جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مکارم

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: بر اهمیت شناسایی نخبگان و استعدادهای برتر حوزوی و ارائه آموزش های حوزوی به روز، برای این گروه از طلاب حوزه های علمیه تاکید کردند.

 به گزارش خبرگزاری «حوزه» این مرجع تقلید پیش از ظهر امروز  در دیدار مدیران و مسئولان معاونت پژوهش حوزه های علمیه که در آستانه برگزاری کتاب سال حوزه،  در دفتر معظم له برگزارشد، ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری کتاب سال حوزه و تاثیرات این همایش در ارتقاء سطح کمی و کیفی پژوهش های حوزوی، به آسیب شناسی پژوهش های حوزوی در قالب کتاب پرداختند و اظهار داشتند: یکی از آسیب های این بخش این است که غالب کتابها به صورت جمع آوری و تألیف است و تولید علم در تحقیقات صورت نمی گیرد. در واقع تصنیف به حاشیه می رود و تألیف به متن می آید.

ایشان  تکراری بودن کارهای پژوهشی را ولو اینکه در آنها تولید علم رخ داده باشد، از دیگر آسیب های این حوزه دانستند و بیان کردند: برای جلوگیری از این امر لازم است نشریه ای برای معرفی آثار تولید شده راه اندازی شود تا کارهای انجام شده در معرض دید محققان قرار گیرد و  فعالیت های تکراری انجام ندهند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود به آسیب شناسی ادبیات حاکم بر کتاب ها پرداختند و اظهار داشتند: یکی دیگر از مشکلات پژوهش های حوزوی انتقال ادبیات نوشتاری دانشگاه به حوزه های علمیه است که نتیجه آن  استفاده از جملات نامأنوس و پیچیده، اختراع لغات تازه و غیره است که این مورد هم باید مدنظر محققان قرار گیرد، و پژوهشگران روان نویسی در تحقیقات را سرلوحه و معیار کار خود قرار دهند.

این مرجع تقلید گفتند: سرقت مطالب علمی و استفاده از تحقیقات دیگران بدون ذکر نام صاحب اثر  و نیز دور شدن از دورس اصلی حوزه مانند فقه، اصول، کلام و تفسیر از دیگر آسیب های پژوهش  است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه خواستار برگزاری دوره های آموزش روش تحقیق و کتاب نویسی برای طلاب حوزوی براساس آموزش های حوزوی و نه دانشگاهی، شدند.

ایشان  با بیان اینکه معلومات عمومی حوزه باید به صورت متمرکز خوانده شود و طلاب سپس به سمت گرایش‌های تخصصی روی آورند، ادامه دادند: حوزه باید با استفاده از نقشه راهی برای پیشبرد برنامه‌های پژوهشی به راه خود ادامه دهد و در تعیین این نقشه باید از رهنمود مراجع تقلید و بزرگان استفاده کند.

این مرجع تقلید در پایان اهمیت شناسایی نخبگان و استعدادهای برتر حوزوی را متذکر و خواستار ارائه آموزش های حوزوی به روز برای این گروه از طلاب حوزه های علمیه شدند.

 خاطرنشان می شود: در ابتدای این دیدار  حجت الاسلام و المسلمین سید علی عماد معاون پژوهش حوزه های علمیه گزارشی از وضعیت ممیزی علمی و آثار رسیده به کتاب سال حوزه ارائه کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha