شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
روحانی

حوزه / رئیس جمهور گفت: کار دولت اجرای قانون و برنامه ریزی و حمایت از حوزه با حفظ استقلال کامل حوزه ها است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین روحانی شامگاه چهارشنبه در دیدار با علما، فضلا و طلاب که در مدرسه فیضیه برگزار شد، با اشاره به اینکه امشب شب بسیار ماندنی برای این طلبه حوزه علمیه قم در جمع علما، فضلا و  طلاب در مدرسه تاریخی فیضیه خواهد بود بیان داشت: مدرسه فیضیه از روز اول نهضت، مرکز انقلابی بود و در سال 1342 به مناسبت سالروز شهادت امام صادق(ع) مجلسی از طرف آیت الله العظمی گلپایگانی برگزار گردید که  شاهد حادثه بسیار تلخ و خونینی بود.  

رئیس جمهور با بیان خاطراتی از آن دوران  افزود: از سوم فروردین تا شش فروردین، هرمعممی در خیابان می آمد، با حمله کماندوها مواجه می شد؛ چقدر مردم قم خوب حمایت کردند؛ فراموش نمی کنم در صبح روز پنجم فروردین فردی از طرف آیت الله العظمی حائری که از اساتید بنده بودند آمدند  و گفتند مدرسه را ترک کنید؛ همسایه ها گفتند به منازل ما بیایید و ما حمایت مردم قم را هیچ گاه فراموش نخواهیم کرد.   

وی افزود: مردم قم در خرداد42 از امام راحل حمایت خاصی داشتند و در فروردین 43 نیز استقبال ویژه ای از آزادی امام(ره) داشتند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: پیوند روحانیت و دانشگاه در فروردین 43 با حضور در مدرسه فیضیه شکل گرفت، فیضیه برای حوزه علمیه قم همواره مرکزیت بوده است.

وی با بیان اینکه خارج از چارچوب سفرهای استانی نیز باید بیشتر به حوزه رفت و آمد داشته باشیم  تصریح کرد: ارتباط نزدیک تری به صورت سیستماتیک با حوزه باید وجود داشته باشد و این حرف حقی است.

رئیس جمهور با اشاره به دوتقاضای دولت از حوزه گفت: ما از حوزه می خواهیم در مسائل مهم دینی سیاسی، اجتماعی، فرهنگی نظریه پردازی کند. 

وظیفه دولت حمایت از حوزه با حفظ استقلال کامل آن است 

حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: دولت دنبال نظریه پردازی دینی کند نیست؛ کار دولت اجرای قانون و برنامه ریزی و حمایت از حوزه های علمیه با حفظ استقلال کامل حوزه ها است  در صورتی که حوزه ها استقلال خود را از دست دهند، حوزه علمیه تاریخی مورد انتظار مردم نخواهد بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما انتظار نداریم حوزه ها فقط از ما حمایت کنند، تصریح کرد: همان گونه که حمایت حوزه های علمیه برای ما ارزشمند و مهم است نقد و تذکر آن ها نیز برای ما بسیار مهم است.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: طبیعی است که دولت ها خطا داشته باشند و همه مردم و فرهیختگان و دانشگاهیان و حوزویان ما را نقد کنند؛ همیشه بزرگ ترین افتخارم در زندگی این است که خداوند به من عمری داد که طلبه این حوزه باشم و بهترین کار خود را دوران طلبگی و مباحثه می دانم.

رئیس جمهور با بیان این که  هیچ مکانی دل نشین تر از حجره کوچک طلبگی نیست افزود: اندیشمندان بزرگی مثل مرحوم آخوند، مرحوم نائینی نظریه ها را در زمان مشروطه هدایت کردند که امروز هم بسیار درس آموز است؛ شهید مدرس دارای نظریات بسیار ارزشمندی بود؛ نظریه مدرس مسئله قضاوت را حل کرد و به نظر من، ما بعد از انقلاب نتوانستیم از این مسئله به خوبی استفاده کنیم.    

وی تصریح کرد: شهید مدرس می گوید قضاوت امروز مسئله امر به معروف و نهی از منکر است؛ چرا که قاضی نمی خواهد استنباط کند و می خواهد قانون را تطبیق دهد.

حوزه نظریه پردازی کند

حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: من نمی گویم چنین نظریه ای را بپذیریم؛ اما می گویم حوزه نظریه پردازی کند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با تاکید بر این که فقها و علما در نظریه پردازی اهتمام بیشتری داشته باشند و مسائل را حل و فصل کنند، تصریح کرد: دوران انقلاب با تاسیس حوزه علمیه قم تقریبا نزدیک بوده است و دانشگاه تهران نیز که برای سال 1313 است و همه این ها در یک دوران 30 ساله رخ داده است. 

وی افزود: اساس نهضت انقلاب با اجتهاد و نظریه امام راحل(ره) در دوران انقلاب اسلامی شکل گرفت و ایشان معتقد بودند دین از سیاست جدا نیست و در راستای کلام معروف شهید مدرس مبنی بر اینکه  دیانت ما عین سیاست ما است مطرح شد.

رئیس جمهور افزود: امام راحل(ره) نظریه های حکومت اسلامی را در نجف تشریح کرد و بعد تحت جزوای منتشر شد و ایشان نظریات مهمی را نیز بعد از انقلاب مطرح کردند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی تصریح کرد: شهید بهشتی در تاسیس دبیرستان دین و دانش و کلاس هایی که برای طلبه ها می گذاشت و یادگیری زبان انگلیسی دایر می کرد و تحولی در حوزه ایجاد کرد که در سال 1342 نیز مدرسه علمیه  حقانی را پیگیری کرد و در هر دوره بزرگان جلو آمدند و نظریات مهمی ارائه دادند که تاثیر شگرفی گذاشت.

رئیس جمهور با بیان اینکه امام راحل(ره) نظریه های مهمی را تحت عنوان اسلام، دینی است که قادر می باشد جامعه را هدایت کند مطرح کرد، افزود: امام راحل(ره) با نظریات خود راه را باز کردند و با بحث و تاکید بر مسئله زمان و مکان یا تعبیر این که اجتهاد مصطلح برای اداره نظام کافی نیست راه های بسیاری را باز کردند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی تصریح کرد: صدها مسئله مهم برای اداره کشور نظیر اقتصاد اسلامی و مالکیت داریم که حوزه ها باید به بررسی آن ها بپردازند.  

وی افزود: امروز اصلا نمی شود تجارت صادرات و واردات بدون سیستم بانکی بین المللی داشته باشیم؛ مسائل مهمی برای نظریه پردازی داریم و خیلی مباحث در زمینه اقتصاد و سیاست خارجی داریم که حوزه باید حل کند. 

رئیس جمهور با بیان اینکه برخی مباحث استراتژیک باید نظریه پردازی شود، ابراز داشت: رهبری و شورای عالی انقلاب فرهنگی در سطح خود به مسائل اهتمام دارند، اما کار اصلی حوزه  تحقیق و پژوهش و نظریه پردازی است.  . 

وی با بیان اینکه اتصال دولت با مردم از طرق مختلف قابل میسر است، گفت: هیچ کدام جای مباحث چهره به چهره را نمی گیرد؛ اینکه عالمی پای منبر برود و در مسجد و حسینیه و دانشگاه حرف بزند و سوال و پاسخ شود جایگزین نمی شود.

رئیس جمهور افزود: مسئله اعتماد مردم و دولت بسیار مهم است و باید مردم به دولت اعتماد داشته باشد و دولت نیز به مردم اعتماد داشته باشد و نمونه بارز آن اعتماد مردم و امام راحل(ره) در زمان انقلاب بود.

دولت نیاز به حوزه دارد

حجت الاسلام والمسلمین روحانی تصریح کرد اگر دولت می خواهد با مردم در ارتباط باشد نیاز به حوزه دارد؛ حوزه علمیه و فضلا و طلاب بسیار تاثیرگذار هستند که مراجع عظام تقلید جای خود را دارند و مقلدانی دارند که دین آن ها بر اساس فتوای مراجع است. 

وی با بیان اینکه امروز شرایط بسیار سختی در دنیا داریم ابراز داشت: افراط گریان در منطقه، اسلام را وارونه معرفی می کنند و تایید و تاکید از صدای اعتدال خیلی مهم بود. در ملاقات با علمای اسلامی در نیویورک گفتند بعد از اینکه صدای اعتدال از ایران بلند شد گفتیم اسلام دین اعتدال است و سر خود را بالا گرفتیم.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با بیان اینکه دشمنان اتهاماتی به اسلام وارد می کردند که دین حامی خشونت است، گفت: اتهامی که به ایران می زدند مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی حامی خشونت است واهی بود و در سازمان ملل مسئله مقابله با افراطی گری را مطرح کردم که برخی از کشورها به دلیل اینکه پیشنهاد ایران بوده است می خواستند مخالفت کنند.  

باید افکار عمومی دنیا را جذب کنیم

وی افزود: طرح مقابله با خشونت و افراطی گری از سوی فرزند حوزه در سازمان ملل شکست مفتضحانه ای برای کسانی بود که به ناروا به ایران اتهام دفاع از خشونت می زدند؛ در دنیای امروز باید افکار عمومی دنیا را جذب کنیم و نامه رهبری به جوانان اروپا و آمریکای شمالی جوامع اسلامی و جوانان غربی را تکان داد.

رئیس جمهور مسئول امر به معروف است

 رئیس جمهور افزود: بار سنگینی بر دوش ما و حوزه های علمیه برای جذب افکار در ایران و خارج از کشور استتصریح کرد: رئیس جمهور مسئول امر به معروف است؛ چرا که اصول قانون اساسی است و هم شرعا و هم قانونا باید این کار را کنیم و وظیفه ما است.  

حجت الاسلام والمسلمین روحانی تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر در تمام دنیا وجود دارد البته ممکن است مصادیق تفاوت کند.

رئیس جمهور تصریح کرد: اندیشمندان دینی که در تفسیر و اصول و کلام و ... سال های کار کرده اند به این مسائل بپردازند.

وی تصریح کرد: وظیفه دولت احترام به حوزه های علمیه است و هیچ منتی هم نداریم، حمایت دولت از روحانیت وظیفه ما است؛ در خصوص مراجع تقلید نیز هرگونه تذکری بدهند از روی دلسوزی و بخاطر دین است و تردیدی در این زمینه نداریم.

رئیس جمهور افزود: در هیئت دولت نیز تاکید کردم دولت وظیفه دارد، احترام علما را حفظ کند و اگر مسئله ای وجود دارد خدمت مراجع برسید و توضیح دهید.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی تصریح کرد: یکی از وظایف رئیس جمهور ترویج مذهب شیعه است؛ دفاع از استقلال سیاسی و اقتصادی نیز وظیفه رئیس جمهوری است و باید این کار را انجام دهد و اگر چنین کاری نکرد باید به دولت تذکر داد. 

وی افزود: وظیفه ما رضایت خداوند و اصل اسلام است و البته رضایت مردم نیز مهم است چرا که دین خدا و حوزه ها را یاری می کنند.

رئیس جمهور با اشاره به درخواست مدیر حوزه های علمیه برای توجه بیشتر به عمران و آبادانی قم، ابراز داشت: در حد وسع خودمان 30 پروژه را برای عمران و آبادانی قم قول دادیم که در سال های 94 و 95 اجرا کنیم؛ البته در جلسه سازمان مدیریت و برنامه ریزی بخاطر وضع مالی دولت برخی می گفتند هزینه های مالی طرح ها خیلی سنگین است که امیدواریم وضع دولت در زمینه مالی بهتر شود. 

حجت الاسلام والمسلمین روحانی در پایان خاطرنشان کرد: خدمت به مراجع، علما، حوزه های علمیه و مردم برای دولت افتخار است و خواستار دعای خیر حوزویان هستیم.

انتهای پیام/313 /33

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha