جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اعرافی

حوزه/ رئیس جامعه المصطفی گفت: ایران اسلامی و تفکر امام(ره) منادی وحدت امت اسلامی است و برخلاف تندروی‌هایی که در میان مذاهب اسلامی است به یک همگرایی و تعامل میان مسلمانان اعتقاد دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین علیرضا اعرافی شنبه شب در مراسم جشن پیروزی انقلاب در مدرسه مهدی موعود(عج) قم ضمن تبریک ایام دهه فجر گفت: موضوع وحدت و همگرایی مذاهب اسلامی یکی از راهبردهای کلان انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه امام(ره) معتقد به بین‌الملل اسلامی بود تصریح کرد: امام معتقد بود ند؛ امت اسلامی با تمرکز بر اندیشه‌های مذهبی باید به یک قدرت جهانی تبدیل شود.

رئیس جامعه المصطفی مفهوم بین‌الملل اسلامی در اندیشه امام را بسیار دقیق و حساس دانست و گفت: ایران اسلامی و تفکر امام(ره) منادی وحدت امت اسلامی است و برخلاف تندروی‌هایی که در میان مذاهب اسلامی است ما معتقد به یک همگرایی و تعامل هستیم.

وی با اشاره به اینکه جریان‌های انحرافی در همه مذاهب اسلامی وجود دارد عنوان کرد: در مذاهب اهل سنت جریان‌های تکفیری وجود دارد و در میان شیعیان نیز تفکراتی داریم که به تندروی و درگیری میان مذاهب اعتقاد دارد.

حجت الاسلام و المسلمین اعرافی بیان کرد: در میان غوغای این تندروی‌ها، انقلاب اسلامی ایران به یک همگرایی و تقریب مذاهب اسلامی زیر پرچم مشترکات اعتقاد دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که معنای این وحدت چیست چند تئوری وجود دارد ابراز داشت: تئوری اول بیان می‌کند که همه مذاهب را با هم ادغام کرده و یک مذهبی که حاوی همه آن‌ها است به وجود آوریم.

امام جمعه قم ادامه داد: مذاهب در اصولی مخالف هم هستند و نمی‌شود که با هم جمع شوند و معلوم است که این تئوری غلط است و نمی‌شود به آن رسید.

وی با اشاره به تئوری دوم مطرح کرد: در تئوری دوم بیان می‌شود که در اسلام هیچ مذهبی نداریم که به معنای نفی مذاهب است که این تئوری نیز درست نیست و منادیان وحدت هم آن را قبول ندارند.

حجت الاسلام و المسلمین اعرافی با بیان اینکه تئوری سوم بیان‌کننده یک پلورالیسم مذهبی است گفت: این تئوری بیان می‌کند که حق واحد نیست و همه مذاهب با همه اختلافات حق هستند که ما نیز این تئوری را قبول نداریم به این دلیل که اجماع نقیضن است که می‌گوید هم امامت حق است و هم غیر امامت.

وی با اشاره به اینکه گفتمان امام منادی وحدت امت اسلامی زیر یک پرچم و دفاع از همه مستضعفان در همه عالم است گفت: ما می‌گوییم که قائل به یک مذهب هستیم و معتقد به این هستیم که در میان مذاهب اسلامی یکی حق است و در عین حال وجوه مشترکی هم وجود دارد که همه قبول دارند در عین حال اختلافاتی نیز در این میان هست.

رئیس جامعه المصطفی با بیان اینکه تئوری چهارم بر مشترکات مانند توحید، معاد و ... تاکید می‌کند تصریح کرد: یک مذهب، باید از خود دفاع کند و تحمل دیگری را نیز داشته باشد و ضمن اینکه باید فضای آزادی باشد که مذاهب حرف خود را در عالم بزنند.

تاکید برمشترکات اسلامی

وی با اشاره به اینکه تئوری چهارم بر مشترکات بین مذهب تاکید دارد گفت: این تئوری بیان نمی‌کند که از عقاید خود دست بردارید و برای گسترش مفاهیم خود در دنیا تلاش نکنید؛ بلکه می‌گوید مشترکات خود را مهم بشمارید و تاکید می‌کند که در اختلافات با یکدیگر و در یک چارچوب درست تعامل داشته باشید.

حجت الاسلام و المسلمین اعرافی در ادامه با بیان اینکه امت اسلامی سرمایه‌های عظیمی دارد که دشمنان برای ترس از این سرمایه‌ها همه را به جان هم انداخته‌اند افزود: تعداد بالای مسلمانان در جهان، اسلام به عنوان دومین دین بزرگ ابراهیمی، 55 کشور با اکثریت مسلمان و اقلیت‌های بسیار زیاد مسلمانان در همه کشورهای جهان موجبات نگرانی دشمنان اسلام شده است.

وی بیان کرد: اقلیت‌های مسلمانان در کشورهای اروپایی رو به افزایش هستند و آن‌ها نقشه‌هایی می‌کشند که از پیشرفت این اقلیت‌ها در کشورهایشان جلوگیری کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اذعان داشت: کشورهای اسلامی در حساس‌ترین نقاط عالم قرار دارند و بیش از نیمی از منابع عالم زیر پای مسلمانان است و مناطق سوق الجیشی جهان در دست امت اسلام می باشد.

وی ادامه داد: مسلمانان استعداد و ضریب هوشی بالایی دارند و دارای تاریخ بزرگی هستند و سال‌ها متمدن‌ترین کشورهای عالم مسلمانان بودند.

حجت الاسلام و المسلمین اعرافی بیان کرد: متأسفانه با این همه ظرفیت و امکانات مسلمانان وضعیت مناسبی ندارند و حتی یک کرسی دائم در سازمان ملل و یک رأی سازنده ندارند و این مشکلات به دلیل سستی و اختلافاتی بود که وجود داشت و به دلیل خوابی بود که رفته بودیم.

انتهای پیام/313/30

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha