سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
عاشورا

حوزه/ محقق حوزوی با بیان این که باید مطالعات غربی ها را به ترجمه اولیه منابع عاشورایی برگرداند گفت: دیدگاه های خاورشناسان تاثیر بسیاری در جامعه روشنفکری غرب دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام سید قاسم رزاقی موسوی امروز در نشست علمی عاشورا پژوهشی در غرب، اظهارداشت: عاشورا پژوهشی در راستای مباحث شیعه پژوهشی در غرب صورت می گیرد که به برکت انقلاب اسلامی رونق خاصی گرفته است.

این پژوهشگرحوزه گفت: اندیشمندان و خاورشناسان متعددی در مراکز علمی غربی درباره اسلام و شیعه و موضوعات مرتبط با آن پژوهش می کنند.

وی بیان کرد: این پژوهش ها همراه با انگیزه ها و اهداف مختلف و متعددی برگزار می شود؛ بررسی دیدگاه های خاورشناسان از چند جهت اهمیت دارد که نکته اول نفس آشنایی با دیدگاه های آنان است که از این حیث آنها از بیرون به این اندیشه نگاه می کنند؛ نکته دیگر این است که دیدگاه های خاورشناسان تاثیر بسیاری در جامعه روشنفکری غرب دارد.

وی گفت: تصوری که امروز از اسلام و شیعه در جهان ارایه می شود، اندیشه ها و مقالات و نوشته های خاورشناسان است که شناخت دیدگاه ها و آثار آنها بسیار مهم است؛ از این دو مهمتر، ارایه تصویر صحیح از اسلام است که ارایه چنین تصویری نیازمند راه های ارتباطی آنها و فعالیت های علمی آنهاست.

پژوهشگر حوزوی اظهارکرد: آغاز مطالعات غربی ها را باید به ترجمه اولیه منابع عاشورایی برگرداند که از جمله آنها ترجمه آلمانی مقتل امام حسین(ع) و ترجمه ارشاد شیخ مفید و ترجمه تاریخ طبری از سوی هاروارد و.... است.

وی گفت: پژوهش های اصلی از نیمه دوم سده نوزدهم آغاز شده است و پژوهش های تخصصی از نیمه دوم قرن بیستم آغاز گردید.

محقق حوزوی بیان کرد: با وجود این حجم روبه گسترش آثار در این حوزه،  کمتر به بررسی این آثار و نقد عالمانه آن  پرداخته ایم که برای پوشش این خلاها باید چنین نشست هایی برگزار شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha