پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
زهرا امین مجد

حوزه/ نیازمند تشکیل یک شبکه جهانی ارتباطی خواهری با محوریت اهداف متعالی اسلام هستیم و حتی اگر فعلا به لحاظ ستادی امکانش وجود نداشته نباشد، با اتکا به نخبگان این عرصه از این مسئله استقبال می‌کنیم و امیدواریم شرایط آن را در مرکز فراهم ‌آوریم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،به نقل از روابط عمومی حوزه خواهران، زهرا امین‌مجد عضو هیات علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده در بازدید هیاتی از بانوان فرهیخته و فعال فرهنگی، اجتماعی و سیاسی از کشورهای تونس، سنگال، فرانسه و الجزایر از مرکز تحقیقات زن و خانواده دیدار کردند.ضمن معرفی این مرکز و بیان دیدگاه‌ها، با اشاره به قائل بودن به برابری زن و مرد در رسیدن به کمال گفت: تفاوت‌های زن و مرد در کارکردها و نقش‌ها، برآمده از تکوین است و همه چیز در تناسب بین تکوین و تشریع، قابل عرضه و دفاع است.

وی افزود: ما در باب گزاره‌های قطعی مثل برابری زن و مرد در انسانیت ابتدا با روش‌های علمی و دقیق به استخراج آن‌ها از متون دینی اقدام می‌کنیم. این گزاره‌ها در مرحله بعد نظام‌سازی می‌شوند و بعد دانش‌سازی صورت می‌گیرد و این دانش‌ها، مثل الهیات جنسیتی اسلامی قادر هستند نسبت به دیدگاه اسلام راجع به زنان و خانواده قضاوت و داوری داشته باشند و حتی نسبت به شبهات از منظر جنسیت و دین پاسخ‌گو باشند.

این استاد دانشگاه به وجود گرایش‌هایی در گفتمان فمینیستی با گذار از موج چهارم اشاره کرد و گفت: آن‌ها به دنبال بدیلی برای جایگزینی هستند و به دلیل ستم جدی در سراسر تاریخ و نیز سراسر جهان و پاسخ‌گو نبودن بحث‌های فمینیستی، برچسب فمینیست را یک برجسب نازل می‌بینند و تلاش می‌کنند برای به وجود آوردن فرصتی برای زنان هستند تا عادلانه زیست کنند و مشکلات آن‌ها به حداقل برسد.

 فعالیت خانم‌هایی مثل نانسی لیدموس و وندی شلیت این امید را به ما می‌دهد که زنان آزاده‌ای هستند که حتی خارج از پارادایم اندیشه اسلامی در تلاش‌اند که تحول جدیدی که اتفاقا در سطح عملیاتی بسیار شبیه اندیشه اسلامی است، صورت دهند.

وی خاطرنشان کرد: به همان اندازه که برای ما مهم است گزاره‌هایی نظیر «النساء حبائل الشیاطین» را که می‌گوید زنان ریسمان شیاطین هستند به دین نسبت ندهیم و آن را ناروا بدانیم، برای‌مان مهم است که تمام تلاشی را که اسلام برای رساندن زن به سعادت مادی یعنی بهبود معیشت آنان و نیز سعادت اخروی می‌کند، ترسیم کنیم و در اختیار زندگی عینی زنان جهان قرار بدهیم. ما معتقدیم هیچ نقص جبلّی و ذاتی در زنان برای دستیابی به کمال وجود ندارد و همه برنامه‌ریزی‌هایی که در آن قرائت صحیح و روا نسبت به زنان وجود دارد به جهت تأمین منافع حقیقی و حداکثری مادی و رشد و تعالی معنوی آن‌ها مثل فعالیت‌های علمی و خدمت به بشر و تمرکز به امر آخرت صورت گرفته است.

امین‌مجد در پاسخ به سؤال یک بانوی ژورنالیست تونسی مبنی بر تأسیس شعبه‌ای از مرکز تحقیقات زن و خانواده در تونس و همکاری در عرصه‌های مختلف اظهار داشت: ما شدیدا نیازمند تشکیل یک شبکه جهانی خواهری با محوریت اهداف متعالی اسلام هستیم و حتی اگر فعلا به لحاظ ستادی امکانش وجود نداشته نباشد، با اتکا به نخبگان این عرصه  از این مسئله استقبال می‌کنیم و امیدواریم شرایط آن را در مرکز فراهم می‌آوریم.

قانون اساسی ایران جنسیتی نیست

وی در پاسخ به این مسئله که قانون اساسی ایران یک قانون مردانه است و حضور زنان در مجلس هم یک حضور کمرنگ و نیز در پاسخ به این سؤال که چرا زن در جمهوری اسلامی نمی‌تواند رئیس‌جمهور شود، گفت: ضمن این‌که ما همواره باید بین تفکر اسلام و پیاده‌سازی آن تفاوت قائل شویم، باید تأکید کنم که قانون اساسی ما به هیچ وجه جنسیتی نیست. اما اگر هنوز به آن میزان مطلوب در حضور زنان در اجتماعی مثل مجلس نرسیده‌ایم، به سابقه اجتماعی زنان کشورمان برمی‌گردد، والا هیچ منع قانونی برای این‌که زن ایرانی در کرسی‌های سیاسی قرار بگیرد، نداریم. درباره ریاست جمهوری هم قرائت مسلط (و البته صحیح) در قانون اساسی انتخاب مردان است که آن هم به دلیل الزامات اجتماعی مثل پرتحرکی رئیس‌جمهور قابل دفاع است، اما اگر زمانی زنی شایسته‌تر از مردان برای تصدی این کرسی باشد، منعی به لحاظ ظرفیت‌های قانونی نداریم. ضمن این‌که ریاست جمهوری در ایران یک سمت اجرایی است و در اغلب جاهایی که بحث از تصمیم‌سازی است، زنان حضور جدی دارند.

وی افزود: این را هم باید مدنظر داشت که نظارت مجلس شورای اسلامی بر کار رئیس جمهور کافی است که بگوییم یک نماینده زن در ایران در جایگاه سیاسی و اجتماعی بالایی قرار دارد که حتی می‌تواند رئیس جمهور را به چالش بکشد.

این پژوهشگر توجه به بازی نظام سرمایه‌داری جهانی را ضروری دانست و ادامه داد: نباید سنجش‌‌ها و معیارهای ما در این حد باشد که اگر زنان نصاب بالایی از مجلس کشوری را تشکیل دادند؛ یعنی وضعیت زنان آن کشور بهبود یافته است. ما بر اساس گزاره‌های دینی معتقدیم وضعیت زنان زمانی به سامان می‌رسد که همه آن‌ها از همه مواهب مادی حلال مثل بهداشت، سلامت، خانواده، امنیت و نیز زمینه برای سعادت در همه ابعادش بهره‌مند باشند.

در ادامه این جلسه یکی از بانوان فعال در انجمن‌های فرهنگی اجتماعی سنگال به ارائه گزارشی از تلاش‌های صورت گرفته برای برابری حقوق زنان در سنگال پرداخت.

وی گفت: تفکر و مفهوم برابری مهم است، اما ما نیازی به برابری زن و مرد به معنای فمینیستی آن نداریم. لزومی ندارد زن با مرد برابر باشد، مرد به عنوان یک نیروی محافظ از نظر مالی و فیزیکی برای ما مهم است. ما می‌خواهیم حقوق زنان در کشورمان شناخته شود و زنان آگاه باشند. شبکه‌هایی در سنگال داریم و نیاز داریم که شبکه‌ها با هم مرتبط باشند و با ایران به عنوان یک مرجع در ارتباط باشیم. می‌توانیم ارتباط اینترنتی داشته باشیم. تقاضای حضور فعال مبلغان و کارشناسان ایرانی در سنگال را نیز داریم.

امین‌مجد ضمن تأیید این سخنان ابراز داشت: ما از این سطح تفکر بسیار عالی و صحیح در بین زنان مسلمان دیگر کشورها خوشحالیم و از ارتباط شبکه‌ای استقبال می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم به زودی زیرساخت‌های لازم برای این ارتباطات را فراهم کنیم.

 

این استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به این سؤال که آیا سیستم حضور زنان در مجلس و یا مناصب و احزاب سیاسی دیگر در ایران درصدی است یا خیر و آیا این را قبول دارید، گفت: هر زمانی که حضور زنان در مجمعی حالت دستوری و فرمایشی به خود گرفته، اگر هم زنانی وارد شده‌اند کاملا سفارش شده و هم‌نوا با سیاست‌های همان فضا بوده‌ و آزادگی لازم برای فعالیت را نداشته‌اند. سیستمی کارایی دارد که شایسته‌سالاری در آن حاکم باشد حالا چه درصد زنان بیشتر باشد چه درصد مردان. در قانون ایران هیچ محدودیتی برای حضور حداکثری زنان وجود ندارد.

امین‌مجد در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که آیا روز جهانی زن در 8 مارس در ایران برگزار می‌شود، گفت: اما گفتمان غالب با کمال آزادی در ایران در بحث روز زن، تولد حضرت زهرا(س) است. ایشان به دلیل دارا بودن ویژگی‌های برتر انسانی و به دلیل فعال بودن در مسائل اجتماعی آن روز یک اسوه قابل الگوسازی و معاصرسازی هستند. ایشان به مسائل هر دو سرا توجه داشتند. فردی با زاویه دید بسیار وسیع بودند و برای بازگرداندن همه ویژگی‌های انسانی برای همه انسان‌ها در سراسر تاریخ تلاش کردند. ما ایشان را یک الگوی انسانی و زنانه همه جانبه می‌دانیم و مراسم روز زن در ایران در روز میلاد ایشان برگزار می‌شود.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha