شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت‌الله صافی

حوزه / حضرت آيت الله صافي گلپايگاني گفتند: بايد بسيار عالمانه و با تدبير در جهت تقويت روابط مصر و ایران گام برداريم و به همه بگوييم كه ما اختلافي با هم نداريم، قطع رابطه با كشور بزرگ اسلامي همچون مصر به مصلحت نيست.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» این مرجع تقلید در دیدار حجت الاسلام والمسلمین مبلغی نماينده كشورمان در كنفرانس بزرگ الازهر مصر با تقدير و تشكّر از وی اظهارداشتند: بنده از اينكه به عنوان نماينده شيعه و به جهت نزديك تر شدن روابط دو ملّت دوست ايران و مصر از طرف الازهر دعوت شده و مسافرت كرديد خوشحال شدم و انشاء الله اين رفت و آمدها ادامه داشته باشد و باعث تقويت روابط گردد.

ملّت مصر از ابتدا دوستدار خاندان پيامبر (ص) هستند

ايشان با اشاره به خصلت هاي ممتاز مردم مصر افزودند: ملّت مصر از ابتدا دوستدار خاندان پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم بوده اند و هم اكنون هم حضور با شكوه و پر شور و اشتياق آنها در مشاهد مشرفه آنجا، نشان از همين دارد.

این مرجع تقلید در بخش ديگري از سخنان خود بيان داشتند: وجود مقام سيده زينب عليهاالسلام، مسجد بزرگ رأس الحسين عليه السلام و حرم حضرت سيّده نفيسه عليهاالسلام و اماكن مقدّسه ديگر در اين كشور، عامل مهمي براي تقويت رابطه بين ملت ما و مصر است.

عریضه یک میلیون مصری به امام حسین(ع)

در مجله اي نقل كرده بودند كه مدير پست قاهره گفته بود در يكي از سال ها حدود يك ميليون عريضه خطاب به حضرت سيد الشهدا عليه السلام توسط مردم با پست ارسال شده بود كه همه را تحويل توليت مسجد رأس الحسين عليه السلام داديم. اينها همه نشانه هاي دوستي خاندان پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم توسط مردم مصر است.

معظم له ضمن اشاره به فعاليت هاي درخشان و بي نظير آيت الله العظمي بروجردي (ره) در زمان حياتشان نسبت به تقريب بين مذاهب گفتند: فعاليت ها و برنامه هاي ايشان نسبت به روابط بين مذاهب مختلف اسلامي و نيز رابطه ايشان با الازهر مصر در حدّ بسيار عالي بود و بايد همان برنامه ها هم اكنون الگو براي روابط في مابين قرار بگيرد.

حضرت آيت الله صافي، با اشاره به وجود علماي بزرگ در مصر فرمودند: شما كتاب هاي بزرگان و دانشمندان اين كشور مثل الاتحاف بحب الاشراف شيخ اسبق الازهر را بخوانيد. تمام آن پر است از عشق به اهل بيت پيامبر عليهم السلام حتي قضيه مهمي را هم نسبت به احترام به زيارت مشاهد مشرفه آنجا ذكر مي كند. يا كتب دانشمند بزرگ مصر و الأزهر عبد الرحمن الشرقاوي را بخوانيد. كتاب «علي امام المتقين» - كه خود آن مرحوم به حقير اهدا كرده بودند- و نيز كتاب «الحسين ثائراً و شهيداً» ايشان را. بزرگان و دانشمندان مصر محبّ پيامبر و خاندان آن حضرت بوده اند و هستند.

ايشان با اشاره به فرصت پيش آمده براي تقويت روابط ديني و مذهبي بين مصر و ايران بیان داشتند: بايد بسيار عالمانه و با تدبير در جهت تقويت اين روابط گام برداريم و به همه بگوييم كه ما اختلافي با هم نداريم، بلكه همه نشانه هاي موجود دلالت بر نزديكي دو ملّت با هم دارد.

قطع رابطه با مصر به مصلحت نيست

معظم له در قسمت ديگري از بيانات خود افزودند: ما بايد با همه كشورهاي اسلامي بخصوص مصر ارتباط داشته باشيم و دولت بايد هر چه زودتر نسبت به تقويت روابط با مصر اقدام نمايد. بارها گفته ام كه مسئولان ما بايد در زمينه رفت و آمد زائرين به مصر و بالعكس اقدام نموده و اين را بدانند كه قطع رابطه با كشور بزرگ اسلامي همچون مصر به مصلحت نيست.

این مرجع تقلید در پايان اين ديدار ضمن آرزوي توفيق براي حجت الاسلام والمسلمين  مبلّغي، عزّت و عظمت بيش از پيش اسلام را از خداوند متعال مسألت نمودند.

خاطرنشان می شود: حجت الاسلام والمسلمين مبلّغي رئیس دانشگاه اديان و مذاهب كه به عنوان نماينده جمهوري اسلامي ايران و به دعوت شيخ الازهر در كنفرانس «مبارزه با تروريسم و افراطي گري» جامع الازهر شركت كرده بود، پس از بازگشت از مصر، در اين ديدار گزارش مبسوطي از برنامه ها و فعاليت هاي خود در اين سفر مهم ارائه نمود.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha