شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
خانواده

حوزه/ نشست علمی «کار کرد و کار آمدی دین در حوزه خانواده» عصر امروز به همت مرکز تحقیقات امور زنان و خانواده در سالن اجتماعات این مرکز در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، خانم فریبا علاسوند، در این نشست علمی با اشاره به نقش دین در خانواده گفت:: جهات مختلفی در کارکردهای دین و خانواده مؤثر است که توجه به هریک از این موارد کارآمدی دین را در این حوزه بالا می برد.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات امور زنان و خانواده افزود: ایدئولوژیک دین به خانواده یکی از آن ابعاد و موارد است. اگرنگاه دین به خانواده براساس منظر ایدئولوژیک باشد. قوانینی از سوی دین بر این خانواده استوار است و تمام احکام را برای این نوع از خانواده بیان می کند.

وی اظهار داشت: جامعه شناسان تلاش می کنندکه نگاه پست مدرنیته به خانواده داشته باشند، ولی دین این نوع نگاه را رد می کند و قائل به ایدئولوژیک است. دراین منظر دین احکام و ارزش هایی را برای خانواده ارائه می دهد و حاکم می کند و خانواده را یک خواستگاه تربیتی می داند و آرامش و احکام را در آن اجرایی می کند.

علاسوندگفت: نگاه دوم دین به خانوداه از منظر نهادی است و همین طور نگاه دین به موضوع ازدواج هم این گونه است. نهاد یک ارگان و مجموعه ای است که در آن ساختار های اخلاقی، اجتماعی، ارزشهای و قومیت وجود دارد و از یک سنت پیروی می کنند.

کارشناس امور زنان و خانوده ادامه داد: نهاد، معمولا ماندگار است و دارای تغییرات جزئی می باشد. ولی چون نگاه دین به خانوداه نهادی است، بر همین اساس قوانین دینی هیچ گونه تغییریی نمی کند. یعنی گرچه دو نفر ازدواج می کنند و لی قوانین دین به قوت خود باقی است و قابل اجرا است.

علاسوند افزود: نگاه سوم دین به خانوداه از منظر اهداف است. یعنی دین برای این خانوداه در کنارمباحث حقوقی که دارد، اهدافی را ترسیم کرده که خانواده با اجرای قوانین و احکام به اهدافی برسد که باعث سعادت او شود.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات امور زنان و خانواده اظهارداشت: بایداهداف دین نسبت به ازدواج شناخته و تبیین شود تا جامعه بداند دین برای خانواده اهداف خاصی معین کرده است.

وی گفت: هدف دین ازتشکیل خانواده و ازدواج مهم است، ولی متأسفانه در این بخش ضعیف عمل کردیم و مباحث حقوقی خانواده بیشتر از  اهداف دین دنبال شده است.

کارشناس امور زنان و خانوده ادامه داد: باید برنامه های دقیق در جامعه وجود داشته باشد تا همه متولیان به هدف دین نگاه ویژه ای داشته باشند و یقینا با همکاری سایر مراکز می توان قدم های بهتری در این عرصه برداشت.

علاسوند در پایان گفت: بررسی هریک از این منظرها موجب کار آمدی دین در عرصه خانواده خواهد شد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha