جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
پیامبر

حوزه/ در جمع گروهی از دانشجویان اهل سنت دانشگاه های جنوب شرق کشور، لوح فشرده دانشنامه نبوی حاوی متن کامل بیش از240 عنوان کتاب فارسی و عربی در 894 جلد با موضوع پیامبر اکرم(ص) معرفی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، جمعی از دانشجویان اهل سنت دانشگاههای جنوب شرق کشور با حضور در مرکز نوربا فعالیت های این مرکز و به ویژه لوح فشرده دانشنامه نبوی آشنا شدند.

کارشناس پژوهشی مرکز نور روز چهارشنبه طی سخنانی هدف از تولید این نرم افزار را گردآوری تمام مطالبی که یک محقق برای انجام پروژه تحقیقی با محوریت پیامبر اعظم(ص) نیاز دارد عنوان کرد و گفت: تولید این نرم افزار حاصل تلاش چندین ساله محققان و پژوهشگران مرکز نور است.

حجت الاسلام سید احمد الحسینی با اشاره به ویژگی های این نرم افزار اسلامی ادامه داد: ارائه واژه نامه مرتبط با پیامبر اکرم(ص) و مباحث جانبی، امکان دسته بندی و جمع آوری اطلاعات به صورت نمودار درختی، ده عنوان لغت نامه در 62جلد با قابلیت جستجو از جمله ویژگیهای این نرم افزار است.

وی افزود: ارائه آیات و کلمات قرآنی مربوط به پیامبر اعظم(ص) همراه با اتصال به تفسیر و شان نزول آنها، نمایش شجره نامه انساب رسول اکرم(ص) و ذریه آن حضرت، متن زیارات و ادعیه مربوط به حضرت و قابلیت ترجمه و پخش صوت و همچنین نمایش و قرائت بیش از 4000 بیت از سروده های شاعران به زبان فارسی و عربی از دیگر ویژگیهای این نرم افزار می باشد.

حجت الاسلام  احمد الحسینی در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه توضیحات بیشتری از محتوای نرم افزار دانشنامه نبوی پرداخت و گفت: تنها در بخش کتابخانه تخصصی پیامبر(ص) 246عنوان کتاب در 894 جلد از منابع معتبر به زبان فارسی و عربی گنجانده شده است.

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه بیان داشت: ارائه بیش از 6800کلید واژه، 4100 نمایه و 36هزار موضوع استخراج شده از سخنان حضرت رسول(ص) برگرفته از کتاب بحارالانوار و نمایش 82تصویر و 108 نقشه در بخش نگارخانه از دیگر محتویات این دانشنامه به شمار می رود.

وی ادامه داد: متن زیارات و ادعیه نبوی به همراه ترجمه و صوت، کتاب شناسی حدود چهار هزار و400 عنوان کتاب، مقاله، دائرة المعارف، مجموعه مقالات و پایان نامه های مرتبط به پیامبر(ص) به همراه تصویر روی جلد آنها در این نرم افزار اسلامی در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

حجت الاسلام الحسینی، پژوهش در متون از طریق فهرست کلمات، جستجوی ترکیبی و فهرست سازی را از قابلیت های دیگر این نرم افزار دانست و اظهار داشت: تدوین درختواره با بیش از 15هزار مدخل و 35هزار فیش از 19 عنوان کتاب در53جلد درباره زندگی و سیره فردی و اجتماعی حضرت از قابلیت های این نرم افزار می باشد.

وی بیان داشت: گاه شمار تاریخ زندگانی پیامبر و نمایش رخدادها در بستر زمان با امکان اتصال به متون برنامه، ارتباط واژگان متن با لغت نامه های برنامه و ارائه اطلاعاتی درباره نسخه شناسی، کتاب و مؤلف با قابلیت انتقال متن و چاپ از دیگر قابلیت های دانشنامه است.

وی، به قابلیت های پژوهشی این نرم افزار اشاره کرد و افزود: نمایه زنی، حاشیه نویسی، علامت گذاری و رنگی کردن، یادداشت برداری و ذخیره متون با فرمتRtf  ،Unicode   و یاAnsi   و ارسال متن یادداشت شده از طریق پست الکترونیکی از جمله توانایی های پژوهشی این نرم افزار می باشد.

وی ادامه داد: جستجو، جایگزینی، درج ساعت، تاریخ، تصویر، مقایسه دو یا چند سند، تغییر سبک نمایش، بزرگنمایی متن، تغییر رابط کاربری به سه زبان؛ فارسی، عربی و انگلیسی از دیگر قابلیت های این لوح فشرده است.

وی گفت: نزدیک شدن برنامه به استانداردها و ویژگی های ویندوز به منظور تسهیل استفاده کاربر از برنامه و انتقال مستقیم متن و فهرست انتخابی از برنامه به محیطMS-Word   و برعکس از دیگر قابلیت های منحصر به فرد نرم افزار دانشنامه  نبوی می باشد.

لازم به ذکر است، نرم افزار چند رسانه ای دانش نامه نبوی در دومین جشنواره و نمایشگاه ملی رسانه های دیجیتال در دو بخش «تولیدات چند رسانه ای» و انتخاب «بهترین بهترین ها» بعنوان اثر برتر برگزیده شد.

انتهای پیام   313/17

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha