شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مرکز تحقیقات زنان

حوزه/ مرکز تحقیقات زن و خانواده وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران طرح کلاس‌های مباحث زنان (طرح مدرس) با سرفصل‌های ویژه موضوعات زن و خانواده را اجرا می‌کند.

به گزارش  خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام علی غلامی معاون ترویج و همکاری‌های علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده گفت: این کلاس‌ها به دنبال برگزاری دوره‌های آموزشی متعدد و با توجه به درخواست و نگاه مخاطبان در قالب حلقه‌های علمی با حضور پژوهشگران و کارشناسان برگزار می‌شود.

وی، جنسیت و تربیت، فمینیسم پیشرفته، جامعه‌شناسی جنسیت، بررسی فقهی پوشش زن، زن در نگاه اندیشمندان معاصر (آمنه ودود)، مسئله‌شناسی و روش‌شناسی پژوهش زن در صدر اسلام، زن در نگاه اندیشمندان معاصر (نصر حامد ابوزید)، پوشش زنان در جاهلیت و صدر اسلام، زن در نگاه اندیشمندان معاصر  شیعه، پژوهش لغوی با تأکید بر واژه‌های جنسیتی، رویکرد حاکمیتی به فقه (با تاکید بر موضوع زن‌ و‌خانواده)، مقایسه عسر و حرج در نگاه فقها و حقوق‌دانان، مسئله‌شناسی فلسفه اخلاق و فمینیسم مقدماتی را سرفصل‌های  دوره قابل اجرا در قالب این طرح ذکر کرد.

حجت‌الاسلام غلامی ادامه داد: ویژگی این طرح آن است که سرفصل‌ها از سوی فراگیران  می‌‌شوند و آنها بر حسب دغدغه‌های خود سرفصل‌های مورد نظر را بر می‌گزینند. از سوی دیگر کارشناسان مرکز تحقیقات زن و خانواده این فرصت را می‌یابند تا دغدغه‌های مخاطب را بررسی و لحاظ کنند.

وی خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی این مرکز به نشانی wrc.ir و تکمیل فرم ثبت نام و یا تماس با بخش آموزش مرکز تحقیقات زن و خانواده با شماره تماس02532144699 از ساعت 10 تا 14 اقدام به ثبت نام اولیه کنند.

معاون ترویج و همکاری‌های علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده با بیان اینکه حوزه مطالعات جنسیتی از چند خلأ عمده رنج می‌برد‏، گفت: این خلاها شامل کمبود پژوهشگران خبره و پژوهش‌های مناسب، فقدان سازمان و برنامه‌‌ای که بتواند از ظرفیت پژوهشگران جریان علمی بالقوه بسازد، کمبود ترویج‌گران و کسانی که مفاهیم را به زبان‌های متنوع متناسب با گروه‌های سنی و اجتماعی مختلف تبدیل و اقدام به گفتمان‌سازی کنند و فقدان سازمان و برنامه‌ای که بتواند از این ظرفیت جریان تبلیغی بسازد، کمبود مدیران فرهنگی و کسانی که حرکت‌های گروهی را ساماندهی و سرپرستی کنند، کمبود کارشناسان و مشاورانی که با نهاد‌ها و افراد تعامل مؤثر داشته باشند و کنشگرانی که در فهم عینیت اجتماعی و در مرحلة عمل اجتماعی به درستی ایفای نقش نمایند. می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات زن و خانواده این طرح را در راستای بخشی از این خلا با تلفیق نیاز گروه‌های مختلف و ارائه الگویی از آموزش انعطاف‌پذیر به شکل «تک درس» اجرا می‌کند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha