جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی

حوزه/ رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: برای رفع فقر و محرومیت از جامعه به صورت اساسی و بنیادی باید از ابزار و سازکارهای قانونی استفاده و قانون را در خدمت محرومیت زدایی از چهره جامعه قرار دهیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در نشستی با مسئولان کمیته امداد امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: قرار دادن ابزارهای قانونی در خدمت رفع محرومیت،  نیازمند نظریه پردازی دینی است و ما زمانی می توانیم ازخاستگاه دین قانونگذاری کنیم که اولا منطق اسلام در مورد امداد و تعاون را شناسایی و بعد از تبدیل به یک منطق ونظریه، وارد عرصه قانونگذاری کنیم.

وی یکسان گرفتن قانون برای فقرا و اغنیاء را خطا دانست و ادامه داد: نباید قانون برای محرومین و متمکنین به یک گونه باشد، قانونی که علی السویه  برای محروم و غیرمحروم  اجرا شود از منطق اسلام  سرچشمه نمی گیرد، چرا که این امر باعث شکاف های طبقاتی و در نتیجه مشکلات فرهنگی  خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین  مبلغی افزود: قوانین ما باید هوشمند، دارای تبصره و پیوست هایی برای محرومین باشد تا این قشر تحت فشار قرار نگیرند.

 وی ادامه داد: وجود محروم در یک جامعه باعث می شود که  آن جامعه از قرار گرفتن در مسیر عادی، درست، متعالی و ارزش گرایی محروم بماند و منطق اسلام، یک منطق اجتماعی است که می خواهد جامعه در چارچوب های درستی حرکت و از هرگونه محرومیت به دور بماند.

این استاد حوزه  با اشاره به اینکه وجود افراد محروم در جامعه انعکاس های منفی در جامعه دارد، گفت: گاهی ما نگاه مادی به مساله داریم، ولی اسلام نگاه های تربیتی، اجتماعی، فکری و فرهنگی را با هم می بیند و وجود محروم در جامعه، برای اسلام قابل تحمل نیست بلکه می خواهد دلهای انسان همیشه سرشار از نشاط و معنویت باشد.

حجت الاسلام والمسلمین  مبلغی با تحلیل رویدادهای صدر اسلامی و نگاه بزرگان دینی به مقوله محرومیت زدایی گفت: در اسلام حتی وجود یک فرد محروم غیر مسلمان در جامعه نیز قابل تحمل نیست به گونه ای حضرت علی (ع)، وقتی مشاهده کردند یک مسیحی در جامعه آن روز گدایی می کرد، به شدت ناراحت شدند و در سخنان مهمی به کارگزاران آن روز نهیب زدند و سخنی با این مضمون بیان کردند که تا آن روز که به کار می آمد از او استفاده کردید ولی  اینک چرا او را رها نمودید و به او کمک نمی کنید.

وی ادامه داد:  انقلاب اسلامی  ایران کمیته امداد را بر همین اساس تاسیس کرد،  کمیته امداد باید بر اساس منطق اسلام بازسازی شود، باید بدانیم محرومیت زدایی در اسلام یک نگاه کامل و فراگیر است، اسلام در زمینه مساعدت ورزی اجتماعی واژگانی همچون تعاون، انفاق، صدقه، بهره گیری از نعمت و زینت های الهی را به کار برده است که اگر این واژگان پرمفهوم و مفاهیم دیگر را کنار هم بنهیم منظومه ای اندیشه ای به بار خواهد آمد که راه درست و دقیق مواجهه با مشکلات اجتماعی را فراروی ما خواهد نهاد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی یادآورشد: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس می تواند در چهار حوزه " مطالعه راهبردی تعاون و امداد"، " راهبرد قانونگذاری درمورد تعاون و امداد"، "نظریه پردازی در مورد تعاون و امداد و " باز سازی برخی مفاهیم و وارد کردن آنها در طرح ها و لوایح موجود و ارائه آن به مجلس" مطالعاتی را انجام دهد..

 وی خواهان برگزاری نشست علمی تحت عنوان" راهبرد تعاون در نظام اسلامی و نقش قانونگذاری در آن" با همکاری مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و کمیته امداد امام خمینی (ره) در قم شدو گفت: : با توجه به اینکه کمیته امداد امام خمینی آمارها، اطلاعات، داشته ها و دادهای زیادی از وضعیت اقشار محروم جامعه در اختیار دارد  برگزاری این نشست می تواند فضاهای جدیدی را باز کند و برای حوزه، مرکز و خود کمیته امداد نیز مفید است.

حجت الاسلام والمسلمین  مبلغی گفت: می توانیم حلقه علمی تحت عنوان تعاون و امداد را با تاکید بر پرداختن به اولویت ها با حضور اندیشمندان حوزوی و برخی کارشناسان کمیته امداد برگزار کنیم

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha