جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
محمود حکمت نیا - فرهنگ و اندیشه

حوزه / معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: نظرات سایر مکتب ها برای خانواده از نگاه معرفتی، یک اختلاف بنیادی است که غربی ها قائل به آزادی هرگونه عملی هستند، اما دین این چنین اجازه ای نمی دهد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، محمود حکمت نیا،  امروز در نشست «کارکرد و کارآمدی دین درحوزه خانواده» که درسالن اجتماعات مرکز تحقیقات امور زنان و خانواده درقم برگزار شد، گفت: این گونه مباحث را باید به صورت جزئی تر عنوان کرد تا بهتر درباره آن بحث شود.

 وی ادامه داد: وقتی بحث ازخانواده می کنیم، بهتر این است که نظرات همه ادیان به خصوص مسیحیت را نیز بیان کنیم، چون مسیحیت در این رابطه هم حرف های زیادی دارد. بنابراین باید جریان فکری غیردینی را نیز بررسی کنیم.

معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطر نشان ساخت: باید نگاه دین، از منظر معرفتی و جامعه دینی بررسی شود و ببینیم ادعای خانواده به معرفت  دینی چه چیزی می باشد.

 حکمت نیا افزود: باید موارد اختلافی معرفتی از نگاه دین با سایر مکاتب مشخص شود، آنچه مشخص است که خانواده به دو سطح نهاد اجتماعی و شخصی تقسیم می شود و نظرات سایر مکتب ها برای بعد از ازدواج از نگاه معرفتی، یک اختلاف بنیادی  است که غربی ها قائل به آزادی هرگونه عملی هستند، اما دین این چنین اجازه ای نمی دهد.

وی ادامه داد: تجاوز به حدود دیگران، وجوب و حرمت ها و مکروهات و مستحبات، 3 کمربند امنیتی خانواده و جامعه به شمار می روند.

معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطر نشان کرد: تحکم خانواده به لحاظ نهاد دردین منظور است و همچنین موارد چالشی دین با سایر مکاتب بر سر موضوع آزادی بعد از ازدواج است که دین برای بعد از ازدواج برنامه های مشخص دارد و عمل به این برنامه ها انسان را به نقطه اوج کمال و سعات می رساند.

وی ادامه داد: دین نگاه وسیعی به زندگی و قیامت دارد و دین خانواده را در یک زندگی توسعه یافته معنا می کند و انسان با این زندگی ارتباط رفتاری و صفاتی برقرار می کند که عقل توان درک آن را ندارد در حقیقت این جزء موارد اختصاصی دین به شمار می رود.

حکمت نیا در پایان افزود: دین رفتارها را معنا می کند و زندگی را توسعه می دهد و موجب کمال در انسان می شود.  

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha