پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مبلغی

حوزه/ رئیس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی که برای شرکت در گروه علمای صلح و اعتدال به کشور ترکیه سفر کرده بود، همراه با این گروه با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور، احمد داوود اغلو نخست وزیر و اعضای شورای عالی شئون دینی ترکیه دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در این دیدارها که به صورت جداگانه انجام شد، اظهار داشت: متاسفانه تکفیری ها  با خشونت های خود چهره اسلام را نزد جهانیان مشوش کرده اند به همین دلیل استراتژی اول علمای دین، باید ارائه چهره ای اخلاقی و انسانی از اسلام باشد.

دیدار با رییس جمهور ترکیه

رئیس دانشگاه  مذاهب اسلامی در دیدار با رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه گفت: وقتی اسلام سخن از "سلم" به میان می آورد، مقصود، سلم با غیرمسلمانان است، آنچه در ارتباط با خود مسلمانان دستور به آن داده است،  «اخوت» اسلامی است، ولی با تکیه بر قیاس اولویت، وقتی با غیرمسلمانان باید رویکرد به سلم داشت، به طریق اولی برقراری سلم بین خود مسلمانان از وجوب و اهمیت بیشتری برخوردار می شود.

وی  اظهار داشت: گروه های علمایی که می خواهند به امت اسلام خدمت کنند باید نگاه آنها بیشتر به اسلام باشد نه خدمت به مذهبی از مذاهب اسلام، یعنی باید به صورت فرامذهبی، مصالح همه مذاهب را (که در اسلام مشترک هستند) تامین کنند.

استاد حوزه علمیه قم  با اشاره به نقش علمای اسلام در پیوند میان مذاهب اسلامی گفت: علما باید برمشترکات سیاسی تاکید کنند تا بتوانند واجد نقش مرجعیتی در حل وفصل امور گردند.

علما مشکلات مسلمین را حل کنند

رئیس جمهور ترکیه نیز گفت: این که باید به صورت فرامذهبی، مصالح اسلام را ترجیح داد، فهمی دقیق است، ولی علما باید مشکلات مسلمین را حل کنند و البته باید بر مشترکات تاکید نمایند.

دیدار با نخست وزیر ترکیه

وی در دیداری دیگر با داوود احمد اوغلو نخست وزیر ترکیه گفت: بالاترین استراتژی ما در برخورد با تکفیری ها  که چهره ای مغلوط و مشوش از اسلام ناب را در معرض دید جهانیان قرار دادند، باید چهره درستی از مفاهیم اسلامی و دینی در عرصه های جهانی نشان دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی ادامه داد: هر مجموعه دارای ماهیت علمی و از جمله "مجموعه علمای گروه صلح و اعتدال" لازم است با پنج سنخ مخاطب وارد خطاب شوند، که عبارتند از: "جهان"، "جهان اسلام"،  "علماء"، "اتباع مذاهب" و "اهل سیاست".

وی اظهار داشت: استراتژی اساسی علماء در قبال مخاطب جهانی باید تمرکز کردن بر نشان دادن چهره اخلاقی و انسانی از اسلام باشد؛ این به خاطر آن است که چهره اسلام در نزد جهانیان به خاطر خشونت تکفیریان مشوه شده است و استراتژی اساسی علماء در ارتباط با جهان اسلام باید نشان دادن چهره درست مفاهیم اسلامی باشد نه چهره مغلوط و مشوش از دین.

حجت الاسلام والمسلمین  مبلغی خاطرنشان کرد: استراتژی اساسی علماء در قبال خود (یعنی علماء با علماء)، باید توسعه ارتباط و همکاری فیمابین خود باشد.

وی گفت: علماء باید در قبال اتباع مذاهب مختلف، استراتژی "کنار گذاشتن طائفه گری" را دنبال کنند.

استاد حوزه گفت: آنچه را که باید علماء به عنوان استراتژی در برابر سیاستمداران در پیش گیرند عبارت است از دعوت آن ها به کوچک نکردن مشترکات سیاسی، و انجام عمل مشترک بر اساس این مشترکات به منظور خدمت به امت اسلامی.

نخست وزیر ترکیه گفت: نقش علماء بسیار اصیل است و مشکل کنونی را که فکری و دینی است علماء می توانند حل کنند.

دیدار با اعضای شورای عالی شئون دینی ترکیه

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی همچنین در جلسه دیدار با شورای عالی شئون دینی ترکیه گفت: باید سازوکار "معطوف سازی اسلام به اوضاع معاصر" را تعریف نماییم.

 وی گفت: این معاصر سازی در چهار زمینه ضروری است : معاصرسازی گفتمان، معطوف سازی آموزه های دین به عصر، عصری سازی تطبیق دین و معاصرسازی روکردهای دینی ( به معنای کشف اولویت ها در شرائط معاصر با تکیه به شناخت نیازهای معاصر و رسالت دین.

به این معنا که نسبت به وضعیت های زمانه، اولویت ها را شناسایی و رویکردها در فعالیت دینی را مطابق با آن ها تنظیم کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha