پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 344875
۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۸
حجت‌الاسلام فرحزاد

حوزه/ با اشاره به اين كه اين روزها با استفاده از پيامك‌ها و ديگر ابزارهای ارتباطی، سخنان مختلفی پشت سر افراد گفته مي‌شود، تصريح كرد: طبق بیان اهل‌بیت(ع) خداوند كسي كه عيب ديگران را نقل كند، از ولايت خود بيرون می‌كند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام  والمسلمین حبیب الله فرحزاد سه شنبه شب در جمع نمازگزاران و مجاوران مسجد مقدس جمکران با اشاره حدیثی از امام صادق علیه السلام اظهارداشت: در این حدیث کلید و رمز موفقیت انسان برای رسیدن به قرب الی الله ذکر شده است که هر کس آن را به کار ببندد طبق قول حضرات معصومین علیهمالسلام اهل بهشت خواهد بود.

این کارشناس مسائل دینی و تربیتی با اشاره به حدیث «اِنَّ لاَِهْلِ الْجَنَّةِ اَرْبَعُ عَلاماتٍ، وَجْهٌ مُنْبَسِطٌ، وَ لِسانٌ لَطیفٌ وَ قَلْبٌ رَحیمٌ وَ یَدٌ مُعْطِیَةٌ» افزود: امام صادق علیه السلام در این حدیث نورانی مهمترین ویژگی های اهل بهشت را به چهار دسته تقسیم کرده است.

*گشاده رو باشیم

حجت الاسلام والمسلمین  فرحزاد ادامه داد: طبق این حدیث اهل بهشت چهار علامت دارند كه نخستين آن‌ها روی گشاده است و دومين آن‌ها گفتار زيباست.

این محقق و پژوهشگر حوزه علميه قم تصريح كرد: روی گشاده، توسط اهل بيت(ع) توصيه شده است و همه بايد با گشاده رويی با یکدیگر مراوده کنند به طوری که حضرت زهرا علیها السلام فرمودند؛ لبخند و تبسم مومن حسنه و ثواب است.

*دومین صفت اهل‌بیت(ع)

وی با اشاره به گفتار نيک و زيبا به عنوان دومين صفت اهل بهشت، افزود: در روايات آمده كه غسال حق ندارد عيوب اموات را انتقال دهد و تا اين حد بايد اسرار مؤمنين مخفی بماند و از امام صادق(ع) نيز نقل شده است اگر كسی سخنی را نقل كند تا به مؤمنی صدمه بزند، خداوند آن فرد را از ولايت خويش خارج مي‌كند و از چشم خدا می‌افتد.

حجت الاسلام والمسلمین فرحزداد با اشاره به آیه ( یاایها الذین امنوا اتقوا الله وقولو قولا سدیدا)(70/ احزاب) بیان داشت: پیامبر مکرم اسلام (ص) با این که منشاء علم الهی و برگزیده خداوند بودند این آیه را همیشه در منابر خود قرائت می‌کردند تا علاوه بر دعوت بر تقوا از مردم بخواهند به نیکی سخن بگویندو در گفتار خود حق بگویند.

خطيب حوزه علمیه قم با اشاره به اين كه اين روزها با استفاده از پيامك‌ها و ديگر ابزارهای ارتباطی سخنان مختلفی پشت سر افراد گفته مي‌شود، تصريح كرد: طبق بیان ائمه(ع) خداوند كسي را كه عيب ديگران را نقل كند، از ولايت خود بيرون می‌كند.

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد با اشاره به گناه حسد، خاطرنشان كرد: حسادت در اكثر انسان‌ها هست و تنها در كسي نيست كه وقتي رقيبش به موفقيتی دست يافت، خوشحال شود. كنترل زبان بسيار مهم است و بيشتر گناه‌ها از طريق زبان است. لطمات بدنی قابل درمان است؛ اما زخم زبان، قابل درمان نيست.

وی افزود: سومين علامت اهل بهشت، قلب مهربان است و در حديث آمده است خداوند پدر يا مادري را به بهشت مي‌برد زيرا به فرزند خود بسيار محبت مي‌ورزد و به همين دليل، محبت به زيردستان بسيار توصيه شده است.

*بهشتیان مهربانند

این محقق حوزه علميه قم تصريح كرد: در بين افراد، محبت ورزيدن به دیگران به ویژه مدیران بر زيرمجموعه و كارمندان، نشانه قلب مهربان است. برخی از مديران طوری عمل می‌كنند كه وقتی از جای مي‌روند، زير مجموعه آن‌ها ناراحت و گاهی گريان مي‌شوند.

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد، چهارمين علامت اهل بهشت را، سخاوت و انفاق دائم دانست و اظهار داشت: سخاوت و انفاق از ويژگي های اهل بهشت است و بسيار در اسلام توصيه شده است.

وی افزود: كسی كه كار مؤمنی را راه بياندازد، خداوند كارهای او را راه می‌اندازد و حوائج وی را برطرف می كند و چه خوب است كه همه چنين رويه ای داشته و در عين حال به نقل احاديث نيز اهتمام ويژه ای داشته باشند.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha