جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام فرحزاد

حوزه/ رئیس ستاد احیاگران امر شهادت امام مجتبی(ع) با اشاره به اینکه بزرگان و علمای برجسته در برگزاری شهادت امام مجتبی(ع) برای روز هفتم صفر تاکید دارند، تصریح کرد: در راس بزرگان عصر، ما شیخ عبدالکریم حائری ...

 حوزه/ رئیس ستاد احیاگران امر شهادت امام مجتبی(ع) با اشاره به اینکه بزرگان و علمای برجسته در برگزاری شهادت امام مجتبی(ع) برای روز هفتم صفر تاکید دارند، تصریح کرد: در راس بزرگان عصر، ما شیخ عبدالکریم حائری موسس حوزه های علمیه که از متخصصان تاریخی به شمار می رفت، نظر ایشان برگزاری شهادت امام مجتبی(ع) در روز هفتم صفر بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد در نشست خبری با خبرنگاران در محل خبرگزاری فارس در قم با اشاره به اینکه خداوند در قرآن کریم به حضرت رسول تاکید کرده است که ایام الله را به امت متذکر شود، اظهار داشت: ایام الله مناسبت هایی است که در ارتباط با اعیاد و مناسبت های مذهبی اهلبیت(ع) است و مرتبط با خداوند می باشد.

وی تصریح کرد: در روایات ما ایام الله به اهلبیت(ع) منتسب شده است.

*زنده ماندن دین در گرو بزرگداشت ایام‌الله است

این پژوهشگر علوم دینی با بیان اینکه بزرگداشت ایام الله، دین را زنده نگاه داشته است، ابراز داشت: بنده اعتقاد قلبی دارم که حق بعضی از ائمه معصومین(ع) ضایع شده است؛ بزرگداشت ایام صادقیه، فاطمیه و نیمه شعبان با همت مراجع تقلید برگزار می شود، اما با وجود اینکه امام حسن مجتبی(ع) از پنج تن آل عبا محسوب می شوند و جایگاه بزرگی دارند آن گونه که باید مراسم های مذهبی برای ایشان برگزار نمی شود.

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد با بیان اینکه امام حسین(ع) همواره حرمت امام حسن(ع) را نگاه می داشتند و ده سال نیز در تبعیت امامت ایشان بودند، تصریح کرد: نام رسول الله، امام علی(ع)، حضرت زهرا(س) و امام حسین(ع) در کشور و جهان اسلام مطرح است، اما امام حسن مجتبی(ع) غریب تر و مظلوم تر است.

وی با اشاره به اینکه غربت امام حسن(ع) عظیم است، ابراز داشت: در اربعین حسینی شاهد هستیم میلیون ها زائر رهسپار کربلا می شوند اما بارگاه امام مجتبی(ع) زائری ندارد.

رئیس ستاد احیاگران امر شهادت امام مجتبی(ع) با بیان اینکه شهادت امام حسن مجتبی(ع) در 28 صفر قول ضعیفی دارد، اظهار داشت: همچنین در 28 صفر روضه امام مجتبی(ع) تحت تاثیر مصیبت بزرگ رحلت نبی خدا قرار می گیرد.

*تاکید موسس حوزه علمیه بر بزرگداشت روز هفتم صفر 

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد با اشاره به اینکه بزرگان و علمای برجسته تاکید بر برگزاری شهادت امام مجتبی(ع) در روز هفتم صفر را دارند، تصریح کرد: در راس بزرگان عصر ما شیخ عبدالکریم حائری موسس حوزه های علمیه که از متخصصان تاریخی به شمار می رفت، نظر بر برگزاری شهادت امام مجتبی(ع) در روز هفتم صفر را داشتند.

وی با بیان اینکه از عموم مراجع تقلید استفتاء شده است که هفتم صفر روز بزرگداشت شهادت امام مجتبی(ع) برگزار شود یا ولادت امام کاظم(ع)، ابراز داشت: از آن جا که ایام ماه محرم و صفر همزمان با اسارت خاندان اهلبیت(ع) و شهادت امام حسین(ع) می باشد تناسبی ندارد که ما جشن و شادی بگیریم.

*نظر آیات عظام و مراجع تقلید

کارشناس برنامه سمت خدا با اشاره به این که برگزاری جشن و شادی و خوشحالی در ایام محرم و صفر صحیح نیست، اظهار داشت: آیات عظام وحید خراسانی، صافی گلپایگانی، سبحانی و بسیاری دیگر از بزرگان بر برگزاری شهادت امام مجتبی(ع) در روز هفتم صفر تاکید دارند. 

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد افزود: حضرت آیت الله سبحانی در زمینه تاریخ اسلام متخصص هستند و نظر بر احیای هفتم صفر به عنوان شهادت امام مجتبی(ع) دارند.

*دهه نخست صفر، دهه حسنیه شود

وی مسئله تبلیغ را در فرهنگ سازی جامعه حائز اهمیت دانست و گفت: امروز شاهد هستیم که با فرهنگ سازی صورت گرفته در ایام اعتکاف هزاران نفر در این مراسم مذهبی حضور می یابند.

کارشناس برنامه های معارفی صداوسیما با تاکید بر اینکه برگزاری دهه حسنیه از ابتدای ماه صفر شکل بگیرد، ابراز داشت: پنج تن آل عبا از ارزش و جایگاهی برخوردار هستند که برای آن ها دهه عزاداری گرفته شود.

*اهتمام جوانان و رسانه ها به غربت زدایی از چهره امام مجتبی(ع)

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد با اشاره به اینکه از رسانه ها گلایه داریم که چرا شهادت امام حسن(ع) در روز هفتم صفر را تبلیغ نکرده اند، ابراز داشت: از جوانان کشور تقاضا می کنیم که در شبکه های مجازی و گروهی با تبلیغات خود از غربت امام حسن مجتبی(ع) بکاهند.

وی با بیان اینکه دهه نخست ماه صفر به نام امام حسن مجتبی(ع) ثبت شود، گفت: برای ولادت امام حسن(ع) نیز که در نیمه ماه مبارک رمضان قرار دارد، باید برنامه هایی برای بزرگداشت ایشان صورت گیرد.

رئیس ستاد احیاگران امر شهادت امام مجتبی(ع) افزود: با توجه به تاکیدات مراجع تقلید و تعطیلی بازار قم در روز هفتم صفر، مردم برای برگزاری شهادت امام حسن مجتبی(ع) اهتمام داشته باشند. 

*دفاتر مراجع تقلید هفتم صفر مراسم سوگواری برگزار می کنند

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد با اشاره به اینکه تمام کشورهای منطقه و شیعه نشین خلیج فارس در روز هفتم صفر به برگزاری مراسم شهادت امام حسن مجتبی(ع) اهتمام دارند، تصریح کرد: درس تمام مراجع تقلید در روز هفتم صفر تعطیل است و مراسم بزرگداشت حضرت در دفاتر بزرگان برگزار می شود.

وی همچنین از برگزاری مراسم شب شهادت امام حسن مجتبی(ع) در مدرسه آیت الله العظمی گلپایگانی خبر داد و گفت: در این مراسم که از ساعت 20:30 برگزار می شود، حجت الاسلام والمسلمین مومنی سخنرانی و حمید علیمی مداحی خواهد کرد.

رئیس ستاد احیاگران امر شهادت امام مجتبی(ع) در پایان خاطرنشان کرد: مراسم دیگری نیز در ظهر روز یکشنبه هفتم صفر پس از اقامه نماز ظهر و عصر با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین رفیعی و مداحی سید مهدی میرداماد برگزار می شود.  

انتهای پیام/313 /33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha