جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
44

معاون ترویج و همکاری‌های علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده از انتشار کتاب "تحلیلی بر مهم‌ترین مسائل زن و خانواده در ایران" از سوی این مرکز حوزوی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، علی غلامی با اعلام این خبر گفت: کتاب "تحلیلی بر مهم‌ترین مسائل زن و خانواده در ایران" مشتمل بر 12 بیانیه تحلیلی است که مرکز تحقیقات زن و خانواده از سال 81 تا 92 هر سال به مناسبت فرارسیدن روز زن منتشر کرده است.

 وی، عناوین این بیانیه‌ها را شامل چالش‌های زنان در جامعه اسلامی - راهکارهای گسترش فرهنگ فاطمی، زنان و کارآمدی خانواده، زنان و بازخوانی آرمان‌های انقلاب اسلامی، بازخوانی هویت زنانه، آسیب‌شناسی نگاه به زن و خانواده، فرهنگ عفاف و حجاب، خانواده و دولت، بازتولید خانواده ایرانی، خانواده و مصرف کالاهای فرهنگی جدید، دلالت‌ها و عوامل موثر بر کنش‌های خانواده ایرانی، گفتمان خانواده و تحولات جمعیتی ایران ذکر کرد.

 غلامی با اشاره به این که مسئولیت تدوین هر 12 بیانیه بر عهده حجت‌الاسلام محمد‌رضا زیبایی‌نژاد، رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده بوده است، یادآور شد: معاونان پژوهشی وقت و جمعی از محققان نیز در تهیه این بیانیه‌های علمی همکاری داشته‌اند.

 وی ادامه داد:‌ این مجموعه متناسب با نیاز جامعه علمی، کارشناسی و مدیریتی کشور و دانش‌پژوهانی تدوین شده است که مسائل زنان و خانواده را با حساسیت پی‌گیری می‌کنند.

 معاون ترویج و همکاری‌های علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده یادآور شد: گرد‌آوری بیانیه‌ها در یک مجلد، علاوه بر آن‌که به عنوان مجموعه‌ای ارزشمند از توصیف‌ها و تحلیل‌ها در مهم‌ترین مباحث و موضوعات کنونی زن و خانواده ایرانی، برای پژوهش‌گران و کارشناسان و مدیران کشور سودمند است، زمینه‌ساز مطالعات درجه دوم نیز خواهد بود.

 وی اضافه کرد: این‌‌که نهاد تخصصی حوزه به چه موضوعات و مسائلی حساس‌تر است و این حساسیت‌ها از چه قاعده‌ای پیروی می‌کند؛ مفاهیم، مبانی مورد استفاده و کلید‌واژه‌های اصلی و نقاط تمرکز این نهاد چیست؛ از چه زاویه‌ای مباحث جنسیتی و خانواده را فهم و تحلیل می‌کند و گرفتار چه آسیب‌ها و موانعی در فهم عینیت است، بخشی از این مطالعات است. از این رو متن بیانیه‌ها بی‌هیچ کم و کاستی انتشار یافته است تا از ارزش‌ استنادی بیش‌تر و امکان داوری بهتری برخور‌دار باشد.

 غلامی ابراز امیدواری کرد: در آینده علاوه بر تحلیل وضعیت اجتماعی در قالب بیانیه‌های علمی شاهد تدوین بیانیه‌های آکادمیک ناظر به توصیف وضعیت نهاد علم در موضوعات جنسیتی و خانوادگی و ارائه آخرین تحولات علمی پیرامون موضوعات مورد نظر باشیم؛ چه آن‌که پیوند میان بیانیه‌های علمی ناظر به عینیت اجتماعی و بیانیه‌های آکادمیک می‌تواند به تحرک، نشاط و هم‌افزایی جامعه علمی کمک کند.

 براساس اعلام حوزه های علمیه خواهران، وی در پایان افزود: کتاب "تحلیلی بر مهم‌ترین مسائل زن و خانواده در ایران" در 504 صفحه رقعی از سوی انتشارات مرکز تحقیقات زن و خانواده منتشر شده و علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه آن به نشانی قم، بلوار جمهوری اسلامی، میدان سپاه، خیابان مالک‌اشتر، شماره 50 یا در تهران، بلوار کشاورز، خیابان نادری، کوچه حجت‌دوست، پلاک 56، مراجعه و یا با تلفن‌های 13-32907610(025) و 88983944(021) تماس حاصل نمایند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha