جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت‌ الله علوی بروجردی

حوزه/ استاد حوزه گفت: تفكري كه از علي بن ابي طالب (ع) مانده بود به عاشورا منتهي شد و حركت شيعه با حركت عاشورا و با نهضت امام صادق (ع) پيوند داده شد و در این میان، صلح امام حسن مجتبي (ع) سبب نابودی نقشه معاويه برای ریشه کنی اصل اسلام شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علوی بروجردی در جمع طلاب و فضلای حوزه در سخنانی  با اشاره به ویژگی های امام حسن مجتبی (ع) و شهادت آن امام همام اظهارداشت: امام مجتبي(علیه السلام)، مظلومیت مضاعفی دارند که حتی يك عده خواص هم نسبت به صلح آن حضرت اعتراض داشتند.

 وی افزود: افرادی مانند جابر بن عبدالله انصاري و حجربن عدي، بزرگاني هستند که نسبت به صلح امام(ع) معترض مي‌شوند و اين امر، خاص آن زمان هم نيست، بلکه تا کنون هم ادامه دارد.

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: برخی افرادی که در این زمینه تحقيق كردند، در بعضي جهات، واقعا متوجه نشدند که قضیه چه بوده است، جماعت زيديه، امام سجاد (علیه السلام) را امام نمي‌دانند، ولی زيد را امام مي‌دانند؛ مشکل اصلی هم نفهمیدن بحث امامت است.

لزوم شناخت و معرفت نسبت به ائمه (عليهم السلام)

آیت الله علوی بروجردی ادامه داد: بنابراین، باید معرفت خودمان، نسبت به امام (عليه السلام) را بيشتر كنيم. امام، واسطه فيض است و فيوضاتي كه در عالم هستي به وجود می‌آید، همه به وسيله امام بايد باشد.

 وی ادامه داد:  باید حداقل امام(ع) را در قالب يك رهبر فكري مشروع دانست كه پيغمبر اکرم(ص) از طرف خداوند، اين افراد را به عنوان رهبر فكري جامعه مسلمانان معرفي كرده است؛ و اگر اين حداقل را بپذيريم، هيچ وقت در مقابل تصميمات امام و رهبر خود اين چنين ايستادگي و مقاومت نمي كنیم؛  بنابراین از همان اول برخی‌ها در این زمینه مردود شده‌اند.

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت:  اميرالمومنين (علیه السلام)  حدود 25 سال در خانه نشست، و در مقابل سقيفه شمشير به دست نگرفت، ما باید اين را درك كنيم كه آن وضعیت، طبق مصالحي بوده است كه اميرالمومنين (علیه السلام) در نظر داشته است.

وی اضافه کرد:  حتی افرادی همانند رشيد هجري و دیگران، روي قرائن عادي، که به دست آورده بودند، به خدمت آن حضرت آمدند و گفتند، افرادی، مانند ابن ملجم و عبدالرحمان جلساتي دارند و درباره قتل شما نقشه می‌کشند، شما اجازه بدهيد که اينها را زنداني كنيم و بر این نظر هم اصرار كردند؛ اما ایشان فرمودند که من چگونه، اشخاصی را که هنوز كاري نكرده‌اند، به عنوان اينكه مي‌خواهند كاري بكنند، زنداني كنم و آزادي انساني آنها را سلب كنم؟ در حالی که ایشان مي‌توانست شمشير بردارند و همه آنهايي كه قصد ترور داشت را از میان بردارند.

آیت الله علوی بروجردی بیان داشت: وقتی معاويه در جنگ صفين، شكست خورده بود، عمر عاص، يك عده از عناصر سست و بي‌ايمان آنها را فريب داد؛ ولی در آنجا، اميرالمومنين(ع) هم مي‌توانست شمشير بكشد و ريشه فتنه‌گران را بخشکاند، ولی این کار را نکرد؛ زیرا اميرالمؤمنين (علیه السلام) مي‌خواهد مكتب بماند ولو خودش برود، ایشان مكتب را براي خودش نمي‌خواهد بلكه خودش را براي مكتب مي خواهد، و لذا، اساس، بقاي این مكتب است.

*همواره با جنگ نمی‌توان به هدف رسید

وی گفت:  امام مجتبي (علیه السلام) نیز همین رويه امام علی(ع)  را ادامه دادند. همیشه این طور نیست که ما در جنگيدن مقاصد خود را به پيش ببريم؛ خود پيغمبر (صلي الله علیه و آله) در صلح حديبيه صلح كردند. اگر امام مجتبي (علیه السلام) هم به عنوان امام و رهبر فكري، مصلحت را در اين مي‌بيند كه اکنون با معاويه،صلح  كند و آن شرايط را بپذيرد، دیگر نباید به ایشان اعتراض کرد.

صلح امام حسن، سبب بقای پیام اصیل اسلام بود

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: اگر دقيقا تحليل كنيم می‌بینیم که بقاي تفكري كه از علي بن ابي طالب (علیه السلام) مانده بود به عاشورا منتهي شد و حركت شيعه با حركت عاشورا و با نهضت امام صادق (علیه السلام) پيوند داده شد و در این میان، صلح امام مجتبي (علیه السلام) سبب نابودی نقشه معاويه برای ریشه کنی اصل اسلام شد.

وی افزود:  او با اساس اسلام مشكل داشت و مي‌خواست که تمام كساني را كه تفكر اصيلی دارند يكسره از بين ببرد. پس اگر امام مجتبي (علیه السلام) به آن صورت صلح نمي‌كرد معاويه با همان روش يك نفر از معتقدان به امامت را باقي نمي‌گذاشت و اين تفكر را نابود مي‌كرد.

آیت الله علوی بروجردی یادآورشد: خلفا از اول شروع كردند به اين كه قرآن ما را بس است و نياز به نقل حديث نداريم، بعد از پیامبر(ص)، احاديث نقل شده از پيغمبر را سوزاندند و افرادي كه نقل حديث مي كردند را مي گرفتند و می‌کشتند اما خود معاويه هر گونه که مایل بود نقل حديث مي‌كرد.

وی بیان داشت: در این وضعیت، صلح امام مجتبي (علیه السلام) مایه نقش بر آب شدن اهداف شوم معاویه شد؛ همانطور که بارها اميرالمومنين (علیه السلام) ، در نهج البلاغه فرمودند که اگر جنگ مي‌كردم اسلام ضايع مي‌شد؛ تا جایی که ایشان در اثر نامردی مردمان زمان خود، فرمود خدايا من را از اينها بگير و كسي را به اينها بده كه به اينها رحم نكند. خداوند هم حجاج بن يوسف ثقفي، را بر آنها مسلط و مردم نتوانستند در مقابل او تحمل کنند.

صلح امام حسن، سبب بقای امام حسین برای قیام عاشورا بود

 این استاد حوزه تبیین کرد:  اگر صلح امام مجتبي (علیه السلام) نبود، اين پيام نورانی اسلام، هم امروز به دست ما نمي‌رسيد و حتي موضوع براي قيام عاشورا پيدا نمي‌شد؛ چرا حتی سيدالشهدا (علیه السلام) هم وظيفه داشت که در كنار امام مجتبي(ع) بجنگد و معاويه هم همه را از بين مي‌برد. امام حسن(ع)   صلح كرد درحالی که از دشمن و دوست ناسزا شنید.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha