شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
نظام سیاسی ایران

حوزه / ترجمه كتاب 280 صفحه‌اي نظام سياسي ايران از زبان فارسي به اندونزيايي به پايان رسيد.

 

به گزارش خبرگزاری حوزه، ترجمه كتاب 280 صفحه‌اي نظام سياسي ايران از زبان فارسي به اندونزيايي كه جزو مصوبات سال جاري رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در كشور اندونزي است، به پايان رسيد.

دکتر ابراهيميان رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در كشور اندونزي گفت: دانشگاه‌هاي اندونزي زير نظر دو وزارتخانه آموزش و وزارت دين قرار دارد كه كثرت دانشگاه‌ها در اين كشور كاملا مشهود است.

وي افزود: نكته قابل توجه اينكه تنها وزارت دين كشور اندونزي 600 دانشگاه اسلامي دارد و در كنار آن هزاران حوزه علميه اهل سنت و مدارس ديني نیز وجود دارد.

ابراهيميان گفت: يكي از مهمترين پرسش‌هايي كه دانشجويان اندونزي بارها و بارها آن را مطرح كرده‌اند، چگونگي نظام سياسي حاكم بر ايران بوده است كه بر اين اساس رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در سال جاري ترجمه كتاب ارزشمند نظام سياسي ايران نوشته دكتر عباس منوچهري را در دستور كار خود قرار داد.

رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در كشور اندونزي بيان داشت: اين اقدام مفيد در اوايل سال و با انعقاد قرارداد با مترجم كارآزموده جناب آقاي اكمل قامل كليد خورد و در آبان سال جاري كار ترجمه و ويرستاري آن به اتمام رسيد.

شايان ذكر است مترجم محترم تاكنون كتاب‌ها و مقالات زيادي را از فارسي، انگليسي، عربي به اندونزيايي ترجمه كرده است كه از جمله آنها كتاب جنگ و جهاد اثر آيت‌الله مصباح يزدي از فارسی به اندونزیایی بوده است.

 

اظهارات جدید وزیر دین اندونزی

لقمان حکیم وزیر دین اندونزی، لقمان حکیم گفت که 5 نکته مهم در موضوع دینی مورد توجه دولت قرار گرفته است.

وی گفت « اولین نکته در رابطه با دین هایی که دولت آن ها را هنوز قبول نکرده می باشد.» تابعین دین های بغیر از اسلام، کاتولیک، پروتستان، هندو، بودا و کنفوسیوس، امیدوار هستند که آنها هم بتوانند نام دینشان را در شناسنامه ها، کارت تولد، دفترچه ازدواج و نامه یا اسنادهایی که لازم به ذکر نام دینشان باشد، ثبت کنند. و همچنین آنها انتظار دارند که عمل عبادتشان جای مناسبی در میان جامعه پیدا کند.

وزیر دین اندونزی ادامه داد: نکته بعدی در باره ساخت محل عبادت می باشد. تا به امروز ساخت زیارتگاه ها و محل عبادت، باعث تضاد و اختلاف بین دو هم دین یا دو دین مختلف بوده است. به عنوان مثال، تا سال 1980، دو سازمان دینی مختلف، دو مکان عبادت برای خود می ساختند، در حالی که این دو سازمان در یک منطقه فعالیت می کنند. مصلی محمدیه، نماز خانه نهضت العلما، مسجد احمدیه.

وی خاطر نشان کرد: حرکت های دینی جدیدی هم به وجود آمده که گرافیک آن، با افزایش فهم مردم درباره خبرهای دنیا، بالاتر می رود. وزیر دین گفت : « نکته بعدی، خشونت بین امت دین دار می باشد. مخصوصا در برابر اقلیت ها.»

او در ادامه گفت: « اصطلاح اقلیت و اکثریت فقط بنا به معنی وسعت جغرافیایی نمی باشد. امکان خشونت آمیزی در شرکتی که مالکش یا بیشتر کارمندانش دین دیگری دارند نیز زیاد است. خشونت به نحو جسمی یا روانی.»

آخرین نکته به نظر وزیر دین، تفسیر محدود از دین می باشد که باعث تهدید کردن گروهی که تفسیر دیگری از دین دارد، خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

* دیدار با پرفسور شهاب

در آستانه رونمايي از كتاب منتخبات موضوعات مهم اسلامي، رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در اندونزي با پرفسور عمرشهاب نويسنده اين كتاب، از شخصيت‌هاي معتدل اندونزيايي و از سادات اهل سنت ديدار و گفتگو كرد.

پرفسور شهاب با حمايت و همكاري سفارت و رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران كتابي با عنوان منتخبات موضوعات مهم اسلامي را به رشته تحرير در آورده كه اين امر موجب خشم دشمنان اسلام و شادي مسلمانان شده است.

وی در اين كتاب بر گسترش وحدت ميان مسلمانان و همچنين توجه به فرهنگ اهل بيت(ع) تاكيد بسياري دارد.

اين كتاب قرار است با حضور شخصيت‌هاي برجسته كشور اندونزي از جمله پرفسور لقمان حكيم وزير دين اندونزي، عذومردي عذرا رئيس دانشكده تحصيلات تكميلي دانشگاه شريف هدايت اله و از شخصيت‌هاي عملي نادر اندونزي و همچنين علوي شهاب از سادات اندونزي و وزير اسبق امور خارجه، قمرالدين امين مديركل آموزشي وزارت دين اندونزي و ديگر شخصيت‌ها رونمايي شود.

اين مراسم 26 آذر ماه برگزار خواهد شد كه پرفسور شهاب نويسنده كتاب به ايراد سخن خواهد پرداخت. اين مراسم در زادگاه اين عالم برجسته يعني شهر مهم ماكاسار و در سالن آمفي تئاتر دانشگاه علاالدين ماكاسار كه به تازگي اتاق ايران در اين دانشگاه تاسيس شده است، برگزار خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدار با فعال رسانه ای اندونزی

حجت‌الله ابراهيميان رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در كشور اندونزي در خصوص فعاليت‌هاي رسانه‌اي رايزني فرهنگي و نيز اعزام دو شخصيت رسانه‌اي به ايران با اين فعال رسانه‌اي بحث و تبادل نظر كرد.

همچنين در اين ديدار در راستاي مصاحبه رسانه‌اي رايزن فرهنگي در خصوص ايام هفته وحدت و همچنين پيروزي انقلاب اسلامي مسائلي بحث و تبادل نظر به میان آمد.

آقاي شفيق بصري نيز در اين ديدار ضمن تاكيد بر اهميت اطلاع رساني در دنياي امروز گفت: دنياي امروز با موضوع اطلاع رساني پابرجاست و اگر به دنبال گسترش فعاليت‌هاي خود هستيم بايد به اين امر توجه جدي داشته باشيم.

وي گفت: اگر مجموعه و دستگاهي رسانه داشته باشد موفق است و اگر يك مجموعه هر چند بهترين كارها را انجام دهد اما از طريق رسانه‌ها اطلاع رساني نكند، هيچ ارزشي نخواهد داشت.

اين فعال رسانه‌اي با تقدير از تلاش‌هاي رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي در خصوص اهتمام به موضوع اطلاع رساني گفت: برای تاثیر فعالیت رسانه ای در اندونزی لازم است برنامه ای بلند مدت تدوین گردد و با حمایت رایزنی فرهنگی سفارت ایران، آن برنامه ها مورد عمل قرار گیرد.

در این ملاقات مقرر شد با رصد خبر نگاران نخبه، دو تن ار آنان انتخاب و به جمهوری اسلامی ایران اعزام گردند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تبيين نظام آموزشي ايران در دانشگاه اسلامي چيربون

كارگاه آموزشي تبيين نظام آموزشي جمهوري اسلامي ايران در دانشگاه اسلامي شهر چيربون اندونزي با حمايت رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران برگزار شد.

اين كارگاه آموزشي توسط اتاق ايران برگزار شد كه در آن دكتر زنگه معاون پژوهشي كالج اسلامي صدرا بنا به دعوت رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در اندونزي سخنراني كرد.

اين كارگاه آموزشي با حضور اساتيد دانشگاه اسلامي چيربون اندونزي برگزار شد كه مباحث مربوط به نظام آموزشي ايران مورد بررسي قرار گرفت.

در اين جلسه معاون پژوهشي كالج اسلامي صدرا از طريق برنامه پاورپوينت، آموزش قبل از اسلام را توضيح و بعد از آن نيز به آموزش و ارائه مسائل بعد از اسلام پرداخت.

همچنين در اين جلسه نوع آموزش پيش از انقلاب اسلامي ايران و همچنين بعد از انقلاب اسلامي و نظام آموزشي حوزه تشريح شد كه مورد استقبال شركت كنندگان قرار گرفت.

در اين كارگاه نوع آموزش و سيستم آموزش و پرورش و حوزه‌هاي علميه قبل و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ايران مورد بررسي قرار گرفت كه فوايد و اهميت و همچنين تلاش‌هاي گسترده جمهوري اسلامي ايران در خصوص ارتقا مسائل آموزشي بررسي شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

همايش قرآن و وحدت اسلامي در یک حوزه علمیه

با حضور رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در كشور اندونزي و رئيس پژوهشگاه مطالعات تقريبي، همايش قرآن و وحدت اسلامي در بزرگترين حوزه علميه اهل سنت استان سوماتراي جنوني اندونزي برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمين مختاري رئيس پژوهشگاه مطالعات تقريبي در اين همايش گفت: قرآن مورد باور عموم مردم است و به عنوان كتاب آسماني در اختيار مسلمانان قرار گرفته است.

وي عنوان داشت: اصول و قواعد وحدت آفرين ميان پيروان اديان و مذاهب در قرآن كريم ترسيم شده است و اگر مسلمانان به دستور قرآن كريم عمل كنند قطعا مشكلات برطرف شده و وحدت در جوامع اسلامي رواج خواهد يافت.

رئيس پژوهشگاه مطالعات تقريبي با اشاره به برخي مسائل تفرقه در ميان مسلمانان گفت: متاسفانه عدم اهتمام برخي از مسلمانان به محتواي متون وحياني باعث ايجاد تفرقه در جوامع اسلامي مي‌شود كه اين خواست دشمنان است.

حجت‌الاسلام و المسلمين مختاري با اشاره به برخي تفسيرهاي سليقه‌اي از قرآن كريم گفت: متاسفانه اين موضوع موجب شده تا وحدت عمومي ميان مسلمانان از بين رفته و تفرقه جايگزين آن شود.

وي تاكيد كرد: نگاه يك سويه و منفعت طلبانه گروه افراطي به بخشي از آيات سبب انشقاق ميان جوامع اسلامي شده است كه بايد در اين زمينه هوشيارتر رفتار كنيم.

رئيس پژوهشگاه مطالعات تقريبي گفت: متاسفانه از سوي ديگر شاهد هستيم كه برخي گروه‌ها به نام اسلام به عرصه آمده و در تلاش هستند تا تفرقه ميان مسلمانان ايجاد كرده و وحدت را از بين ببرند كه اين گروه قطعا توسط دشمنان اسلام تقويت مي‌شوند.

همچنين در اين مراسم حجت‌ الله ابراهيميان رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در كشور اندونزي طي سخناني ابراز داشت: مردم اندونزي از مهمترين خصلت مورد نظر خداوند براي پيامبر(ص) كه همان اخلاق خوب باشد، بهره مند است كه اين نعمت بسيار بزرگي است.

وي گفت: دين اسلام دين رحمت و مغفرت است و خداوند در قرآن كريم مي‌فرمايد كه اگر مسلماني اخلاق نداشته باشد مردم از اطراف او پراكنده خواهند شد.

رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در كشور اندونزي بيان داشت: امروز مهمترين وظيفه مسلمانان نشان دادن چهره رافت و محبت اسلام است كه دشمنان در تلاش هستند اين چهره را تخريب كنند.

همچنين در اين سمينار، آقاي مدرك قاري عالم برجسته ديني استان سوماتراي جنوبي اندونزي و رئيس حوزه كه به تازگي از ايران بازگشته است، به ايراد سخن در خصوص جايگاه قرآن و اهميت توجه و اهتمام به آن پرداخت.

وي گفت: ايران كشور بسيار مهم و حساسي در منطقه است و فشارهايي كه كشورهايي همچون آمريكا به اين كشور مي‌آورند قطعا موجب ضعف آن نخواهد شد و تبليغات منفي عليه ايران تاثيري نمي‌گذارد.

آقاي مدرك قاري ادامه داد: ايران كشوري پيشرفته همراه با رفاه براي مردم است كه هر روز نوآوري‌هاي جديدي را به وجود مي‌آورد.

رئيس بزرگترين حوزه اهل سنت استان سوماتراي جنوبي اندونزي گفت: ايران الگويي براي تمام كشورهاي اسلامي است و ما آمادگي داريم با ايران در زمينه مسائل آموزشي، پژوهشي و... همكاري داشته باشيم.

آقاي ريچارد چاهي معاون استاندار سوماتراي جنوبي اندونزي نيز در اين مراسم گفت: اين سمينار و مناسبت‌هاي اينچنيني مانند مسابقات ملي و بين المللي تلاوت قرآن و امور ديني و فرهنگي در منطقه مورد توجه خاص بوده و استانداري حمايت مي‌كند.

نكته مهم در اين همايش استقبال گسترده مردم و مسئولان استان از حضور دو استاد ايراني در محل حوزه علميه بود كه با تشريفات ويژه انجام شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

محفل قرآني در مسجد جامع شهر آمبون اندونزي برگزار شد

محفل قرآني در مسجد جامع شهر آمبون اندونزي برگزار شد. در اين مراسم كه جمعي كثيري از نمازگزاران حضور داشتند، قرائت قرآن توسط حجت‌الاسلام رباني از مبلغان حوزه علميه انجام شد كه مورد استقبال حاضران قرار گرفت.

پس از تلاوت قرآن كريم فضاي خاص و ويژه‌اي در مسجد حكم فرما شد به گونه‌اي كه نمازگزاران بسياري از اين تلاوت اشك شوق ريختند.

اين استاد مسائل قرآني پس از تلاوت قرآن به زبان اندونزيايي در خصوص عظمت قرآن و جايگاه آن سخنراني كرد و گفت: بايد همواره زندگي‌هاي ما قرآني باشد تا بتوانيم روز به روز راه سعادت را پيدا كنيم.

حجت‌الاسلام رباني گفت: انس با قرآن بايد از دوران كودكي آغاز شود و سعي در فهم مسائل قرآني داشته باشيم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha