جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مساعد جامعة المصطفى العالميّة للشؤون الدوليّة الشيخ مجيد حكيم إلهي

حوزه/ نماینده مقام معظم رهبری در جنوب شرق آسیا گفت: دانشگاهیان اندونزی تا قبل از انقلاب اسلامی ایران تنها راه‌حل را گفتمان چپ و مارکسیستی می‌دانستند اما بعد از انقلاب اسلامی گمشده خود را در گفتمان اسلامی پیدا کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین عبدالمجید حکیم الهی در مدرسه زمستانه «جریان شناسی دینی فرهنگی اندونزی» که عصر پنجشنبه به‌صورت وبیناری برگزار شد،با اشاره به جریان‌های سیاسی و دینی در اندونزی به معرفی جمعیت اهل‌البیت پرداخت و اظهار داشت: اندونزی یکی از کشورهایی است که تحت تأثیر شدید انقلاب اسلامی قرار گرفت که بیش از ۸۰ درصد جمعیت آن مسلمان هستند.

نماینده مقام معظم رهبری در جنوب شرق آسیا جمعیت اهل‌البیت را یکی از جریاناتی دانست که در این اتفاق موثربوده است و گفت:  در شکل‌گیری جریاناتی مانند سازمان اهل‌البیت با عنوان ایجابی،  عوامل مختلفی دخیل بوده‌اند که جریان ذوب شدن در هویت غربی و از دست دادن هویت ملی یکی از آن‌ها بوده است و دومین عامل اندیشه‌ها و آموزه‌های درون دینی اسلام است که دعوت مبارزه با ظلم و ستم و کفر و طاغوت و اجرای ارزش‌های دینی می‌کند.

وی وجه مشترک همه این عوامل را بازگشت به اسلام اصیل عنوان کرد و با بیان این که رویکردهای مختلفی بین این جریان‌ها وجود دارد که اولینش تقلیل ناپذیری دین در اداره جامعه است و گفت: به اعتقاد این‌ها باید کل سیستم اداره کشور بر اساس دین شکل بگیرد و برخی دیگر بر گفت‌وگوی دین و خرد معتقد هستند و دغدغه اصلی آنها نگه‌داشتن گوهر راستین دین اما در بستر خردورزی است.

حجت الاسلام والمسلمین حکیم الهی با اشاره به اینکه پیوند دین و مدرنیته رویکرد سوم است تأکید کرد:به اعتقاد این گروه باید قرائتی از دین ارائه بدهیم که با مدرنیته سازگار باشد به همین خاطر باید به دنبال پیدا کردن پیوند زدن فهم دینی با سکولاریسم باشیم.

وی با اشاره به جریانات اسلامی اندونزی گفت: جریان متمایل به اسلام سنتی که بازگشت به آموزه‌های اصلی دینی هدف اصلی آن‌هاست که نماد آن‌ها را می‌تواند در انجمن محمدیه پیدا کرد، جریان اسلام‌گرایان لیبرال، جریان طرفدار اسلام وهابی و حتی جهادی و چهارمین جریان فعال در عرصه دین و علم و آموزش جریان تشیع است.

نماینده مقام معظم رهبری در جنوب شرق آسیا با اشاره به اینکه تشیع در اندونزی دارای سابقه طولانی است تأکید کرد: مشترکات بسیاری بین اهل‌بیت و اهل سنت در جنوب شرق آسیا به‌ویژه در کشور اندونزی وجود دارد بعد از انقلاب اسلامی سازمان‌های مختلفی در کشور اندونزی ایجاد شدند که یکی از آن‌ها سازمان ایجابی است.

وی بابیان اینکه سازمان ایجابی موتور جنبش اجتماعی شیعه در اندونزی است،تأکید کرد: در سال‌های پیش از انقلاب به علت عوامل مختلفی تشیع در اندونزی رشد نکرده ذوب در اندیشه‌های دیگر شده است به حدی که کسانی که پیرو مذهب اهل‌بیت بودند در لاک تقیه زندگی کردند اما به دنبال انقلاب اسلامی و تحت تأثیر افکار حضرت امام و شهید مطهری آموزه‌های شیعی موردتوجه جامعه نخبگانی و جامعه علمی اندونزی قرار گرفت.

حجت‌الاسلام حکیم الهی با اشاره به اینکه در نتیجه این موضوع شیعیان افکار و اعتقادات خود را آشکار نمودند، تأکید کرد: از گرایش‌های مختلف اجتماعی و طی توافقی که شد قرار گذاشتند که حزب ملی که مورد رسمیت دولت باشد تشکل شود و استاد جلال‌الدین، نام این جمعیت را جمعیت اهل‌بیت معارفی کرد که اولین جریان بود که مورد رسمیت بخشی دولت قرار گرفت.

نماینده مقام معظم رهبری در جنوب شرق آسیا با اشاره به اهداف این جمعیت تأکید کرد: تأکید بر مشترکات شیعه و اهل سنت و اصول همزیستی اسلامی، معرفی و انتشار آموزه‌های اسلامی پیامبر و اهل‌بیت پیامبر، کمک اقتصادی و بهبود وضعیت اقتصادی مستضعفان، توسعه روحیه و کمک معنوی مسلمانان و  توسعه روابط سازمان‌های اسلامی ازجمله اهداف این جمعیت بوده است.

وی با اشاره به جمعیت ۸۶ درصد مسلمانان اندونزی تأکید کرد: ایجابی، با تأکید بر مشترکات اعتقادی و فقهی و پرهیز از اختلافات توانست با تأکید بر مشترکات توحید و معاد و نبوت یک گستره زیادی را به دست آورده و تأثیرگذاری حداکثری را در جامعه نخبگانی داشته باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حکیم الهی با اشاره به استفاده از نمادها برای اثبات هویت شیعی به‌عنوان یکی دیگر از هدف‌های این جمعیت تأکید کرد: نشان‌واره سازمان ایجابی یک کشتی منصوب به حضرت نوح است که در فرهنگ اندونزی بسیار محترم و نماد نجات و سعادت است .

وی با اشاره به رویکرد اقتصادی جمعیت ایجابی تأکید کرد: ورود به عرصه رفاهی و تقویت بنیه اقتصادی شیعیان، محرومین و مستضعفان بدون توجه به دین و مذهب آن‌ها از دیگر حرکت‌های اساسی جمعیت ایجابی بوده است.

نماینده مقام معظم رهبری در جنوب شرق آسیا از برگزاری نشست‌های تخصصی و علمی در تبیین تشیع خبر داد و گفت: در سطح نخبگانی و در دانشگاه‌ها نشست‌های مختلفی به‌منظور پاسخ به شبهات برگزار می‌شد که این رویکرد مورد توجه دولت و حمایت دولت از آن‌ها قرار گرفت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حکیم الهی احیای مناسک دینی و مذهبی را از دیگر رویکردهای ایجابی برشمرد و تأکید کرد: مراسم ولادت‌ها و شهادت‌ها و  مناسبت‌های ویژه اسلامی  به‌صورت مفصل و حتی در سالن اجلاس مجلس برگزار می‌شد.

وی بهره‌مندی از ظرفیت‌های معرفتی و دکترین تشیع از دیگر رویکردهای این جمعیت خواند و افزود: دانشگاهیان تا زمانی تنها راه‌حل را گفتمان چپ و مارکسیستی می‌دانستند اما بعد از انقلاب اسلامی گمشده خود را در گفتمان اسلامی پیدا کردند.

نماینده مقام معظم رهبری در جنوب شرق آسیا رویکرد دیگر این جمعیت را ارتباط با دولت برشمرد و تأکید کرد: در مقابل دین اسلام ایدئولوژی پانچاشیلا که ۵ اصل خدای واحد، بشردوستی، ... است را مطرح کردند.

حجت‌الاسلام و المسلمین حکیم الهی به چالش فکری این جمعیت هم اشاره کرد و گفت: این چالش‌ها بین اساتید و فارغ‌التحصیلان و روشنفکران فارغ‌التحصیل دانشگاه به وجود آمد، عده‌ای بر تقدم اخلاق بر فقه معتقد بودند و تأکید داشتند که باید اخلاق محور باشیم نه فقه محور.

وی افزود: عده‌ای درنتیجه این دکترین از آن جدا شدند و جریان دیگری را تشکل دادند و چالش دوم چالش کارکردی بود که عبارت بود از شخص محور بودن ایجابی که در حوزه‌های مختلف این شخص محور بودن خودش را نشان می‌داد که انشقاقی بین جریان‌های مختلف رخ داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha