چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت‌الاسلام مومنی

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به دوران زندگی امام حسن(ع) بیان کرد: هیچ امری به اندازه مطالعه و تعمق در زندگی سیاسی امام حسن (ع) نمی‌تواند به بصیرت افزایی در جامعه که مورد توجه رهبر انقلاب قرار دارد کمک کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سید حسین مؤمنی شامگاه شنبه مصادف با هفتم صفر سالروز شهادت امام حسن مجتبی(ع) در مدرسه آیت الله  العظمی گلپایگانی با بیان این که شهادت امام حسن مجتبی (ع) مطابق آنچه که از برخی منابع معتبر به دست می‌آید در هفتم ماه صفر واقع شده است اظهار کرد: در 12 منبع معتبر این روز به عنوان شهادت امام حسن(ع) بیان شده است و در مقایسه منابع با یکدیگر این روز از قوت بیشتری برخوردار است.

وی با اشاره به این که در روایات معتبری نقل شده است که در ماه محرم و صفر هیچ ولادتی نیست گفت: اگر در این روز ولادتی هم باشد به دلیل اینکه شهادت امام حسن(ع) نیز در این روز است سزاوار است که روز شهادت را مراسم بگیریم.

وی با بیان این که علمای قم و نجف این روز را شهادت می‌گرفتند عنوان کرد: مؤسس حوزه علمیه قم نیز در روز هفتم سفر درس و بحث را تعطیل می‌کردند و اهتمام خاصی به تعطیلی بازار و برگزاری مراسم عزاداری در روز هفتم صفر داشتند.

حجت الاسلام و المسلمین مؤمنی با اشاره به دوران زندگی امام حسن(ع) بیان کرد: هیچ امری به اندازه تعمق و مطالعه در زندگی سیاسی امام حسن (ع) نمی‌تواند به بصیرت افزایی در جامعه که مورد توجه رهبر انقلاب قرار دارد کمک کند.

وی ادامه داد: لازم است که یک دهه به بیان زندگی امام حسن(ع) اختصاص یابد تا مردم با دوران سیاسی امام(ع) آشنا شوند و بتوانند در برخورد با مسائل با بصیرت برخورد کنند.

سخنران مراسم با اشاره به صلح امام حسن مجتبی(ع) گفت: وضعیت جامعه آن زمان و غربت امام و مجبور شدن توسط لشکریان موجب شد که امام صلح را بپذیرد.

وی افزود: مصیبت امام حسن(ع) در این است که آن قدر مظلوم می‌شود که برای حفظ دین مجبور است از جان و آبروی خود مایه بگذارد.

*مردم غربیت امام را درک نکردند

حجت الاسلام و المسلمین مؤمنی با بیان اینکه آنچه امام(ع) امضا کردند بالاترین دلیل بر غربت امام است گفت: مردم آن زمان غربت امام(ع) را درک نکردند و اگر درک می‌کردند کار به آنجا نمی‌رسید که به امام حسین(ع) وصیت کنند که راضی نیستم که روز شهادت من خونی ریخته شود.

وی با اشاره به اینکه امام حسن(ع) صلح‌نامه‌ای در پنج ماده امضا کردند  مطرح کرد: امام به شرطی صلح را پذیرفتند که معاویه بر اساس کتاب خدا و پیغمبر(ص) حکومت کند، بعد از خود جانشینی نداشته باشد، بیت‌المال کوفه در اختیار امام باشد، تبعیض بین مردم از بین برود و لعن و توهین‌ها به امام علی (ع) از روی منبرها برچیده شود.

سخنران مراسم  افزود: امام حسن(ع) در خصوص پذیرش صلح فرمودند که من اگر با معاویه بجنگم یارانم من را دستگیر کرده و به معاویه تسلیم کسی را ندارم که با آن‌ها به میدان جنگ بروم.

وی خاطر نشان کرد: امام حسن (ع) فرمودند؛ که من برای حفظ دین صلح را پذیرفتم و اگر این کار را نکرده بودم تک تک شیعیان ما را می‌کشتند.

حجت الاسلام و المسلمین مؤمنی گفت: در آن زمان عده‌ای به دنبال منافع شخصی بودند، عده‌ای را معاویه فریب داده بود و خوارج یاران امام را تشکیل داده بودند و تنها عده اندکی از یاران راستین امام بودند.

وی بیان کرد: در آن زمان امپراتور روم بلاد اسلامی را محاصره کرده بود و گاهی نیز به مرزهای اسلام تعرض می‌کردند و یک درگیری داخلی ممکن بود که اسلام را از بین ببرد.

این محقق ادامه داد: امام حسن(ع) خطاب به یارانش بیان کردند که  بدانید که معاویه به عهدش عمل نمی‌کند و می‌بینید که اگر من هم صلح کنم او در مسیر دین ما قرار نمی‌گیرد و من می‌بینیم بچه‌های شما را که به در خانه‌های بچه‌های آن‌ها برای گدایی آمده‌اند و آن‌ها بی‌اعتنایی می‌کنند  خواهید دید که چه بلایی سر شما خواهد آمد.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha