پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
زیبایی نژاد

رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده با بیان این‌که مدیریت نهادهای علمی در دست فرهیختگان پژوهشی نیست، گفت: در مسئله جریان‌های علمی، حاکمیت گرفتار مرزبندی‌های سیاسی است.

به گزارش گروه استان ها خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زیبایی‌نژاد، در آیین افتتاح دفتر تهران مرکز تحقیقات زن و خانواده، با طرح این پرسش که برای پیاده‌سازی یک جریان علمی پویا چه سیاست‌گذاری‌هایی در درون نهاد علمی باید شکل بگیرد، گفت: برای پاسخ به این پرسش باید بررسی کرد که نهاد علمی چرا تأسیس شده است.

وی با بیان این‌که نهادهای علمی برای ایجاد جریان علمی هدفمندتر و هم‌افزایی در جریان علم، تأسیس می‌شوند، ادامه داد: باید دید چه اتفاقی می‌افتد که در برخی موارد نهاد علمی خصلت ضددینی به خود می‌گیرد، در حالی که بروکراسی برای تسریع جریان علم ایجاد شده و قالب، مزاحم محتوا است.

  رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده با بیان این‌که در چنین فضایی نهادهای علمی اخلاق علمی را اشاعه نمی‌دهند، خاطرنشان کرد: در این نهادها جریان‌های تشویقی و تنبیهی در خدمت تولید واقعی علم نیستند وافراد به امتیازها فکر می‌کنند.

  این محقق حوزوی با اشاره به این‌که در برخی فضاها، نظام‌های آموزشی و تربیتی در خدمت تولید علم نیستند، افزود: در این فضا، تربیت فارغ‌التحصیل رسالت نهادها است و نه تربیت پژوهشگر، بنابراین نظام‌های تربیتی نخبه‌گرا نیستند و نخبگانی که در این فضا هم قرار می‌گیرند، روحیه خود را از دست می‌دهند.

  حجت‌الاسلام والمسلمین زیبایی‌نژاد، اقتضای چنین فضایی را پژوهشکده‌های بدون پژوهشگر دانست و اضافه کرد: در سنت علمی، حلقه‌ها حول محور اشخاص شکل می‌گیرد و خود این حلقه‌ها، سرحلقه، حلقه‌های دیگر می‌شوند و در واقع جریان علم به صورت خوشه‌ای توسعه می‌یابد.

وی افزود: اکنون با پژوهشکده‌های عریض و طویلی مواجه هستیم که با مؤسس خود شناخته می‌شوند، اما مؤسس در آن‌ها حضور و تاثیر ندارد، بنابراین در این حلقه‌های علمی هیچ کس محوریت ندارد و جریان تولید علم شکل نمی‌گیرد.

  رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده با بیان این‌که مدیریت نهادهای علمی در دست فرهیختگان پژوهشی نیست و در دست مدیران حرفه‌ای قرار دارد، اظهار داشت: این دسته از مدیران جریان علم را نمی‌شناسند، در حالی که نهادهای پژوهشی باید در اختیار پژوهشگران باشند و در جریان علمی پرورش یافته باشند.

وی، نهادهای علمی امروزی را میدان‌گریز توصیف کرد و گفت: نهاد علم، باید درگیر میدان باشد و اگر درگیر مسائل روز و موضوعات عینی نباشد، به صورت خاص از مشکلات عینی زنان در جامعه عقب می‌مانیم.

  این پژوهشگر حوزه زن و خانواده، توجه به مسائل علمی را نیازمند فارغ شدن از گرایش‌های سیاسی دانست و افزود: رشد و توسعه را می‌خواهد و نمی‌توان در گرایش‌های سیاسی محصور کرد. برای این‌که مسئله میدانی را بفهمیم، مجبوریم در درون، فضا را باز کنیم و اگر این جرأت را نداشته باشیم و به گرایش‌های مختلف فرصت اظهارنظر در فضای علمی را ندهیم، حرف‌های ناپخته خواهیم زد.

  وی، توجه به تعامل نهادهای علمی با یکدیگر را یکی دیگر از الزامات ایجاد جریان علمی پویا ذکر کرد و گفت: باید دید چرا نهادهای علمی به یکدیگر احساس نیاز ندارند و احساس رقابت نانوشته‌ای میان آن‌ها وجود دارد.

  رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده، پیرامون ارتباط نهادهای حاکمیتی با نهادهای علمی و نقش آن در جریان علمی پویا نیز اظهار کرد: باید دید چرا نهادهای علمی انگیزه رابطه با حاکمیت ندارند و حاکمیت خود را معطل ارتباط با نهاد علمی نمی‌کند، بنابراین نهادهای پایین‌دستی بعد از تصویب طرح‌ها انگیزه اجرای طرح‌ها را ندارند.

  حجت‌الاسلام والمسلمین زیبایی‌نژاد با بیان این که در جریان‌های علمی، حاکمیت گرفتار مرزبندی‌های سیاسی شده است، ابراز داشت: حاکمیت شاید برآمده از یک تفکر سیاسی باشد، اما باید در مسائله علم تعلقات را کنار بگذارد تا حلقه‌های علمی بسته نباشد.

 این محقق حوزوی در ادامه افزود: از سوی دیگر باید گفت اگر حاکمیت مشروع است، چرا نهادهای علمی با آن تعامل نمی‌کنند. مقام معظم رهبری با همه دولت‌ها همکاری داشته‌اند.

  براساس اعلام مرکز تحقیقات زن و خانواده، وی در پایان با بیان این‌که باید حرمت نهاد علم را با ثبات در برنامه‌ریزی پاس بداریم، پیشنهاد کرد: حاکمیت برای حل مسائل علمی فراخوان بدهد و از نهادهای علمی استفاده کند تا انگیزه پژوهشگران برای همکاری بیشتر شود و با تغییر دولت‌ها انقلابی در وضعیت علمی رخ ندهد.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha