پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام مبلغی

حوزه/ رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، گفت: جامعه غیر صادق در مسیر انحطاط و فساد اخلاقی قرار می گیرد بنابراین شیعه و سنی باید روابط اجتماعی خود را بر پایه صداقت بنا کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در دیدار با مولانا سید جلال الدین عمری رییس جماعت اسلامی هند، و اعضای شورای مرکزی جماعت اسلامی هند و برخی فعالان مذهبی کشورهای اسلامی که  در دهلی نو برگزار شد، خاطرنشان کرد: فقدان صداقت در روابط اجتماعی به معنای نفاق، دروغ، مکر، عدم نصیحت و خیرخواهی طرفین نسبت به هم  است به همین دلیل در اسلام، صدق از شدت و تاثیر بیشتری برخوردار است.

وی، ریشه بسیاری از مشکلات جامعه اسلامی را نشات گرفته از رفتارهای غیرصادقانه ذکر کرد و ادامه داد: اگر صدق اجتماعی نباشد روابط درست برپا نمی گردد، بسیاری از مشکلات ناشی از رفتارهای غیرصادقانه است، صدق در رفتار را باید در روابط  اجتماعی محقق کرد و تحقق این مهم  نیز مسلتزم تعریف اصول همزیستی به صورت دقیق است.

حجت الاسلام والمسلمین  مبلغی همچنین "حب و دوست داشتن" و " ّبر و نیکوکاری"  را از دیگر صفات اسلامی ذکر کرد و  یادآورشد: اگر امت اسلام با قوت تمام روی این اصول در قبال هم بایستند رفتار صادقانه به یک ارزش تبدیل می شود و امکان تخطی، ابهام در رفتار و سوء استفاده دیگران از این وضعیت خلق نمی شود.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد: حب و دوست داشتن در هر جامعه ای به صورت اجتماعی پدید آید آن جامعه در مسیر انسانی، روابط حسنه و سلامت از حیث روابط پیش می رود و دین اسلام برای ابنای امت اسلامی خود این صفت را از صفت های اساسی، محوری و کانونی قرار داده است و نباید تصور کرد که اسلام صرفا به آن توصیه ای کرده و گذشته است.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر اسلام پیرامون " حب و دوست داشتن"، خاطرنشان کرد: پیامبر اسلام(ص) فرمودند: قسم به کسی که جان من در دستان اوست شما بهشت نمی روید مگر ایمان بیاورید و ایمان نمی آورید مگر همدیگر را دوست داشته باشید، از این روایت به دست می آید که دوست داشتن در سطح اجتماع، یک عنصر قوام بخش به ایمان است و نمی توان ادعای ایمان کرد ولی عاری و خالی از این صفت بود.

حجت الاسلام والمسلمین  مبلغی با اشاره به تاکید اسلام بر نیکوکاری و ارائه خدمات نیکوکارانه به افراد دیگر جامعه گفت: جامعه اسلامی باید  رفتار انسانی و نیکوکارانه در قبال هم داشته باشند و شیعه وسنی باید این حالت را نسبت به هم ایجاد کنند. این ز آیه " أَن تَبَرُّوهُمْ " شما به اهل کتاب بر و نیکوکاری کنید می توان به دست آورد، یعنی وقتی باید به آنها نیکوکاری را عرضه داشت به طریق اولی باید نیکوکاری را به مسلمانان خود آنها نسبت به هم داشته باشند.

وی ادامه داد: جامعه فاقد نیکوکاری، جامعه انسانی نیست و جامعه غیرانسانی نمی تواند اسلامی باشد، نیکوکاری از سرفصل های مهم رفتار انسانی است و امروز باید شعیه و سنی در تقدیم خدمات نیکوکارانه وانسانی در فضاهای اجتماعی از هم سبقت بگیرند.

اسلام به دنبال تشکیل امت واحده است

حجت الاسلام والمسلمین  مبلغی گفت:  اسلام به دنبال تشکیل امت واحده است به این معنا که امت پیامبر (ص) باید دارای مناسبات واحدی باشند که این مناسبات اولا حسنه و ثانیا تعاملی باشد و بتواند یک زندگی مشترک را برای آنها شکل دهد.

استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد:  اسلام دنبال این است که روابط ابنای امت اسلامی و اتباع مذاهب در این امت اخلاقی باشد. خصوصا اسلام بر این سه صفت اخلاقی که پایه و اساس صفات دیگر در هر جامعه ای هستند،  تمرکز کرده است که در جامعه اسلامی ایجاد شود.

در ادامه این دیدار مولانا سید جلال الدین عمری رئیس جماعت اسلامی هند ضمن ارج گذاری بر انقلاب اسلامی ایران اظهار امیداوری کرد که فعالیت های ایران اسلامی در پیشبرد وحدت اسلامی با موفقیت مقرون گردد.

 وی در این خصوص تحلیلی از اوضاع را ارائه نمود و پیشنهاداتی را مطرح کرد.

در این مراسم مولوی «نذیر احمد سلامی»  نماینده اهل سنت مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری  و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در هند نیز حضور داشتند.

گفتنی است: حجت الاسلام والمسلمین  مبلغی استاد حوزه علمیه قم و مولوی «نذیر احمد سلامی»  نماینده اهل سنت مردم سیستان و بلوچستان به عنوان نماینده کشورمان جهت سخنرانی در برخی نشست های علمی بین العلمایی در کشور هند حضور پیدا کردند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha