جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
سید علی فضل‌الله

حوزه/ انتظار ما این بود که پس از اعلام موضع گسترده اسلامی رسمی و مردمی و جهانی در محکومیت اقدام تروریستی فرانسه، آنها هم در شیوه تعامل خود با مسلمانان تجدید نظر کنند

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سید علی فضل الله خطیب جمعه بیروت لبنان، خطبه های جمعه این هفته را در مسجد امامین حسنین علیهماالسلام و با حضور شماری از شخصیت های علمایی و سیاسی و اجتماعی و جمعی از مؤمنان بیان کرد.

محکومیت حوادث جبل محسن

حجت الاسلام سید علی فضل الله در ابتدای سخنان خود حوادث تروریستی اخیر لبنان در منطقه جبل محسن را محکوم کرد و گفت: از خداوند متعال می خواهیم چنین اتفاقی در اماکن دیگر لبنان رخ ندهد؛ چرا که این قربانیان هیچ گناهی نداشتند و تنها گناه آنها حضور در این منطقه بوده است. این جنایتکاران چه عقلی و چه قلبی و چه دینی دارند!

وی در ادامه از همبستگی و موضع گیری مردم لبنان در برابر این حادثه تروریستی به ویژه موضع فعالان طرابلس و جبل محسن تشکر کرد و خطاب به آنها گفت: شما با این اقدام خود باعث شدید طراحان این فتنه به هدف خود نرسند و نتوانند در لبنان فتنه مذهبی ایجاد کنند.

وی در ادامه با اشاره به چالش های پیش روی لبنان گفت از همه می خواهیم برای آرام نگاه داشتن اوضاع منطقه خود تلاش کنند و همه مسایل را از راه گفتگو پیگیری کنند و با جدیت پیگیر امنیت لبنان باشند و به حرکت چرخ دولت در برخورد با بحران های اقتصادی و معیشتی کمک کنند.

انتقاد از سکوت دولت فرانسه

خطیب جمعه بیروت در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به توهین روزنامه فرانسوی به پیامبر اسلام(ص) گفت: انتظار ما این بود که پس از اعلام موضع گسترده اسلامی رسمی و مردمی و جهانی در محکومیت اقدام تروریستی فرانسه، آنها هم در شیوه تعامل خود با مسلمانان تجدید نظر کنند و از سیاست بی توجهی به احساسات مسلمانان و توهین به مقدسات آنها به خصوص پیامبر اسلام(ص) دست بردارند و قانونی در ممنوعیت توهین به مقدسات مسلمانان وضع کنند که این اقدام آنها می توانست به تقویت روابط اقشار جامعه فرانسه و تقویت روابط غرب و جهان اسلام کمک کند تا از این پس به جای درگیری ادیان و تمدن ها شاهد گفتگوی آنها باشیم، اما متاسفانه نه تنها چنین قانونی وضع نشد بلکه شاهد استمرار این توهین ها و تحریک احساسات مسلمانان در شماره جدید یک مجله فرانسوی بودیم در حالی که نمی توان به بهانه آزادی بیان به مقدسات و اعتقادات دیگران توهین کرد.

وی افزود: ما خواستار برخورد ریشه ای با این سیاست و مواجهه با جریان های افراطی در غرب هستیم که به مسلمانان توهین می کنند و تهدیدی برای وجود مسلمانان در فرانسه و کشورهای اروپایی محسوب می شوند.

سید علی فضل الله هچنین از مواضع و راهپیمایی ها انجام شده در فرانسه و آلمان و کشورهای دیگر در تاکید بر ضرورت احترام به اسلام و مقدسات آن و جدا بودن اسلام از تروریسم تقدیر کرد و گفت ما در اینجا بر سخن پاپ تاکید می کنیم که آزادی بیان نباید منجر به توهین به ادیان شود و از مسلمانان هم می خواهیم که با اقتدا به اخلاق و حکمت پیامبر اسلام در برخورد با بی ادبان، راه گفتگو و دعوت به اندیشه را فرا بگیرند.

سید علی فضل الله در بخش دیگر از سخنان خود در مورد اوضاع بحرین نیز خواستار برطرف شدن تمام اسباب تنش در این کشور هستیم و خواستار از سرگیری گفتگوها میان تمام جریان ها هستیم تا بحرین به الگوی وحدت اسلامی و ملی تبدیل شود.

وی افزود: ما در این مرحله بیش از پیش نیازمند وحدت عربی و اسلامی در مواجهه با تروریسم و دشمنان امت اسلام هستیم و در اینجا از تمام تلاش های صورت گرفته در این زمینه تقدیر و تشکر می کنیم از جمله از سیاست تعامل مثبت عراق در جهان عرب و اسلام و همچنین سیاست دوستی با تمام جهان عرب و اسلام که حضرت آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در جشن میلاد پیامبر(ص) به آن اشاره کردند و همچنین موضع اخیر الازهر در دعوت به گفتگوی اسلامی ـ اسلامی و اسلامی ـ مسیحی و همچنین دعوت برخی جریان ها برای حل بحران سوریه و لیبی و اقدامات مشابه دیگر.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha