جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مکارم

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: تاکنون بیش از 800 نکته جدید را از قرآن کریم استخراج کرده ام و درصدد هستم تا یکهزار نکته جمع آوری و علاوه بر چاپ مستقل آن ر را به تفسیر نمونه اضافه کنم تا بر غنای این تفسیر افزوده گردد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، این مرجع تقلید جهان  امشب(17دی ماه)در پنجمین نشست علمی با موضوع " مقام زن در تفسیرنمونه" اظهارداشتند: با توجه به اینکه قرآن کریم همانند اقیانوسی بی انتها چه از نظر وسعت و چه از نظر عمق می باشد، ما نباید به همین مقدار (تفسیر نمونه) بسنده کرده و باید مجدد دست به کار تدبیر و تدبر در این آیات نورانی قرآن زده و مطالب ناب را  از آن استخراج کنیم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی که در مدرسه علمیه امیرالمومنین(ع) سخن می گفت، افزودند: اگر جمعی از صاحب نظران، اساتید، متخصصان قرآن پژوهشی گردهم آیند و مطالب متعدد را از این اقیانوس بیکران استخراج کرده و برای مطالعه و نظارت به من بدهند آمادگی افزایش تفسیر نمونه را دارم و ما نباید به حداقل ها بسنده کنیم.

معظم له با اشاره به این که قرآن معجزه حضرت ختمی مرتب می باشد، بیان داشتند: آیا قرآن تنها یک معجزه است؟ خیر، قرآن کریم خود دارای اعجازات متعددی است که برخی قرآن را از بعد فصاحت و بلاغت ، برخی دیگر بیان مسائل و دغدغه های امروزی، برخی دیگر بیان علوم روز و دیگری بیان تواریخ بشر به ویژه پیامبران الهی و.. را اعجاز می دانند و من "جامعیت قرآن" را یکی از مهمترین اعجازات این کتاب اسمانی می دانم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کردند: این کتاب آسمانی آن قدر جامعیت دارد که انسان در خصوص هر موضوعی به آن مراجعه کند، می تواند با کمی تحقیق و پژوهش به پاسخ سوال خود برسد.

ایشان با بیان اینکه موضوع " زن" یا " انسان" و یا هر موضوع دیگری در قرآن مکرر ذکر شده است اظهارداشتند: از آنجا که ما از کنار این موارد رد می شویم سختی احساس نمی کنیم و مساله را ساده می بینیم، اما زمانی که به عنوان یک تفسیر موضوعی به دنبال موضوعات خاص همچون " مقام زن " و یا " جهاد " هستیم به مشکلات و مشقت های فراوانی مواجهه می شویم و این چیزی جزء عظمت قرآن کریم نیست. 

قرآن پژوهان به سمت تفسیر موضوعی قرآن حرکت کنند

این مرجع تقلید تصریح کردند: قرآن پژوهان باید به سمت تفسیر موضوعی قرآن در زمینه‌های مختلف حرکت کنند، چراکه عظمت و جامعیت قرآن در تفسیر موضوعی بیشتر دیده می‌شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه در قرآن آیات زیادی در ارتباط با مسائل مختلف زنان وجود دارد بیان داشتند: وقتی این آیات پراکنده جمع آوری شده، فصل بندی شود و به صورت تفسیر موضوعی در‌آید می‌توان مشاهده کرد که قرآن برای موضوعات مختلف مانند موضوع زنان هیچ چیز کم ندارد.

معظم له  با بیان اینکه قرآن نمونه‌های زیادی را برای الگو گرفتن زنان بیان کرده است، اظهار داشتند: آسیه همسر فرعون و حضرت مریم از جمله زنانی هستند که قرآن کریم آنان را به عنوان الگو و اسوه برای زنان و مردان معرفی کرده اند و این عظمت تا زمان پیامبر اکرم(ص) و هنگام وضع حمل خدیجه کبری(س) و تولد حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام ادامه داشته است.

جریان تکفیری و سلفی نشات گرفته از تفسیر نادرست از قرآن است

این مرجع تقلید تدبیر و تدبر و پیروی از فرامین قرآن را برای زندگی مادی و معنوی انسان ها ضروری دانستند و گفتند: وجود جریان های تکفیری و سلفی نشات گرفته از نگاه و تفسیر نادرست آنان به قرآن کریم است که خود با جهالت خویش قرآن را تفسیر حکم فقهی صادر می کنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بیان داشتند: کشتارهای وحشیانه، راه انداختن جهاد فحشا، به کنیزی گرفتن زنان و فروش آنها نشان از وجود جاهلیت صدر اسلام دارد که کورکورانه زنان و دختران خود را زنده به گور می کردند. و وقتی می گوییم رژیم صهیونیستی دشمن اسلام است می گویند ابتدا باید مسلمانان را ذبح کنیم بعد به رژیم صیهونیستی هم می رسیم.

معظم له در ادامه ضمن توصیه هایی به اساتید و طلاب حوزه های علمیه خواستار تقویت جنبه مطالعات قرآنی در حوزه های علمیه شد.

ایشان افزودند: همه چیز ما از قرآن است وقتی قرآن را خوب بفهمیم در مابقی علوم و دروس مشکلی نخواهیم داشت.

انتهای پیام   313/17

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha