پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
روابط ایران و اندونزی

حوزه/ مبلّغ و فعال فرهنگی در جنوب شرق آسیا گفت: ایران در اندونزی به دو ویژگی مهم معروف است که یکی ضدیت و ایستادگی در برابر استکبار و دیگری قدرت علمی است که این دو عامل در این سال ها قلب بسیاری از مردم اندونزی را به ملت و دولت ایران گره زده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم زرگر عصر چهارشنبه در مدرسه زمستانه «جریان شناسی دینی فرهنگی اندونزی» که به صورت وبینار برگزار شد،اظهار داشت: امروز ترکیه در حال تصاحب این جایگاه ایران است از این رو نیاز است تا مبلغان در عرصه بین المللی به ویژه در اندونزی ورود پیدا کنند و دست به کارهای فرهنگی و تبلیغی دست بزنند.

وی گفت: ایران تنها کشوری در دنیاست که با زبان محلی به طور منظم از سازمان فرهنگ و سازمان های حوزوی از سال ۹۳ تا کنون مبلغ اعزام می کند مبلغانی که دارای تخصص و تجربه هستند.

این مبلّغ، با تاکید بر اینکه مهارت های زبانی برای تبلیغ در اندونزی بسیار مهم است گفت: مهارت های زبانی با سطح متوسط کافی نیست و این امر نیاز به تخصص و آشنایی با زبان محلی باشد.

وی ادامه داد: همچنین باید افراد دارای تخصص های مختلف و تخصص در عرصه های فرهنگی و دینی باشد و دارای بصیرت و هوش بالایی باشد چرا که اندونزی دارای زمینه بسیاری است که برای کسانی که تخصص دارند کارآمد است.

مبلّغ و فعال فرهنگی در جنوب شرق آسیا خاطر نشان کرد: رابطه انسانی و عاطفی باید بین ایرانیان و اندونزی ها ایجاد شود تا از این طریق پرسش و پاسخ انجام شود تا ارتباطات و تعامل ها تقویت شود.

وی به نیازهای فرهنگی شیعیان در اندونزی اشاره کرد و گفت: اولین نیاز، مسائل فکری و اعتقادی است تا با تقویت این موضوع بتوانند از عقاید خود در برابر هجوم شبهات محافظت کنند به ویژه که وهابیت در این سال ها به شدت فعال شده است.

حجت الاسلام و المسلمین زرگر افزود: دومین نیاز مسائل فقهی و احکامی است، هنوز ریشه های فقه شافعی در بین شیعیان بسیار پررنگ است.

وی گفت: سومین نیاز، اخلاقی و عرفانی است، فضای عرفان و تصوف در اندونزی بسیار جدی است و مردم این کشور به مستحبات بسیار اهمیت می دهند، انواع پرسش ها درباره مستحبات و اخلاق اسلامی در بین مخاطبان وجود دارد در این زمینه هم باید الگوهای صحیح عرفان شیعی که منطبق با مکتب اهل بیت به شیعیان و هم به اهل سنت اندونزی ارائه شود.


این کارشناس، از تقویت مراسم های فرهنگی و دینی در اندونزی خبر داد و گفت: در بین شیعیان اندک اندک مراسم آیینی مثل دهه محرم پررنگ شده است، تقریبا در اکثر مراکز تجمع شیعی مراسم این دهه در حال شکل گرفتن و پررنگ شدن است.


وی ابراز داشت: از دیگر سو در سال های اخیر اعزام مبلغ بومی ساختارمند شده که قبلا این گونه نبوده است.


حجت الاسلام و المسلمین زرگر با اشاره به مراسم های خاص در اندونزی گفت: بردن خاک، قطع درخت موز، ماتم، طبل زنی، مراسم انگشتان، آماده سازی، رهاکردن تابویی و حرکت دسته جمعی از جمله این مراسم هاست.

این محقق حوزوی، افزود: این مراسم ها که ریشه آن در عاشوراست در ۲۰ سال پیش همچنان به عنوان یک فستیوال برگزار می شد که این روزها کم رنگ شده است.

وی خاطر نشان کرد: امروزه نوع جدیدی از شیعه در اندونزی در حال به وجود آمدن است تا قبل از این اکثر شیعیان اندونزیایی افرادی بودند که مستبصر شده بودند این افراد تربیت شیعی نداشتند، ولی در عوض خودشان با جستجو و تحقیق این مذهب را برگزیده اند همچنین امروزه نسلی در شیعه ایجاد شده است که مثل ما ایرانی ها علت تشیع آن ها تولدشان در یک خانواده شیعی است این نسل جدید احتیاجات خاص خود جوش دارند.


مبلغ و فعال فرهنگی در جنوب شرق آسیا با اهتمام بر اینکه اسلام در اندونزی ظاهرا با گرایش شیعی وارد شده است گفت: آنچه که پررنگ است حب اهل بیت(ع) و توسل به این معصومان است حتی در بین اهل سنت نیز این موضوع وجود دارد. غرب اندونزی لانه وهابیت است.


این محقق حوزوی با اشاره به اینکه علمای شیعه در اندونزی بسیار کم هستند گفت: تعداد طلاب شیعه نسبت به ملت اندونزی و حتی نسبت به جمعیت شیعیان کم است طبق برخی آمارها مثل اطلاعات ویکی لیکس حدود پنج میلیون شیعه در اندونزی است، اما مجموع کل طلبه ها و اساتید حوزوی کمتر از ۵۰۰ نفر است.


این مبلغ، با بیان اینکه تنوع فرهنگی در اندونزی بسیار زیاد است، گفت: مسلمانان مسیحی و بودایی و هندو در کنار هم زندگی می کنند و در جنوب اندونزی جزیره ای مثل بالی را مشاهده می کنیم که مرکز بین المللی بی بندوباری است و در شمال اندونزی در منطقه آچه نه تنها فحشا و شرب خمر ممنوع است که حجاب هم الزامی است و دختر و پسر غریبه حق خلوت با یکدیگر را در پارک ندارند.


وی اضافه کرد: مردم غرب و مرکز اندونزی دارای فرهنگی قدیمی هستند، اما در شرق اندونزی در پاپوا مردمی جنگلی هستند که لخت مادرزاد زندگی می کنند و تازگی مشغول فعالیت های استقلال طلبانه ای شده اند.


حجت الاسلام والمسلمین زرگر به درآمد کم در اندونزی اشاره کرد و گفت: مردم این کشور با وجود درآمد کمشان نسبت به زندگی سخت گیر نیستند و بخشی از آنان حتی به پس انداز کردن هم فکر نمی کنند از این رو چیزی را دور نمی ریزند و به درست مصرف کردن عادت کرده اند.


وی افزود: این افراد بسیار کم می خوردند و زندگی ساده و کم تجملی دارند.


این مبلغ حوزوی، با بیان اینکه اندونزیایی ها اسلامشان را اسلام سرخ می نامند، گفت: اسلامی که تحت تاثیر فرهنگ اندونزی و گرایشات فرهنگی هندو قرار دارند این تاثیر پذیری بسیار جالب است.


وی گفت: اکثر مردم اندونزی "مسلم کا ت پ" هستند یعنی مسلمانان شناسنامه ای به این معنا دارند که نشان می دهد اکثر آنان از عمق آموزه های دینی اطلاعاتی ندارند.

313/61پ

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha