دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
داودی

حوزه/ حجت الاسلام داودی گفت: امروز نیاز مبرم به مسائل جدیدترپیرامون مسائل اجتماعی و عقیدتی وجوددارد و پیشنهادات متعددی درخصوص تاسیس دفتر دائمی تفسیر نمونه در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) و افزایش تفسیر نمونه از 27 جلد به 30 جلد وجود دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم در آیین رونمایی از کتاب "مقام زن در تفسیر نمونه" در محضر آیت الله مکارم شیرازی اظهارداشت: امروز نیاز مبرم به مسائل جدیدترپیرامون مسائل اجتماعی و عقیدتی وجوددارد و پیشنهادات متعددی درخصوص تاسیس دفتر دائمی تفسیر نمونه در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) و افزایش تفسیر نمونه از 27 جلد به 30 جلد وجود دارد و همه مشتاق هستند که معظم له تدبیر و عنایتی نسبت به علاقه مندان و شاگردان داشته باشید.

این محقق حوزوی خاطرنشان کرد: نقش این تفسیر در جامعه بسیار پر رنگ است، چرا که شخص مولف از دهه 30 با تاسیس مجله ندای اسلام از آن زمان در مسیر اصلاح جامعه کوشیده و سپس با نوشتن کتاب‌هایی برای جوانان خط فکری خودش را نشان داده است.

وی بیان داشت: با توجه به نوع نگاه معظم له تفسیر نمونه به معنای یک  تفسیر اجتهادی جامع می باشد که با رنگ اجتماعی نوشته شده و محصول 15 سال تلاش حضرت آیت الله مکارم شیرازی و همکاران معظم له است می باشد که حتی بعضی از همکاران از دنیا رفته اند و این همکاری و حرکت باقیات و صالحاتی برای ایشان تلقی می گردد.

این محقق و قرآن پژوه ادامه داد: همزمانی نوشتن این تفسیر با تحولات داخلی و جهان اسلام، نگاه مولف را به سمت سوی نگارش تفسیری با گرایش و توجه به جنبه‌های اجتماعی و دغدغه های موجود کشانده است و امروزعلت استقبال بیشمار از این کتاب تفسیری همین نوع نگاه و نگارش است.

حجت الاسلام داودی با اشاره به اینکه تاثیر تفسیر نمونه در جامعه مشهود بوده است، بیان کرد: این تاثیر را می‌توان در 10 موضوع از جمله فهم ساده آیه برای افراد، استفاده از آن در محافل شخصی مانند؛خانه،  دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه، مجلات و فصلنامه‌ها، خطابه‌ها و سخنرانی‌ها، پایان نامه‌ها، پاسخ به شبهات قرآنی در رسانه‌ها، تهیه مسابقات قرآنی در مدارس و دانشگاه‌ها و در مطالعات موضوعی قرآن مشاهده کرد. در این گستردگی بهره‌مندی افراد از این تفسیر علاوه بر اخلاص نویسندگان، توجه به نیازهای جامعه و استفاده از قلمی روان  موثر بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به کتاب مقام زن در تفسیر نمونه پرداخت و گفت: این کتاب در 700 صفحه و با دسته بندی منظم و کاربردی تهیه شده است و من برای اینکه نکته ای از قلم نیفتاده باشد 5 بار سراسر آن را بازخوانی و مطالعه کرده ام و از آنجا که زن و جایگاه آن از بخش‌های مهم تفسیر نمونه بوده است نام این کتاب را "مقام زن در تفسیرنمونه" قرار دادم.

این محقق حوزه علمیه ادامه داد: مسئله زنان چه پیش از انقلاب و چه پس از انقلاب یک مسئله مهم و به روز بوده است؛ تفسیر نمونه که تالیفش در دو دوره انجام شده بود باید هم نقش زن در جامعه اسلامی را تبیین می‌کرد و هم به شبهات آن در سایه قرآن پاسخ می‌گفت که بحمدلله با نظارت معظم له به خوبی این نقش را ایفا کرده است.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha