یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
صالح المصطفی نشست خبری

حوزه/ معاون فرهنگی جامعه المصطفی از برگزاری بیستمین جشنواره قرآن و حدیث المصطفی در 40 کشور جهان خبر داد و اظهار داشت: در جشنواره امسال به معرفی آثار حضرت آیت الله جوادی آملی پرداخته می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین صالح، ظهر امروز در نشست خبری با اهالی رسانه با اشاره به این که المصطفی نهاد آموزشی در حوزه علوم اسلامی است که در عرصه بین الملل فعالیت دارد، اظهار داشت: این نهاد از فضای کاری گسترده در سطح جهان برخوردار است و   مخاطبان غیرایرانی دارد.

وی تصریح کرد: نیازهای جامعه جهانی متنوع است و انتظاراتی که از یک نهاد علمی دینی حوزوی وجود دارد، بسیار زیاد است. 

معاون فرهنگی تربیتی جامعۀ المصطفی با بیان این که این نهاد بیشترین خط تماس را با سایر مذاهب جهان اسلام دارد، گفت: این نهاد در 70 کشور حضور علمی فرهنگی و از 120 کشور در قم طلبه دارد و با مراکز علمی، دانشگاه های حوزوی و علمای اسلام در ارتباط است. 

*ارتباط فرهنگی با بیش از 100 مرکز علمی

حجت الاسلام والمسلمین صالح افزود: جامعۀ المصطفی در خارج از کشور با بیش از 100 حوزه، کالج و مراکز علمی در ارتباط است که این مسئله نشان دهنده عظمت کارعلمی فرهنگی است که به برکت پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفت.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف جامعه المصطفی ابلاغ پیام دین متناسب با نیازها و ادبیات معاصر در سطح جهان است، گفت: این نهاد حوزوی وظیفه آموزش جوانان مسلمان و آشنانمودن آن ها را با معارف اسلامی دارد.

*جایگاه فاخر المصطفی

معاون فرهنگی تربیتی جامعۀ المصطفی با اشاره به اینکه امروز المصطفی در کنار الازهر از جایگاه فاخر و بلندی برخوردار است، گفت: مهم ترین وظیفه این نهاد دینی توسعه معارف قرآن در سطح جهان است که به همین منظور برنامه های بلندمدتی نظیر طرح فراگیری تربیت حافظان قرآن کریم و توسعه مراکز قرآنی پیش بینی شده است.

*شبکه بزرگ قرآنی المصطفی

حجت الاسلام والمسلمین صالح با بیان اینکه بیش از 360 دارالقرآن توسط جامعۀ المصطفی تاسیس و پشتیبانی می شود که شبکه بزرگ قرآنی را در سطح جهان تشکیل داده است، ابراز داشت: در مقطع کنونی که شاهد حرکات خشن و افراطی گروه هایی مانند داعش در سطح جهان هستیم وظیفه المصطفی و سایر نهادها برای معرفی چهره اسلام حقیقی سنگین است. 

*مقابله با هجمه اسلام هراسی

وی افزود: حرکات غیرعقلانی گروه های تکفیری ضربه بزرگی به چهره اسلام وارد کرده است و اگر بتوانیم در این فضا قرآن و معارف را با نگاه مکتب اهل بیت(ع) که نگاه عقلانی و معتدل می باشد به جهان معرفی کنیم با بخشی از این هجمه ها مقابله خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین صالح بر لزوم اهتمام نهادهای اجرایی به توسعه قرآن تاکید کرد و گفت: اگر هر دستگاه و نهادی وظیفه خود را در زمینه قرآنی انجام دهد بزرگ ترین کار فرهنگی صورت گرفته است، چرا که قرآن، انسان و جامعه را می سازد و توان نجات و سعادت مند کردن بشر را دارد.

*اهداف جشنواره بیستم قرآن و حدیث

وی با اشاره به برگزاری بیستمین جشنواره بین المللی قرآن و حدیث المصطفی، اظهار داشت: توسعه انس با قرآن کریم، ارتقای شناخت و معرفت مخاطبان نسبت به قرآن و معرفی چهره ها و شخصیت ها به عنوان الگوی قرآنی از مهم ترین اهداف این جشنواره است.

*تجلیل از شخصیت قرآنی علامه جوادی آملی

معاون فرهنگی تربیتی جامعه المصطفی با بیان اینکه امسال به معرفی دستاوردها و آثار حضرت آیت الله جوادی آملی در جشنواره بین المللی قرآن و حدیث پرداخته می شود، گفت: در سال های گذشته از مقام قرآنی حجت الاسلام والمسلمین قرائتی، آیات عظام سبحانی و مکارم شیرازی تجلیل صورت گرفت و امسال به معرفی و آرای علمی و دستاوردهای قرآنی مفسیر برجسته قرآن کریم آیت الله العظمی جوادی آملی به طلاب پرداخته خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین صالح یکی دیگر از اهداف برگزاری جشنواره قرآن و حدیث المصطفی را ارتباط با فارغ التحصیلان این نهاد دینی عنوان کرد و گفت: 30 هزار نفر فارغ التحصیل جامعه المصطفی هستند که در مراکز آموزشی دانشگاهی تدریس می کنند و برخی شبکه های ماهواره ای و موسسات رسانه ای تاسیس کرده و یا در فعالیت های اجتماعی و سیاسی فعالیت دارند.

وی در ادامه با بیان این که یکی از سیاست های جشنواره قرآن و حدیث این است که در راستای رسالت های حوزوی حرکت کرده و فقط به تلاوت، صوت و لحن نپردازد، گفت: یک طلبه به عنوان مبلغ دینی باید با معارف دینی آشنا باشد و بر این اساس هرساله بخشی از کتب قرآنی به عنوان منبع مطالعاتی معرفی می شود.

معاون فرهنگی تربیتی جامعۀ المصطفی یکی از رویکرد های جشنواره را پرداختن همزمان به قرآن و حدیث دانست و ابراز داشت: همچنین در این جشنواره به صحیفه سجادیه و نهج البلاغه پرداخته شده است.

*پاسخ به اتهمام دشمنان علیه شیعه

حجت الاسلام والمسلمین صالح با بیان اینکه «فرهنگ و سبک زندگی قرآنی» شعار بیستمین جشنواره بین المللی قرآن و حدیث المصطفی است، ابراز داشت: این جشنواره با بیش از 30 رشته در چهل کشور جهان برگزار و بزرگ ترین رویداد قرآنی جهان اسلام محسوب می شود که متولی آن یک نهاد شیعی است و پاسخ به تهمت های دشمنان می باشد که می گویند شیعه به قرآن اهمیت نمی دهد.

وی با اشاره به این که برگزاری جشنواره قرآن و حدیث المصطفی دستاوردی بزرگ برای نظام جمهوری اسلامی است، گفت: همچنین 3 هزار طلبه خواهر غیرایرانی مخاطبان این جشنواره در داخل کشور هستند.

*طراحی 15 مقطع رشته

معاون فرهنگی تربیتی المصطفی با بیان این که جشنواره در سه بخش عمده مهارتی، معارفی و تولیدات آثار برگزار می شود، گفت: برای رعایت عدالت سطح مقاطع تحصیلی تفکیک و 15 مقطع رشته برای مخاطبان طراحی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین صالح در پایان خاطرنشان کرد: مفاهیم آیات و احادیث منتخب، مطالعات قرآنی، مطالعات نهج البلاغه و صحیفه، تفسیر ترتیبی، تفسیر موضوعی، مطالعات حدیثی، تالیف کتاب، ترجمه کتاب، تدوین مقاله، پایان نامه، حفظ کل قرآن کریم، قرائت تحقیق و قرائت ترتیل از رشته های جشنواره قرآن و حدیث المصطفی است.

انتهای پیام/313 /33

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha