یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
ابطحی محمدصادق

نماينده سابق ولي فقيه در ستاد پدافند هوايي سپاه پاسداران به تشریح جریانها و ابعاد نهفته زيارت عاشورا پرداخت.

حجت الاسلام سیدمحمدصادق ابطحی، در گفت وگو با خبرنگار حوزه در اصفهان در تشريح و تبيين برخي از ابعاد مهم  زیارت عاشورا اظهار کرد: در این زیارت به 11 جریان سیاسی و خاندان های پلید و افراد خبیث لعن و نفرین شده است و در برابر آن 11 مقام و منزلت رفیع از خدای بزرگ درخواست می شود.

وی با بیان اینکه نخستین گروهی که مورد لعن قرار می گیرند بنیان گذاران ظلم و جور علیه اهل بیت هستند، افزود: این گروه در پایان زیارت با عبارت اَللّهُمَّ خُصَّ اَنْتَ اَوَّلَ ظالِمٍ بِاللَّعْنِ مِنّى وَابْدَاءْ بِهِ اَوَّلاً ،ثُمَّ الثّانِىَ وَالثّالِثَ وَالرّابِعَ مطرح می شوند.

امام جماعت مسجد امام زاده زيد، اصفهان با اشاره به اینکه گروه دیگر کسانی هستند که اهل بیت را در شورای سقیفه از مقام خلافت و رهبری جامعه کنار زدند، تصریح کرد: گروه سوم قاتلان امام حسین(ع) هستند.

وی با بیان اینکه گروه دیگر کسانی هستند که با سکوت خود زمینه ساز آن شرایط بودند و رضایت بر شهادت اباعبدالله الحسين(ع) دادند، بیان کرد: خاندان و دودمان زیاد و بنی امیه که نماد خشونت کور هستند نیز در این زیارت مورد لعن و نفرین قرار می گیرند.

حجت الاسلام ابطحی ادامه داد: در معرفی خاندان زیاد همین بس که امام حسین(ع) در روز عاشورا در میان لشکریان کوفه فریاد بر می آورد که «الا و ان الدعی بن الدعی، قد رکز بین اثنین: بین السله و الذله و هیهات منا الذله» یعنی «آن فرد پست فرزند فردی پست، مرا میان دو امر مخیر کرده است، میان مرگ و ذلت، آری ذلت از ما به دور است.»

وی با اشاره به اینکه خاندان و دودمان مروان به عنوان نماد استبداد گروه دیگری هستند که مورد لعن و نفرین الهی قرار می گیرند، خاطرنشان کرد: عایشه از پیامبر نقل می کند که به پدر و جد مروان فرمودند: «انّکم الشجرة الملعونة فی القرآن.» که این خاندان در کنار جنایات بنی امیه جنایات بسیاری را مرتکب شدند.

امام جماعت مسجد امام حسن عسکری اصفهان گفت: درباره این خاندان با فراز «وَهذا يَوْمٌ فَرِحَتْ بِهِ آلُ زيادٍ وَآلُ مَرْوانَ ، بِقَتْلِهِمُ الْحُسَيْنَ صَلَواتُ اللهِ عَلَيْهِ،اَللّهُمَّ فَضاعِفْ عَلَيْهِمُ اللَّعْنَ مِنْكَ وَالْعَذابَ الاَليمَ» اشاره شده است.

وی با بیان اینکه تمامی خاندان و دومان بنی امیه از ابتدا تا انتها با عنوان نماد دیکتاتوری سیاه مورد لعن قرار می گیرند، اظهار کرد:: خاندانی که در لسان خدا و پیامبرش مورد لعن قرار گرفته اند و در این زیارت با فراز «اَللّهُمَّ اِنَّ هذا يَوْمٌ تَبَرَّکَتْ بِهِ بَنُو اُمَيَّةَ وَابْنُ آکِلَةِ الْاَکْبادِ اللَّعينُ ابْنُ اللَّعينِ ، عَلى لِسانِكَ وَ لِسانِ نَبِيِّكَ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ، فى کُلِّ مَوْطِنٍ وَمَوْقِفٍ وَقَفَ فيهِ نَبِيُّكَ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ ، اَللّهُمَّ الْعَنْ اَبا سُفْيانَ وَمُعاوِيَةَ ،وَ يَزيدَ بْنَ مُعاوِيَةَ ، عَلَيْهِمْ مِنْكَ اللَّعْنَةُ اَبَدَ الاْبِدينَ» لعن و نفرین می شوند.

حجت الاسلام ابطحی پس از بیان این 7 گروه و خاندان به چند نفر خاص که هر کدام نماد تفکری ارتجاعی و از عوامل اصلی در شهادت امام و یاران امام بودند اشاره کرد و افزود: از جمله نفرین ها لعنت خدا بر پسر مرجانه به عنوان نماد زر و زور و تزویر است که منظور همان ابن زیاد است و افزون بر اینکه در کنار آل زیاد مورد لعن قرار می گیرد به صورت ویژه نیز لعن می شود.

وی با بیان اینکه همچنین در این زیارت به عمر ابن سعد به عنوان نماد تزلزل لعن شده است، تصریح کرد: کسی که شاید بتوان گفت امام را بیش از سایر دشمنان می شناخت عمر بن سعد بود اما به طمع رسیدن به ملک ری دنیا و آخرت خود را نابود کرد.

این استاد حوزه، با اشاره به اینکه از جمله افرادی که در این زیارت مورد لعن قرار گرفته است شمر ابن ذی الجوشن به عنوان نماد تعصب و افراط است، بیان کرد: در احوالات شمر می گویند در جنگ صفین در کنار امیر المومنین(ع) با معاویه جنگید اما پس از آن به خوارج پیوست و از جمله چند نفری بود که در جنگ نهروان گریخته و کارش به کربلا و شهادت امام منتهی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha