شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
قرآن

حوزه/ امروز جامعه توسط صدها سایت و شبکه ماهواره‌ای با تفکراتی ‌خلاف تفکرات الهی محاصره شده و اگر برای ترویج قرآن یک هزارم بودجه ورزش صرف شود، تحول عظیم معنوی در کشور رخ می‌دهد

به گزارش گروه استان ها خبرگزاری «حوزه»، در نخستین هم‌اندیشی خادمان قرآن کریم که امروز، 14 دی‌ماه در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، برگزار شد، پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و قرائت صلوات خاصه ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا(ع)، پیام تصویری آیت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی، بصورت ویدئو کنفرانس پخش شد.

*قرآن؛ چراغ حرکت به سوی عقلانیت

معظم له در این پیام، تمسک به قرآن را مانع از ایجاد اختلاف و سبب وحدت و اتحاد  دانسته و تصریح کردند: این کتاب در هر عصری پاسخگوی نیازهای بشری است و تمسک به آن، جامعه را به سمت عقلانیت هدایت می کند.

این مرجع تقلید با اشاره به این که قرآن ریسمان محکمی است که از سقوط انسان‌ها جلوگیری می‌کند و تمسک به این کتاب الهی می‌تواند سبب تمرکز جامعه شود، افزودند: اگرچه حقیقت قرآن برای افراد عادی قابل ادراک نیست، اما به همان اندازه که قرآن را می‌شناسیم، خدمت می‌کنیم.

ایشان همچنین یادآور شدند: گرچه قرآن کریم در حدود 23 سال نازل شد، اما نه تنها این موضوع در آن اختلافی ایجاد نکرد، بلکه از ابتدا تا انتهای قرآن، انسجام و هماهنگی خارق‌العاده‌ای وجود دارد.

*راه‌اندازی انجمن خادمان قرآن در استان‌‍‌ها 

حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز  در افتتاحیه این همایش با بیان این که تاکنون انجمن‌های مختلفی در کشور تأسیس گردیده، اما جای انجمن خادمان قرآنی خالی بود، گفت: هر چند مجمع خادمان قرآنی با تأخیر آغاز به کار کرد، اما امیدواریم منشاء برکات فراوانی در جامعه باشد.

وی با اشاره به تدوین اساسنامه انجمن خادمان قرآنی، افزود: هشت مجمع تخصصی برای این انجمن در نظر گرفته شده است .

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر ضرورت ایجاد تشکیلات قرآنی مردمی، ابراز داشت: امیدواریم به برکت قرآن بتوانیم از وجود خادمان قرآن در عرصه های مختلف استفاده کنیم.

وی با بیان این که پس از اتمام نخستین هم‌اندیشی سراسری خادمان قرآن، اقدام به تأسیس اولین مؤسسه خادمان قرآن در تهران خواهیم کرد، گفت: پس از راه‌اندازی انجمن در تهران، درصد تأسیس شعبه‌های این انجمن در استان‌های مختلف کشور بر خواهیم آمد تا بتوانیم صندوق خادمان، نحوه حمایت از خادمان قرآن و سایر مسائل مربوط به این خادمان را سازماندهی کنیم.

*محاصره جامعه با تفکرات انحرافی

علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی سخنران بعدی این همایش بود وی با بیان این که ایران، کشور اهل بیت(ع) است، اظهار کرد: امروز جامعه توسط صدها سایت و شبکه ماهواره‌ای با تفکراتی ‌خلاف تفکرات الهی محاصره شده و یکی از نقاط روشن، حضور فعالان و خادمان قرآنی است که می‌توانند از جوانان در برابر تهدیدات، حفاظت کنند.

وی تصریح کرد: امروزه تفکرات مختلف در عناد با تفکر اسلامی قرار گرفته‌اند، از همین رو ترویج تفکرات خادمان قرآن که در راه نجات انسان تلاش می‌کنند، ضروری است.

رشیدیان با بیان این که تشکیل مجمع علما، هنرمندان و ... در انجمن خادمان قرآنی سراسر کشور نشان می‌دهد که این انجمن در مسیر سعادت انسان گام برداشته است، گفت: طراوت، تازگی و نو بودن خصوصا پیام‌های زندگی قرآن برای مردم می‌تواند ایجاد نشاط، تعالی و رشد برای مردم جامعه به همراه داشته باشد.

*ضرورت تربیت قرآنی کودک و نوجوان

حجت‌الاسلام محمدحسن راستگو نیز در این هم اندیشی با تأکید بر ضرورت کار در عرصه کودک و نوجوان توسط خادمان قرآنی، بیان کرد: داستان راستان یا داستان اصول دین از جمله کارهای انگشت‌شماری هستند که در عرصه قرآنی کودک و نوجوان انجام شده است، در حالی که دشمنان اسلام بیکار ننشسته و همواره در حال فعالیت برای رخنه در اذهان اقشار مختلف جامعه هستند.

وی با اشاره به طراحی نرم‌افزارهایی مانند واتس آپ، وایبر، لاین و ... که در موبایل همه افراد وجود دارد، ابراز کرد: برخی روزها بیش از هزار و 500 پیام از طریق گروه‌هایی به نام قرآن و عترت برای من ارسال می‌شود که با راهیابی به این‌گونه گروه‌ها، هر نوع پیامی دریافت می‌کنیم و این همان تهاجم فرهنگی است که نقش قرآن و عترت را در جامعه کمرنگ می‌کند.

*ضرورت انتشار پیام های قرآنی در فضای مجازی

این کارشناس حوزوی با بیان این که خبرها با سرعت بالایی در فضای مجازی منتشر می‌شود، گفت: اخبار جهان و اخبار سیاسی که شاید هیچ رابطه‌ای با جوانان و یا نوجوانان نداشته باشد، در فضای مجازی منتشر می‌شود، اما متأسفانه هیچ پیام یا خبر قرآنی در این فضا وجود ندارد و این مسئله نشانگر ضعف ما در عرصه فعالیت‌های قرآنی است.

وی ادامه داد: حجت‌الاسلام قرائتی گفته که 126 داستان در قرآن وجود دارد ، از این رو معتقدم اگر از هر دو یا سه آیه یک داستان کوتاه بسازیم، بیش از دو هزار داستان قرآنی خواهیم داشت که می‌توانیم برای کودک و نوجوان بخوانیم و یا به شکل فیلم و شعر تولید کنیم.

حجت‌الاسلام راستگو به گفت‌وگوی خود با یک جوان اشاره کرد که از دوران کودکی خود فقط خاطراتی در خصوص حرکت‌های موزون و یا تبلیغات ماکارانی و ... به یاد داشته است، ابراز داشت: این‌گونه تولید برنامه خیانت به رسانه اسلامی به شمار می‌رود، در صورتی که اگر به داستان‌های پیامبر(ص) مراجعه کنیم، خواهیم دید که ایشان با کودکان در خیابان بازی می‌کرده‌اند که باید از سیره حضرت الگوگیری کنیم

*تمسک به قرآن تنها راه نجات

آیت‌الله سیدعلی‌اکبر قریشی، نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری، نیز با اشاره به جنگ 33 روزه اسرائیل و حزب الله گفت: تنها 500 نفر از جوانان حزب الله در این نبرد شرکت داشتند.

وی با بیان این که هر کس برای ترویج قرآن و نماز تلاش کند، مأجور خواهد بود، افزود: آن‌ها که سنگ بیگانه را به سینه می‌زنند، کسانی هستند که پیشانی‌شان با مهر و زبانشان با نماز آشنا نیست و درک نکرده‌اند که قرآن می‌تواند کاری انجام دهد که هیچ حکومتی قادر به مقابله با آن نیست.

عضو خبرگان رهبری با تأکید بر این که اگر برای ترویج قرآن یک هزارم بودجه ورزش صرف شود، تحول عظیم معنوی در کشور رخ می‌دهد، ادامه داد: باید از خادمان قرآنی حمایت شود تا بتوان تأثیر قرآن در جامعه را مشاهده کرد.

*تمسک جوانان بسیجی به قرآن

آیت الله قریشی با اشاره به این که آمریکا و سران فتنه 88 از مملکت اسلامی ایران قطع امید کرده بودند و تنها راه نفوذ خود را رخنه در دانشگاه‌ها می‌دانستند، ابراز کرد: در جریان فتنه 88 بیش از هزار نفر از جوانان بسیجی وارد عمل شدند و به واسطه ایمانی که به قرآن داشتند، دشمنان را مأیوس کردند.

وی با تأکید بر لزوم ترویج فرهنگ قرآن در جامعه، گفت: تمسک به قرآن تنها راه نجات و سعادت جامعه است، لذا باید توجه داشت اگر این کتاب آسمانی و نماز را در جامعه ترویج دهیم، هیچ‌ هجمه و توطئه‌ای  جوانان ایران اسلامی را تهدید نخواهد کرد.

انتهای پیام

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha