسمی  از سال ۱۹۵۰ شروع شد گفت: اندونزی یک سفارت در تهران و ایران نیز یک سفارت در جاکارتا دارد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در اندونزی گفت: پیش از این نیز ارتباط ایران واندونزی از زمان هخامنشیان بوده است و تبادلات اقتصادی در این دو کشور از طریق راه دریایی انجام می شد.

وی با اشاره به اینکه ایران نهضت ترجمه را در اندونزی به راه انداخت گفت: کتاب های بسیاری از ایران در آن کشور ترجمه شد.

همکاری‌های گسترده ایران و اندونزی

وی افزود: همچنین همکارهای بین دو کشور اندونزی و ایران در مجامع و سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان ملل، جنبش عدم تعهد، سازمان همکاری اسلامی و دی هشت دوستانه و نزدیک بوده‌است ضمن اینکه مسایل مختلفی از جمله ادبیات و فرهنگ و مراکز تمدنی و تاریخی باعث ارتباط بیشتر ایران و اندونزی شد.

آزاد تاکید کرد: تاثیر زبان و ادبیات ایران و نفوذ فرهنگی آن در کشور اندونزی بسیار بوده است و همچنان این امر ادامه دارد.

وی با اشاره به پایان نامه تاثیر زبان و ادبیات فارسی و فرهنگ ایرانی در زبان و ادبیات فرهنگ اندونزی گفت: نویسنده این پایان نامه محمد ظفر اقبال است که به موضوع تاثیرگذاری فرهنگ و زبان ایرانی اشاره می کند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در اندونزی اضافه کرد: در این پایان نامه اشاره شده است که رواج فراوان واژگان تجاری و دریایی فارسی در بنادر این مناطق بهترین دلیل بر این مدعاست. در این خصوص می‌توان به الفاظ مشترک دو فرهنگ؛ مثل بندر، ناخدا، و غیره اشاره کرد. اسلام در قرن هفتم میلادی به اندونزی رسید و سهم مبلغان و علمای ایرانی در گسترش اسلام در این منطقه خیلی آشکار است.

چشم انداز ۷۰ ساله ارتباطات ایران و اندونزی

آزاد با بیان اینکه سال گذشته به هفتادمین سال روابط دو کشور رسیدیم اظهار داشت: با همکاری سفارتخانه‌ها برنامه‌های مختلفی انجام شد و سعی شد موج جدیدی از روابط برای هفتادسال آینده توسعه پیدا کند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در اندونزی در حوزه سیاسی از هفت رئیس‌جمهور اندونزی، ۵ رئیس‌جمهور از ایران دیدار داشتند، تأکید کرد: این نشان‌دهنده اهمیت ایران است و همچنین از سمت ایران هم این روابط وجود داشته است.

وی با معرفی کتاب «اندونزی و روابط بین‌المل» تأکید کرد: در این کتاب علاوه بر بحث‌های تاریخی بحث‌های معاصر هم بررسی‌شده است که نشان می‌دهد اسلام سیاسی میانه‌رو و توان اقتصادی اندونزی به چه گونه است که باعث می شود اندونزی نقش مهمی را در حوزه بین‌الملل ایفا کند.

وی با تأکید به سفرهای وزرای خارجه دو کشور تصریح کرد: رئیس مجلس، رئیس قوه قضائیه و معاون رئیس‌جمهور سفرهایی را به این کشور داشته‌اند و در حوزه سیاسی از ابزارهایی که برای پیشرفت کارمان استفاده می‌کنیم کمیته برنامه‌ریزی سیاسی است که در آن مباحث مختلف دوجانبه منطقه‌ای و بین‌المللی موردبحث و بررسی قرار می‌گیرد.

راه اندازی اتاق های فکر بین دو کشور

آزاد بابیان اینکه اتاق‌های فکر بین دو کشور برقرار است تصریح کرد: دفتر مطالعات سیاسی وزارت خانه با اتاق فکر وزارت خارجه اندونزی وبینارهایی داشته‌اند و به‌ویژه بعد از کرونا کار از طریق این وبینار ها دنبال شد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در اندونزی  به بحث‌های اقتصادی هم اشاره کرد و گفت: ۱۲ کمیسیون مشترک در این زمینه داشتیم که موانع بررسی شده و از این طرق سعی می‌شود که حل شود.

به گفته وی توافقنامه تعرفه ترجیحی هم از طریق سازمان توسعه تجارت اندوزی در حال پیگیری است و در زمان کرونا نیز کار از سوی کارگروه های مختلف به صورت مجازی پیگیری می شود.

با اشاره به تحریم‌های ظالمانه آمریکا افزود: سعی کردند در این دوره کاملاً فشار را روی ایران بیاورند اما در دوره ریاست اندوزی در شورای بین‌المللی دو بار نامه نوشتند و تحریم تسلیحاتی و مکانیسم ماشه را رد کردندکه در مناسبت‌های مختلف از دولت اندونزی تشکر کردیم.

وی افزود: عمق روابط ایران و اندونزی و علاقه‌مندی مردم و دولت اندونزی به حفظ روابط خودش را به این صورت می‌تواند نشان بدهد که درزمینهٔ های مختلف در کنار مردم ایران بوده‌اند.

مواضع اندونزی در رابطه با فلسطین

آزاد با تأکید بر بحث فلسطین تأکید کرد: مواضع ایران و اندونزی در این زمینه هم مشترک است، در ارائه راه‌حل تفاوت‌هایی وجود دارد اما مسئله نفی اشغال گری توسط هر دو کشور مورد تأکید است ، در بحث افغانستان هم اندونزی وارد کمک به حل مسائل افغانستان شده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در اندونزی با بیان اینکه درصحنه بین‌المللی حتی بین ایران و افغانستان هم میانجیگری اندونزی را داشتیم، تصریح کرد: پاسخی از سمت عربستان در این زمینه دریافت نشد، اما همکاری‌های پارلمانی هم از دیگر همکاری‌های بین دو کشور است.

وی با اشاره به هفته‌های فرهنگی دو کشور، تأکید کرد: هفته‌های فرهنگی توسط رایزن‌های فرهنگی دو کشور انجام می‌شود و علاوه بر این ارتباطات در حوزه های مختلف فرهنگی بین علما و دانشگاهی‌ها برگزارشده و ادامه دارد.

آزاد افزود: با توجه به سابقه تاریخی و دوره معاصر از روابط دو کشور نشان می‌دهد که هر دو کشور به همکاری علاقه‌مند هستند، ارتباطات و پیوندهای بین آسیای غربی و شرقی و وحدت آسیا موضوعی است که فلش بکی به قرن ۱۷ میزند که باید به این نکته اهمیت داده شود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در اندونزی با اشاره به تسلط سیاستمداران به زبان مالایی، تاکید کرد: این تسلط کار را راحت تر می کند، توجه بیشتر به منطقه شرق آسیا نیاز به کار بیشتری دارد، در حوزه های فرهنگی و اقتصادی باید کشورهای شرق آسیا در حوزه روابط بین الملل مورد توجه قرار بگیرد.

نگاه جدی به شرق در سال های اخیر

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر نگاه به شرق جدی گرفته شده است، تاکید کرد: تمرکز تحولات بعضا در بحث های مناطق وزن سیاسی و اقتصادی فرهنگی بیشتری در برخی نقاط دارد که تمرکز را بهم می زند.

آزاد اندونزی در مولفه توان اقتصادی در شرق آسیا را جز سرآمدان خواند و  تاکید کرد: ممکن است در سال ۲۰۲۵ به اقتصاد ششم دنیا و در سال ۲۰۳۰ به اقتصاد چهارم تبدیل شود.

وی با بیان اینکه اندونزی بزرگ ترین کشور دارای جمعیت مسلمان است، تاکید کرد: در دوره توجه به ارزش های جدید در قالب سیاسی هم صورت می گیرد، اسلام محمدی که اسلام مترقی هست که باب اجتهاد در آن باز است و به پیشرفت تاکید دارد و دیدگاه مبتنی بر عدالت اقتصادی در این کشور حکمفرما شده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در اندونزی با تاکید بر اهمیت جمعیت فراوان اندونزی تاکید کرد: اندونزی دیگر متعلق به خودش نیست و متعلق به منطقه و دنیاست و قطعا کشورهای خارجی هم بیکار نایستاده اند بخش عمده ای از موسسات نظرسنجی هم بر آینده کشور اندونزی تاکید دارند.

آزاد با اشاره به روابط عمیق ایران و اندونزی، تصریح کرد: در بحث ترامپ سیاست یک جانبه گرایی و تحریم های دیوانه وار ترامپ رفتار دولت اندونزی این بود که در شورای امنیت مقاومت کردند و تاکید آنها بر چندجانبه گرایی است و هر وقتی که نیاز به میانجیگری بوده است اقدام کردند.

وی با بیان اینکه رفتار اندونزی با ایران در دوره های مختلف دوستانه بوده است، تاکید کرد: نهاد آسه آن در منطقه جنوب شرق آسیا هم به دنبال هویت آسیایی است و می گوید کشورهای خارجی میتوانند در منطقه حضور داشته باشند اما به دنبال منازعه و تنش نباشند و اجازه نمی دهند که در رشد و توسعه اقتصادی منطقه ایجاد اختلال بکنند و تئوری این نهاد تئوری تعامل پویا است .

313/61پ

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha