شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی

حوزه/ رئیس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان این که حوزه‌ باید الگوی مناسبات شیعه و سنی را تبیین کند گفت: برخی از کشورها توانسته‌اند به گونه‌ای مناسبات را تبیین کنند که همه ادیان و مذاهب در کنار هم زندگی مسالمت آمیز داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی پنج شنبه شب در دوازدهمین نشست علمی و تخصصی دین‌پژوهان کشور با رویکرد نقد و بررسی بایسته‌های پژوهشی در عرصه‌های بین‌المللی ادیان و مذاهب که در قم برگزارشد اظهار کرد: تا زمانی که در پژوهش‌های خود به محورهای بین‌المللی نپردازیم مطالعات ما در موضوعات داخلی با مشکلات بسیاری رو در رو خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر به موضوعات بین‌المللی نپردازیم یا به سمت موضوعات کهن پیش خواهیم رفت و یا دچار اختلال در رعایت نظام اولویت‌بندی و عدم شناخت محتوای موضوعات جدید و امروزی خواهیم شد که در نتیجه از جامعه دور می‌شویم و کار ما مفید دین نخواهد بود.

رئیس مرکز تحقیقات مجلس با بیان اینکه در بسیاری از پژوهش‌ها مواردی را به عنوان اولویت مطرح می‌کنیم که در واقع اولویت جامعه نیستند گفت: در حوزه تکفیر، حوزه به دنبال مطالعه و تحقیق رفت، ولی اولویت‌هایی که به آن‌ها پرداختیم حساب شده نبودند.

وی با اشاره به این که مهم‌ترین حرفی که می‌زنیم این است که تکفیری‌ها را نقد کنیم، ولی آیا مسئله همین است تصریح کرد: همین مثال ساده حاکی از این است که اگر بدون اولویت‌بندی وارد یک مسئله شویم راه به جایی نخواهیم برد.

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی آشنایی با مراکز مستقل و تجربه‌های دیگران را بسیار مفید برشمرد و گفت: این حرف به این معنی نیست که محتوا را از آن‌ها بگیریم بلکه به این معنی است که شیوه کار را از آن‌ها فرا بگیریم.

وی تصریح کرد: مراکز پژوهشی ما تأثیرات اساسی بر جامعه نگذاشته‌اند در حالی که این مراکز بایستی اثرات بیشتری داشته باشند.

رئیس مرکز تحقیقات مجلس بر تداوم بخشی عمق گرایانه به مطالعات تاکید کرد و افزود: یکی از اشکالاتی که در حوزه وجود دارد این است که کارهای پژوهشی اندکی بعد از شروع فرو می‌نشینند و کج دار و مریض می‌شوند.

وی بیان کرد: تداوم در یک تحقیق موجب می‌شود که در هر مرحله چیز جدیدی را به آن اضافه کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین مبلغی بررسی تأثیرات یک پژوهش را بر بیرون بسیار مهم دانست و گفت: وقتی شما تأثیر و نگاه دیگران را نمی‌شناسید و جهان بیرون را نمی‌بینید، موجب می‌شود که به انحراف کشیده شوید.

رئیس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: وقتی شما بدانید که دیگران چگونه به پژوهش شما نگاه می‌کنند طرز نوشتن خود را اصلاح می‌کنید و با مشاهده ذهنیت دیگران در شما مهارت گفتگو ایجاد می‌شود.

وی تأثیر گرفتن از بیرون را بسیار مهم دانست و گفت: جهان امروز یک مجموعه به هم پیوسته است و بسیاری از موضوعات تأثیرات جهانی می‌گذارند و یک مقوله در جایی که رخ می‌دهد در همان محدوده باقی نمی‌ماند.

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی عنوان کرد: ما باید بپذیریم که در حوزه بسیار گسترده‌ای موضوعات به صورت تبادلی، شبکه‌ای و چرخشی پیش می روند و بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند.

وی با بیان این که جامعه ما در حال تأثیر پذیری از بیرون هست و نمی‌شود آن را انکار کرد یاد آور شد: پژوهش‌ها باید معطوف به این باشد که چه تأثیراتی پذیرفته شده است و اگر به این سمت حرکت نکنیم پژوهش‌های ما به گونه‌ای می‌شود که به درد نسل امروز نخواهد خورد.

رئیس مرکز تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه بخش مناسبات مهم‌ترین محور پژوهش بین‌المللی است خاطر نشان کرد: حوزه‌ باید مطالعات جدی را در این بخش‌ها انجام دهد برای مثال در مناسبات اسلامی مطالعاتی انجام دهد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان اینکه حوزه‌ باید الگوی مناسبات شیعه و سنی را تبیین کند گفت: برخی از کشورها مانند هند توانسته‌اند به گونه‌ای مناسبات را تبیین کنند که همه ادیان و مذاهب در کنار هم زندگی می‌کنند.

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی اظهار کرد: در کشور هند سه مؤلفه محبت اجتماعی، معنویت اجتماعی و احترام اجتماعی به ادیان و مذاهب موجب شده است که بین این همه دین و مذهب رابطه و احترام وجود داشته باشد.

وی ابراز داشت: حوزه می‌تواند دین را در ارتباط با فضاهای امروز مطرح کند و باید در وضعیت جهانی شده امروز به صورت فعال وارد شود.

رئیس مرکز تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه باید مناسبات شهروندی را بر اساس اسلام مورد مطالعه دقیق قرار دهیم گفت: برای مثال ما می‌توانیم حقوق بشر را از خاستگاه دین بررسی کنیم و اگر این کار انجام دهیم به نتایج خوبی خواهیم رسید و بسیاری از چالش‌هایی که بشر به دلیل دوری از دین دچار آن شده است را حل خواهیم کرد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha