چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ |۱۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 22, 2024
آزادی خواه - مرکز خدمات

حوزه / پیرامون حادثه عاشورا تاکنون «گفتارگرا» بوده‌ایم و بیشتر به بیان خطبه‌های امام حسین(علیه السلام)، و جنبه‌های حماسی آن توجه شده است درحالی‌که باید به رفتار امام(علیه السلام)، شیوه، سلوک و نگاه اجتماعی آن حضرت نیز بپردازیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین آزادی‌خواه در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به ویژگی‌های سبک زندگی اسلامی اظهار کرد: سبک زندگی که طبق استانداردهای تعریف شده توسط متخصصین بیشتر ناظر بر رفتار جوامع است تا عقاید جوامع و دریچه جدیدی را بر روی اندیشمندان در این حوزه باز کرده است.

وی با بیان این که سبک زندگی اسلامی، مهندسی رفتار انسان‌هایی است که رفتارشان برگرفته از عقاید درونیشان است گفت: در واقع رفتارگرایی یا استاندارد در رفتار یکی از مهم‌ترین شاخص‌های سبک زندگی است.

مدیرکل حوزه ریاست مرکز خدمات با اشاره به این که سبک زندگی، ناظر بر مهندسی رفتار انسان‌ها در جامعه است بیان کرد: افراد در جامعه چه در رفتارهای فردی و چه در رفتارهای اجتماعی خود که هویت اجتماعی آن‌ها است با مهندسی رفتار، می‌توانند سبک زندگی را در زندگی خود به جریان اندازند.

این پژوهشگر حوزه دین با بیان این که انسان‌ها وقتی رفتاری را از خودشان بروز می‌دهند مبتنی بر فکر و اندیشه و ایدئولوژی آن‌ها است گفت: معتقدیم که یکی از لایه‌های پنهان و ناگفته عاشورا، دقت نظر امام حسین(ع) در رابطه با رفتار انسان‌ها در جوامع بود، البته رفتاری که منبعث از اعتقادات درونی انسان‌ها بود.

حجت‌الاسلام و المسلمین آزادی‌خواه با اشاره به این که یکی از دغدغه‌های اصلی امام حسین(ع) در عاشورا در واقع رفتار انسان‌ها در جوامع بود عنوان کرد: به همین دلیل بود که امام(ع) فرمودند، من قیام کردم برای این که می‌خواستم سیره پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) را احیا کنم.

وی بیان کرد: بخشی از این سیره، سیره عملی یعنی همان رفتار است و دغدغه امام حسین(ع) این بود که جامعه را با سیره عملی پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) آشنا کند.

مدیرکل حوزه ریاست مرکز خدمات با اشاره به این که سنت که از آن احکام شرعی و فروع فقهی استنباط می‌شود عبارت از سیره علمی و سیره عملی معصومین(علیهم السلام) است، گفت: سیره عملی و سیره علمی معصومین(ع) هر دو دارای اهمیت است، ما نباید تنها گفتار ائمه(ع) را ملاک قرار دهیم، بلکه رفتار آن‌ها نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

در حوزه رفتارشناسی ائمه(ع) کم کار شده است

وی با بیان این که در «حوزه گفتارها» زیاد کار کرده‌ایم؛ اما در حوزه رفتارشناسی ائمه(ع) کمتر کار کرده‌ایم ابراز داشت: رفتار شناسی ائمه معصومین(ع) یعنی این که بدانیم سیره عملی آن‌ها مساوی با سبک زندگی اسلامی است، یعنی همان دغدغه‌ای که مقام معظم رهبری در بجنورد فرمودند و 20 محور اصلی را برشمردند و بیان کردند. این‌ها خلأهای جاری و ساری کشور ما است.

حجت‌الاسلام و المسلمین آزادی‌خواه بیان کرد: اگر می‌خواهیم عاشورا را درک کنیم و بفهمیم و بفهمانیم، باید نگاهمان به آن کامل و جامع باشد،جامع‌نگری به این معنا است که هم گفتار ائمه(ع) و هم رفتار آن‌ها ملاک قرار گیرد.

وی تصریح کرد: ما در مورد عاشورا تاکنون «گفتارگرا» بوده‌ایم و بیشتر به مباحثی چون بیان خطبه‌های امام حسین(ع)، مکالمه‌های بین امام و حضرت زینب (س) و دیگران می‌پرداختیم درحالی‌که باید به رفتار امام(ع) بیشتر بپردازیم.

مدیرکل حوزه ریاست مرکز خدمات اظهار کرد: امام حسین(ع) در شب عاشورا به یارانشان فرمودند که با آبی که در اختیار دارید، لباس‌های خود را بشوئید که نشان می‌داد، امام(ع) به حوزه بهداشت بسیار اهمیت می‌دادند و متولیان عاشورا امروز باید بدانند که امام(ع) شب عاشورا به بهداشت اهمیت می‌دادند و آن را تبیین کنند.

وی با اشاره به رابطه بین امام حسین(ع) و همسرشان رباب گفت: در حوزه خانواده ما تنها نگاه «رثائی» به رابطه بین آنها داشته‌ایم درحالی‌که عشق بین امام حسین(ع) و حضرت رباب زبانزد شد و حضرت رباب پس از شهادت امام(ع) و ماندن پیکر ایشان زیر آفتاب، عهد بست که هیچ‌وقت زیر سایه نرود.

حجت‌الاسلام و المسلمین آزادی‌خواه ادامه داد: این رفتار حضرت رباب وفاداری به همسر را می‌رساند و جوانان باید از عاشورا خوشبختی زوجین را اقتباس کنند و وفاداری به همسر را از رباب یاد بگیرند.

وی به درس فرزند آوری در عاشورا اشاره کرد و گفت: امام حسین(ع) با وجود داشتن نوه، یک فرزند شش ماهه نیز داشتند که مقوله فرزند آوری که یکی از دغدغه‌های رهبری است را به ما آموزش می‌دهند که این نیز رفتاری است که باید ملاک عمل قرار بگیرد.

مدیرکل حوزه ریاست مرکز خدمات بیان کرد: خانواده‌هایی که به فکر فرزند آوری نیستند باید یاد بگیرند که در سبک زندگی رفتار امام(ع) را ملاک خود قرار دهند.

وی با اشاره به مواجهه امام حسین(ع) با دشمن مطرح کرد: امام(ع) در مواجهه با حر ریاحی دستور داد که به سپاه حر آب بدهند و چه بسا یکی از دلایل هدایت حر برخورد و رفتار زیبای امام(ع) با او بود و کاری که امروز می‌بینیم رهبر معظم انقلاب با برخی افراد اغفال‌شده دشمن با نگاه پدرانه رفتار می‌کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین آزادی‌خواه در خصوص وظیفه مسئولین و روحانیون در رابطه با ترویج سبک زندگی اسلامی در جامعه گفت: ما باید در دو حوزه آموزش و پژوهش کارکنیم، حوزه اول به عنوان زیرساختی برای حوزه دوم است.

وی بیان کرد: مراکز پژوهشی و تحقیقاتی باید به سمتی بروند که زیرساخت‌های اقتباس سبک زندگی عاشورایی را برای متخصصین فراهم کنند و پژوهش‌های مختلف در حوزه رفتارشناسی امام(ع) و زینب(س) و سایر شهدای کربلا باید انجام شود.

مدیرکل حوزه ریاست مرکز خدمات با بیان اینکه باید در حوزه سبک زندگی عاشورایی غنا بخشی کنیم و به قدری کار پژوهشی زیاد شود که یک محقق منابع را خیلی راحت در اختیار داشته باشد گفت: اقدامات خوبی انجام شده است ولی مثل حوزه گفتار شناسی، رفتارشناسی ما خیلی قوی و غنی نیست.

وی عنوان کرد: اول باید در پژوهش خیز بلندی برداریم و سپس باید به آموزش بپردازیم یعنی پژوهش را در سطح جامعه به کار ببریم.

حجت‌الاسلام و المسلمین آزادی‌خواه ابراز داشت: تمام نیازهای امروز را می‌توانیم از عاشورا اقتباس کنیم و در اختیار جوان‌ها قرار دهیم مانند تعامل بین زوجین و مواجهه با مشکلات.

وی با اشاره به اینکه باید نشان دهیم که امام(ع) چگونه رفتاری معصومانه با مشکلات داشتند گفت: امام زمانی که از اسب پایین می‌افتند به کسی اعتراضی نمی‌کند، بلکه می‌گوید خدایا راضی‌ام یعنی اینکه در جامعه اسلامی به دلیل مشکلات زندگی نباید اعتراضی به خالق هستی داشته باشیم و به خاطر مشکلات زندگی نا امید نشویم.

انتهای پیام

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha