شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
احمدی

سفر حجت الاسلام والمسلمین احمدی شاهرختی استاد علوم قرآنی و مبلغ اعزامی حوزه علمیه قم به کشور اندونزی با استقبال مردم و علما و فرهیختگان این کشور همراه شده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، سفر حجت الاسلام والمسلمین احمدی شاهرختی استاد علوم قرآنی و مبلغ اعزامی حوزه علمیه قم به کشور اندونزی با استقبال مردم و علما و فرهیختگان این کشور همراه شده است و این مبلغ حوزوی ضمن حضور در برخی آئین های مذهبی در اندونزی، با برخی شخصیت های دینی و فرهنگی این کشور دیدار کرد.

سخنرانی در مسجد کیانی شهر پلمبنگ

در همین راستا با حضور حجت‌الاسلام احمدي شاهرختي، مراسم جشن ميلاد پيامبر رحمت(ص) در مسجد كياني ميرگان شهر پلمبنگ در استان سوماتراي جنوبي اندونزي برگزار شد.

وی در اين مراسم گفت: حق پيامبر(ص) بر عهده ما يك به يك بسيار است و ايشان چون حق حيات بر عهده ما دارد و ما را از جهالت و خرافات و ناداني ها ما را نجات داده و به نور ايمان و اسلام مزين كرده، ما بايد همواره در مناسبت‌هاي مختلف به ياد او باشيم چنان كه اين نكته مهم در هر نماز ما با ذكر صلوات محقق شده است.

وي تصريح كرد: در طول زمان انسان هاي زيادي آفريده شده‌اند اما گل سرسبد عالم كه اسوه كامل و مورد اقتدا بوده وجود نازنين پيامبر(ص) است.

اين مبلغ علوم ديني با اشاره به برخي گفته‌ها در خصوص اينكه عده‌اي برگزاري جشن‌هاي ائمه اطهار(ع) و پيامبر رحمت(ص) را منع مي‌كنند اذعان داشت: چگونه است كه براي فرزند خود كه ممكن است هيچ جايگاه معنوي در حيات ديگران نداشته باشد مجلس جشن مي گيريم و از مردم هم دعوت مي‌كنيم كه حضور داشته باشند، اما نوبت به اولياي خدا كه مي رسد مي‌گويم بدعت است. بايد به اين افراد گفت كه خير، اينگونه راهنمايي كردن بدعت است و هيچ سنخيتي با پيامبر و اولياي الهي ندارد.

وي عنوان داشت: در قرآن نسبت به تعظيم شعار الهي و يادكرد ايام الله صراحتا آيه نازل شده است و كدام روز از ولادت اين مولود گرامي برتر و مهمتر است، ما بايد در ميلاد اين پيامبر(ص) آنچه در توان داريم در ذكر و ياد او بكوشيم چنانچه كه خداوند نسبت به اوليا با آيه والذكر اين تعليم را داده است.

حجت الاسلام احمدی شاهرختی بیان داشت: ما انسان های ناقصی هستیم که با پیروی از مقتدای کامل یعنی وجود پیامبر کامل می شویم و این معنای آیه لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه است.

وي بيان داشت: متاسفانه در بين امت اسلام افراد منحرفي پيدا مي شوند كه ياد پيامبر(ص) را بدعت مي دانند و شرك و كفر تلقي مي كنند و اينها نه از قرآن چيزي مي‌دانند و نه نسبت به تكريم كسي كه به ما خدمت كرده چيزي را متوجه مي‌شوند و قطعا كساني كه اينگونه بگويند هيچ جايگاهي بين ما ندارند و ما آنها را پس مي زنيم.

در پايان مراسم هم تلاوت قرآن كريم توسط استاد اعزامی از ایران، زينت بخش محفل بود و بعد از آن حجت‌الاسلام احمدي شاهرختي به زيارت عبدالحميد ميروگان از نوادگان رسول خدا(ص) كه در حدود 300 سال پيش در آن منطقه حضور داشته و به تبليغ علوم اسلامي مي‌پرداخته، رفت.

     دیدار با رئيس و اعضاي سازمان بيت المسلمين اندونزي

همچنین حجت الاسلام احمدی و رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در كشور اندونزي با رئيس و اعضاي سازمان بيت المسلمين اندونزي ديدار و گفتگو كردند.

در اين ديدار آقاي پرفسور دكتر حمكاحق عضو پارلمان كشور اندونزي و رئيس سازمان بيت المسلمين، ژنرال غزالي، رئيس هيئت مشاوران بيت المسلمين، عرفان شاه رئيس بخش سازماندهي و عضو سابق پارلمان، محمود الدين مسلم، رئيس بخش اقتصادي سازمان بيت المسلمين، خانم عاليه ميسره معاون خزانه‌داري سازمان، آقاي رامي كوشتانياتو معاون بخش همكاري‌هاي بين المللي سازمان و نيز رئيس كتابخانه‌هاي سازمان محمديه، آقاي نصیر الفلاح عضو فعلي پارلمان و رئيس بخش جوانان سازمان، آقاي اربي آپريانتو معاون دبير كل و نيز آقاي نورمان شاه دبيركل سازمان بيت المسلمين حضور داشتند.

در ابتداي اين مراسم ابراهيميان از ضرورت برپايي اين نشست ياد كرد و گفت خوشبختانه اين نشست همراه شد با حضور استاد علوم قرآني جمهوري اسلامي ايران كه از علماي مجمع تقريب نيز هستند.

رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در كشور اندونزي ادامه داد: هدف ما برقراري ارتباطات فرهنگي و ديني در راستاي همكاري‌هاي دو جانبه است و اميد مي‌رود مجموعه مباحث مطرح شده در جلسه امروز براي آينده دو كشور مفيد فايده باشد.

در ادامه اين مراسم پرفسور دكتر حمكاحق عضو پارلمان اندونزي و رئيس سازمان بيت المسلمين اظهار داشت : اين سازمان در راستاي اهداف اجتماعي و ديني قدم بر مي‌دارد كه در 28 استان از 34 استان اندونزي شعبه دارد.

وي تصريح كرد: ما در اين سازمان نگاه تقريبي داريم چرا كه اعضاي آن، هم از سازمان نهضت العلما هستند و نیز از سازمان محمديه كه ايده اصلي اين سازمان از طرف توفيق حماس رئيس شوراي خلق و همسر خانم مگاواتي بوده است كه الان مرحوم شده‌اند.

دكتر حمكاحق در ادامه گفت: از رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در كشور اندونزي به دليل برگزاري چنين نشستي قدرداني مي‌كنم.

وي گفت: ما و منطقه پارسي و مذهب شيعه اشتركاتي داريم كه از جمله آنها مي‌توان به اهتمام اندونزیایی ها به اول سال قمري با «سورا» كه همان عاشورا است اشاره كرد.

رئيس بيت المسلمين عنوان داشت: همچنين در هنگام نكاح دعايي را مي‌خوانيم كه پيامبر(ص) براي حضرت علي(ع) و حضرت زهرا(س) قرائت كردند و از سوي ديگر در منطقه آچه اندونزي سينه زني شبيه ايراني‌ها داريم و از سوي ديگر در حدود 350 اصطلاح و كلمه فارسي را در اين كشور داريم كه جزو مشتركات به شمار مي‌روند.

وي گفت: همه اين موارد نشان مي‌دهد كه ما ارتباطات ديني و فرهنگي داشته‌ايم و بايد هم اكنون نيز آنها را تعميق ببخشيم كه براي همين منظور با پيشنهاد رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي موافقم كه در آينده نزديك انجمن  فرهنگي و ديني در راستاي تعميق روابط بين دو كشور ايران و اندونزي تاسيس نماييم.

در ادامه اين جلسه آقای احمدي شاهرختي طي سخناني گفت: سازمان بيت المسلمين مي‌تواند با محور قرار دادن 5 امر مهم تاثير بسيار مثبتي در اندونزي و در عرصه بين المللي داشته باشد.

وي گفت: اين 5 اصل عبارت است از: ارتباطات بين سازماني و بين المللي، توجه به بخش كارشناسي، اهتمام به امر پژوهش، اهتمام به امر آموزش و توجه به رسانه كه مي‌تواند با استفاده از آنها به نتايج مطلوب برسد.

آقای احمدي شاهرختي در ادامه به تبيين يكي از محورهاي مهم پرداخت و تاسيس انجمن فرهنگي و ديني را در زمان كنوني بسيار مهم توصيف كرد و گفت: ما در حوزه علميه قم و نيز مجمع تقريب مذاهب اسلامي هم مي‌توانيم براي تحقق اين مهم قدم‌هايي را برداريم.

در ادامه هر يك از اعضاي بيت المسلمين مباحثي را مطرح كردند كه رايزن فرهنگي و استاد اعزامي به سوالات آنها پاسخ دادند.

در پايان اين جلسه نيز رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي با مهم ارزيابي كردن اين جلسه گفت: جناب آقاي دكتر ابراهيمي رياست محترم سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي به اندونزي سفر خواهند كرد و ما مي‌توانيم در حضور ايشان انجمن فوق را تاسيس نموده كه در اين خصوص پرفسور حمكاحق اظهارداشتند ما از طرف سازمان بيت المسلمين و نيز سازمان نهضت العلما و محمديه با ارسال دعوت نامه خطاب به جناب دكتر ابراهمي از ايشان درخواست مي‌كنيم كه ما را در ايجاد چنين كميته‌اي در راستاي تعميق روابط فرهنگي و ديني كمك نمايند.

 

حضور  در مجتمع علمي-آموزشي الاتفاقيه اندونزي

حجت‌الاسلام احمدي با حضور در مجتمع علمي آموزشي الاتفاقيه كشور اندونزي در جمع دانش پژوهان اين مركز سخنراني كرد.

اين مركز كه به عنوان حوزه علميه اهل سنت مطرح است در ايام تعطيلي با برنامه‌ريزي اقدام به برگزاري مسابقات فرهنگي، هنري، علمي و ورزشي در 32 رشته ويژه برادران و خواهران كرد.

حجت‌الاسلام احمدي شاهرختي در ابتداي ورود خود به اين مركز مورد استقبال خواهران و برادران طلبه اين مركز قرار گرفت و مسوولان اين حوزه به صورت رسمي از اين طلبه مبلغ ايراني استقبال كردند.

وي در اين استقبال ضمن قدرداني از مسوولان حوزه الاتفاقيه، از اين دعوت در ايام ولادت باسعادت پيامبر(ص) قدرداني كرد و اين ايام و همچنين سال نو ميلادي و ميلاد حضرت مسيح(ع) را تبريك گفت.

شايان ذكر است در پايان اين مراسم از برترين‌هاي اين دوره ورزشي با اهدای هدايایي قدرداني شد كه برخي هدايا به دستان حجت‌الاسلام احمدي شاهرختي به آنها اهدا شد.

 

حضور در مجلس ذكر اسماء الحسني در موسسه تاج اندونزي

حجت‌الاسلام و المسلمين احمدي شاهرختي در جشن ميلاد پيامبر(ص) در موسسه گراهام تیارا(graham tiara)  كه در فارسي به معني موسسه تاج مي‌شود شركت كرد.

وی در اين مراسم با توجه به آيات آغازين سوره مزمل بيان داشت: نماز شب بر پيامبر(ص) واجب بود و مامور به تلاوت به قرآن در شب بودند.

وي بيان داشت: علت آن امر اين است كه ايشان قول ثقيل را از خداوند گرفته بودند، إِنَّا سَنُلْقِی عَلَیْکَ قَوْلاً ثَقِیلاً. اينجا اين سئوال مطرح مي‌شود كه آيا اين تلفظ و حفظ، سنگين است؟ كه قطعا نه و منظور از قول ثقيل اجراي كار است و كسي كه مي‌خواهد اين كار را انجام دهد ناگزير به ارتباط با خداوند در دل شب است.

اين مبلغ علوم ديني بيان داشت: پيامبر(ص) كه زاهدانه و عارفانه در نيمه شب با خداوند مناجبات مي كند همان شخص در روز با كفار و مشركين مي جنگد و اين يعني شخصيت جامع و كامل و انسان كامل كه بايد براي ما الگو باشد.

حجت‌الاسلام احمدي به آيه شريف لقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ ادامه داد: انسان براي طريق كمال ناگزير است كه الگو انتخاب كند و براي طي كردن مسير خدايي و رسيدن به كمال مطلق چاره اي جز الگو گرفتن از انساني كه اخلاق خدايي داشته باشد نيست و خاتم انبيا اين خاصيت را داشت.

وي بيان داشت: متاسفانه مردم و امت پيامبر(ص) هر كدام يك بخشي از شخصيت ايشان را گرفتند و آن شخصيت جامعي كه مد نظر بود تا امت اسلامي را به مدارج عالي رهنمون كند ايجاد نشد، برخي جهاد، برخي معرفت، برخي زمينه هاي علمي و.... كه بايد در همه مسائل و موارد به پيامبر(ص) اقتدا كنيم.

اين مبلغ علوم ديني در پايان گفت: قطعا دشمنان اسلام قوت ما و عظمت ما را نمي خواهند و مدام در تلاش هستند تا به ما ضربه بزنند و راهي بهتر از تفرقه نيست كه خودمان را بر عليه خودمان ترويج كنند و كساني كه عامل تفرقه هستند نيروي هاي دشمن هستند و بايد دشمن را بشناسيم تا بتوانيم  به آنچه كه در سيره پيامبر بود عمل كنيم.

جلسه پرسش و پاسخ با شيعيان پكالونگن اندونزي

جلسه پرسش و پاسخ با حضور شيعيان شهر پكالونگن اندونزي با حضور آقای احمدي شاهرختي از طلاب و فضلاي حوزه علميه قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام احمدي شاهرختي در ادامه فعاليت‌هاي تبليغي خود در ايام ولادت نبي مكرم اسلام(ص) در اندونزي، با سفر به شهر پكالونگن با مردم تازه شيعه شده اين شهر ديدار كرد و با برپايي دو جلسه به سوالات آنها پاسخ داد.

بنابر اين گزارش تحليل شرايط كشور عراق، برگزاري اربعين حسيني، نحوه رویارویی با داعش، خدمات عام المنفعه در منطقه جهت جذب جوانان، چگونگی تاسیس صندوق صدقات و امور خیریه و.... از جمله سئوالاتي بود كه مطرح و حجت‌الاسلام احمدي به آنها پاسخ داد.

قرائت جذاب قرآن نیز بخشی از برنامه های این جلسه بود.

برپايي نشست قرآني در مسجد سوندا كلاپا شهر جاكارتا

نشست قرآني با حضور حجت الاسلام احمدی در مسجد سوندا كلاپا شهر جاكارتا برگزار شد.

در اين مراسم كه جمعي کثیری از مردم اهل سنت حضور داشتند نشست قرآني برگزار و حجت‌الاسلام احمدي مناقب و ويژگي‌هاي قرآن كريم سخنراني كرد.

در این اجتماع عظیم حجت الاسلام احمدی، قرائت قرآن جذابی را نیز ارائه نمود و پس از آن جناب پرفسور نصر الدین عمر قائم مقام سابق وزارت دین اندونزی به ارائه سخن پرداخت.

بنابر اين گزارش آقای احمدی شاهرختی پس از اجرای برنامه در مسجد، در ميان معتكفين كه به مناسبت شب تحويل سال جديد ميلادي با برگزاري مراسم اعتكافي به نام ذكر اكبر شب را به صبح مي‌رسانند، شركت و ضمن برگزاري جلسه با مديران و دست اندركاران برگزاري مراسم و پاسخ به پرسش‌ها به برپايي نشست قرآني پرداخت.

وی همچنين ضمن تبريك سال نو ميلادي و به فال نيك گرفتن آن با ايام ولادت با سعادت پيامبر اكرم(ص) آرزو كرد زندگي و مرگ ما بر اساس نگاه به دستورات آن حضرت باشد.

این مسجد یکی از مساجد مشهور جاکارتا است که در منطقه جاکارتای مرکزی قرار دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha