جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کعبی

حوزه / عضو خبرگان رهبری با بیان این که اعلامیه جهانی حقوق بشر ابزاری در دست قدرت ها جهان شده گفت: اصولی که ریشه بر قدرت ها داشته باشد، نمی توانند تأمین کننده حقوق بشر واقعی باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین  عباس کعبی عصر امروز در چهارمین همایش سازمان بسیج حقوقدانان استان قم که در سالن همایش های اداره کل تبلیغات اسلامی قم برگزار شد، درباره حقوق بشر در جهان امروز به ایراد سخن پرداخت.

عضو خبرگان رهبری در ابتدای این همایش،  به اعلامیه جهانی حقوق بشر اشاره کرد و گفت: در کنار این اعلامیه جهانی، دو میثاق نیز وجود دارد که در عین توجه حقوق دانان جهان به آن، نتوانسته کارآیی چندانی داشته باشد.

وی  با بیان این که سنگ بنای اعلامیه جهانی حقوق بشر از همان ابتدا  کج نهاده شده است، تصریح کرد: با توجه به این که سنگ بنای این اعلامیه جهانی از نظر بنیاد فکری، فلسفی، حقوقی، سیاسی کج نهاده شده است که همین مسئله موجب شده جهان معاصر دچار انواع بحرانها شود.

حجت الاسلام والمسلمین  کعبی افزود: اشکالات فراوان اعلامیه جهانی حقوق بشر فاجعه های امروز جامعه بر زندگی را با مناسبات ظالمانه آمیخته است که نتیجه آن فساد، ناأمنی،  شکاف بزرگ اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اعتقادی میان ابنای بشر و چالش های عمیق لاینحل، جنگ و جنایت  علیه بشر و تهدید صلح جهانی، گسترش فرقه گرایی، رواج خشونت و...، است.

وی نسل کشی ها، گسترش تروریست و گروه های تکفیری، جنایتهای رژیم کودک کش صهیونیست، آوارگی میلیون ها انسان و بردگی معاصر را ازدیگر فجایع جهان معاصر معرفی کرد وگفت: این همه مشکل در جامعه بشری نشان می دهد که اعلامیه جهانی حقوق بشر نتوانسته به اهداف خود برسد.

این استاد حوزه در تبیین دلایل ناکامی اعلامیه جهانی حقوق بشر به اهداف خود گفت: اشتباهات درمبانی فلسفی، اشتباهات در مبانی حقوقی و اشتباهات پایه ای سیاسی از جمله مهم ترین دلایل ناکارآمدی اعلامیه جهانی حقوق بشر شده است.

وی در تشریح اشتباهات فلسفی در این عرصه افزود: اعلامیه جهانی حقوق بشر بر پایه مجموعه ای از تفکرات فلسفی نگاشته شده است، ولی اولین اشتباه فلسفی آن، پایه شدن نسبی گرایی معرفتی به جای حقیقت گرایی است که موجب شده مبانی این اعلامیه جهانی با حقیقت فاصله گرفته و موجب محو شدن حقایقی چون خدا، معاد و... باشد.

حجت الاسلام والمسلمین  کعبی انسان گرایی و بنا گذاشتن مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر بر پایه کرامت انسانی را از دیگر اشتباهات فلسفی در این عرصه معرفی کرد و گفت: اشتباه دیگر فلسفی در اعلامیه جهانی حقوق بشر تکیه بر آزادی های فردی و غفلت از جایگاه انسان در مجموعه جهان هستی است. این تفکر نگاهش به انسان، نگاه لذت گرایانه است.

وی در ادامه به اشتباهات حقوقی در این عرصه اشاره و بیان کرد: بنیاد اشتباهات حقوقی اعلامیه جهانی حقوق بشر، الزامات حقوقی و ضمانت اجرایی این اعلامیه است. به این معنی که اگر دولت ها این اعلامیه را نقض کنند، راهکاری برای مقابله با این رفتار آنها وجود ندارد.

عضو خبرگان رهبری درباره اشتباهات سیاسی در این عرصه گفت: امروزه مسئله حقوق بشر، دچار گرفتاری سیاسی شده است ومورد سوءاستفاده قدرتمندان قرار گرفته است؛ تا جایی که اعلامیه جهانی حقوق بشر ابزاری در دست قدرت ها جهان شده و موجب شده رفتار دوگانه ای با آن داشته باشند. به این معنی که حقوق بشر خوب است، ولی برای دیگران و حقوق بشربد است، برای صاحبان قدرت.

وی در ادامه به راه حل هایی در این عرصه اشاره کرد و گفت: ما باید به جستجوی اصول و بنیادهایی باشیم تا با هم اندیشی نخبگان، دلسوزان واقعی حقوق بشر، دانشمندان، حقوقدانان، فیلسوفان و...، به اصولی مشترک برسیم که این اصول بتواند بی نظمی ها، بی قانونی ها و جنگ ها را از بین بردارد.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی با تأکید بر این که قدرت ها نمی  توانند محقق کننده حقوق بشر واقعی باشند، تصریح کرد: این اصول باید ریشه عقلانی، معنوی و بر اساس عدالت واقعی باشد؛ اصولی که ریشه بر قدرت ها داشته باشد، نمی تواند تأمین کننده حقوق بشر واقعی باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha