یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
زبان خارجی

حوزه/ سرعت بالای ارتباطات در دنیای امروز، ضرورت فراگیری زبان های رایج دنیا را دو چندان و بلکه صد چندان می کند و بدون تسلط بر این زبان ها امکان پاسخگویی به اقدامات، اتهامات و شبهه افکنی های غرب وجود ندارد.

حجت الاسلام محمدرضا ثرایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در بیرجند، با تاکید بر ضرورت آموزش زبان های خارجی در حوزه، گفت: امروزه زبان به عنوان یکی از مهمترین ابزار ارتباطی جوامع به شمار می رود و به تعبیر جامعه شناسان، ابزاری برای مبادله اجتماعی است .

وی ادامه داد: از آنجا که ایران اسلامی به عنوان ام القرای جهان اسلام و مأمن و ملجا همه مشتاقان، علاقمندان و ارادتمندان به دین اسلام است، باید روحانیون و حوزویان ما به یاد گیری زبان دیگر کشور ها بپردازند.

مدیر مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) بیرجند با اشاره به فراگیر شدن اسلام در جهان، افزود: بزرگترین و باشکوهترین حوزه علمیه شیعی جهان در قم مشغول به تربیت طلاب و عالمان دینی است و این عالمان دین هستند که می توانند زبان گویای دین باشند، از طرفی زبان رسمی و رایج دنیا و به تعبیر دیگر، زبان جهانی، زبان انگلیسی است، هر چند عربی زبان دین و فارسی نیز زبان شیرین و پرطرفداری است

حجت الاسلام ثرایی، ضرورت یادگیری و تسلط طلاب  به زبان انگلیسی را مهم دانست و ابراز داشت: واقعیات جهانی چاره ای برای ما باقی نمی گذارد، جز این که به یادگیری و تسلط بر زبان های زنده دنیا همت گماریم.

وی با اشاره به بیداری اسلامی در قلب اروپا و غرب خاطر نشان کرد: با توجه به آن چه امروز در غرب رخ داده و همه دولت های غربی گویا تنها راه نجات خود را در مقابله همه جانبه با اسلام و جلوگیری از نفوذ و گسترش روز افزون آخرین دین آسمانی می بینند و شاهد حوادث غم انگیزی چون حادثه شارلی ابدو، نشر چندین باره کاریکارتور موهن به پیامبر عظیم الشان(ص)، قرآن سوزی و ... شبهات متعدد، اما بی اساس وهابیت و گروه های تکفیری و ... هستیم؛ به نظر می رسد بدون تسلط بر زبان های رایج دنیا امکان مقابله و پاسخگویی به اقدامات، اتهامات و شبهه افکنی های غرب وجود ندارد.

مدیر مدرسه علمیه امام حسن مجتبی (ع) با اشاره به فراگیری سریع اطلاعات در جهان، افزود: سرعت بالای ارتباطات در دنیای امروزی و به تعبیری دهکده جهانی، ضرورت فراگیری زبان های خارجی را دو چندان و بلکه صد چندان    می کند.

وی ادامه داد: دنیای کنونی قابل مقایسه با دنیای صدر اسلام و حتی دنیای دهه های قبل نیست.کافی است شبهه ای در یک سوی عالم مطرح شود و در عرض کمتر از چند دقیقه شاهدیم این شبهه در همه نقاط دنیا مطرح و منتشر شده است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به تدریس زبان های مختلف در حوزه های علمیه، خاطر نشان کرد: خوشبختانه چند سالی است با درایت و هوشمندی و آینده نگری بی بدیل و بی مثال مقام معظم رهبری، در حوزه قم برخی زبان های رایج و رسمی دنیا از جمله ز انگلیسی، اسپانیایی(اسپانیولی)، فرانسوی، آلمانی و نیز زبان های پر مخاطبی چون زبان چینی در حال تدریس است و استقبال خوبی هم از طرف طلاب شده است.

وی ادامه داد: برخی از دانشگاه ها و مراکز تخصصی که ماهیت حوزوی دارند، مانند دانشگاه رضوی، مرکز تربیت مبلغ بین‌الملل، دانشگاه باقرالعلوم(ع) و... نیز به این مهم پرداخته و موفقیت های چشمگیری هم کسب کرده اند.

حجت الاسلام ثرایی در پایان با تاکید بر گسترش ارتباط حوزویان با جهان غرب و شرق بیان داشت:ما حصل تلاش ها، اعزام مبلغین آشنا با زبان های خارجی به سراسر عالم است.

انتهای پیام

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • شادی IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    0 0
    سایت ویکی پدیا یکی از پربازدیدترین دایره المعارف های اینترنتی است که بسیاری از افراد در سراسر جهان برای پیدا کردن اطلاعات در مورد هر موضوعی ابتدا به آن مراجعه می کنند. این سایت از همکاری همه کاربران در تکمیل اطلاعات خود استقبال می کند. البته کاربرانی که بخواهند اطلاعات خود را در سایت ویکی پدیا درج کنند باید قواعد آن را رعایت کرده و منابع معتبری ارائه دهند. اما متاسفانه جای بسی تاسف هست که صفحات انگلیسی این سایت دارای اشتباهات زیادی در مورد موضوعات اسلامی است و هیچ تلاشی از سوی کاربران مسلمان و به خصوص شیعه برای ویرایش این اطلاعات دیده نمی شود. به عنوان مثال در ذیل مطلب Hadith of the pond of Khumm (غدیر خم) یکسری اطلاعات مغرضانه از منابع اهل سنت درج شده و نظر شیعیان اصلا در بحث نیامده است! به نظرم بر هر طلبه مسلط به زبان انگلیسی واجب است که در این صفحات روشنگری کند و نظرات و استدلالات قاطع شیعیان را به آنا اضافه کند. چراکه امروزه فضای مجازی در تامین اطلاعات افراد در سراسر دنیا نقش اول را بازی می کند و برای تبلیغ مردم دنیا به مذهب خود قطعا باید از فضای مجازی شروع کنیم.