چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حسن روحانی

حوزه/ رئیس جمهور با بیان این که چند صدایی را در همه مسائل علمی و تحقیقاتی از قم یاد گرفتیم گفت: اگر از مدرسه فیضیه عقب نشینی می کردیم نمی توانستیم پیروز شویم.

 به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین روحانی عصر امروز در دیدار با ایثارگران و نخبگان استان قم با اشاره به این که حضور هیئت دولت در شهر علم و معرفت و اجتهاد و قیام و شهادت و ایثار بسیار مغتنم است، اظهار داشت: قم حساب دیگری دارد؛ چرا که از نظر دینی بزرگ ترین مرکز دینی جهان تشیع و شاید بزرگ ترین مرکز دینی جهان اسلام در این شهر مقدس است و حوزه علمیه از لحاظ کمی و کیفی جایگاه بسیار ویژه ای دارد.

وی تصریح کرد: ما برای رشد و حرکت به سمت پیشرفت مطلوب در این کشور نیاز به معنویت و اخلاق و فرهنگی داریم که مسیر توسعه ما را پایدار کند.

رئیس جمهور افزود: حوزه علمیه قم مرکزی است که می تواند ما در پیشبرد معنویت و اخلاق کمک کند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی تصریح کرد: اگر ایثار و شهادت نبود انقلاب اسلامی به پیروزی نمی رسید و دفاع مقدس نیز به نقاط مطلوب خود دست پیدا نمی کرد؛ اگر ایثار و شهادت به عنوان یک ضرورت برای بقا و استقلال یک ملت است؛ در نهضت اسلامی از قم بود که ایثار و شهادت آغاز شد. 

وی تصریح کرد: در مرحله نهضت دوم انقلاب در دی ماه سال 1341 تا بهمن 1357 دورانی بود که نهضت به ثمر نشست، نهضت برای پیشرفت نیاز به امید داشت و این امید را امام راحل ایجاد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی تصریح کرد: امام به یاران خود گفته بود نهضت را آغاز می کنم اگرچه تنها باشم و من این راه را انتخاب کردم، امام با عمل، سخن، اعلامیه های خود امید را بوجود آورد و سخنرانی های امام واقعا بی نظیر بود.

رئیس جمهور تصریح کرد: اولین سخنرانی عمومی مهم امام در نهضت اسلامی مربوط به روز آخر اسفند سال 1341 در مسجد اعظم در پایان درس ایشان بود، دومین سخنرانی مهم در عاشورای سال 1342 بود.

وی با بیان اینکه سخنرانی مهمی که منجر به تبعید ایشان شد در آبان 1343 بود، تصریح کرد: امام راحل(ره) اولین فضایی که در جامعه آن روز ایجاد کرد، امید بود و ایشان به روشنی یقین داشت نهضت به پیروزی خواهد رسید که این گونه حمایت می کرد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امام راحل(ره) ایثارگر بود، ابراز داشت: امام راحل(ره) فضای فداکاری را بوجود آورد و اولین شهیدان ما مربوط به دوم فروردین سال 1342 در مدرسه فیضیه می شوند.

وی با اشاره به اینکه مردم مصمم و پشتیبان امام راحل(ره) بودند، تصریح کرد: تعدادی از بانوان نیز در 15 خرداد شهید شدند و مدتی مغازه ها در قم به نشانه اعتراض بسته بودند و مردم قم با همه وجود در صحنه بودند. 

رئیس جمهور با بیان اینکه اگر از مدرسه فیضیه عقب نشینی می کردیم نمی توانستیم پیروز شویم، ابراز داشت: قطعا بدون حضور و حمایت مردم انقلاب اسلامی به پیروزی نمی رسید.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: یکی از سخت ترین عملیات های رزمندگان مظلوم ما در عملیات بدر بود و روزها وشب های سختی در آن ایام بود و شهیدان یاد شده را به یاد دارم و آن ها در روزی شهید شدند که قرارگاه مرکزی ما بمباران شیمیایی شد و خود من هم به خاطر استنشاق تا حدودی مصدوم شدم.

وی تصریح کرد: اگر رزمندگان، جوانان، بسیج، سپاه و ارتش ما فداکاری نمی کردند نمی توانستیم به پیروزی برسیم و امروز نیز به روحیه ایستادگی و مقاومت نیاز داریم تا کشور را به مقاصد عالیه مورد انتظار مردم برسانیم.

رئیس جمهور با اشاره به این که امروز بانوان در قم در رشته های مختلف علمی و دینی در مراکز علمی  و حوزه ها و دانشگاه ها فعال هستند بسیار مهم است، گفت: نیمی از جامعه ما زنان هستند و این فکر که زنان صرفا باید به مسائل بچه داری و خانه داری بپردازند و در جامعه نباشند و دنبال تحصیل علم و اشتغال اجتماعی نباشند امکان پذیر نیست و دورانش به سر آمده است و البته این بدین معنا نیست که نقش مادری کم اهمیت است و زنان خانه دار از همه چیز بازمانده اند؛ توصیه مهم اسلام علم آموزی است.   

نمی توان نسل جوان را محدود کرد

وی با بیان اینکه فضای جامعه و جهان تغییر کرده است، افزود: امروز دیگر نمی توان نسل جوان را محدود کرد و امروز هرکسی یک تلفن همراه در اختیار دارد و از یک شبکه اجتماعی استفاده می کند و در صورتی که فیلتر شود، یاد می گیرد از فیلترشکن چگونه استفاده کند و شرایط امروز ما این گونه است و جهان ارتباطات است.

رئیس جمهور افزود: اگر از فضای جامعه عقب بمانیم مشکل پیدا خواهیم کرد؛ هرکجا از فضای جامعه عقب ماندیم دچار مشکل شدیم و اگر مسئله ای وجود دارد باید حل و فصل شود و امروز نیمی از دانشگاه را زنان گرفته اند و حتی برخی از کلاس ها در اکثریت دختران است و مگر کسی می تواند مانع پیشرفت کسی شود و اسلام نیز موافق این نیست.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: امروز دو میلیون و دویست هزار دانشجوی خواهر در تمام دانشگاه ها مشغول تحصیل هستند که رقم بسیار بزرگی است و زنان در بسیاری از علوم جدید و فناوری های نو پیشتاز هستند.

وی تصریح کرد: برای ما افتخار است که چندهزار خواهر در قم به تحصیل علوم دینی می پردازند.

رئیس جمهور افزود: باید فضای رشد برای تعالی توام با اخلاق برای جامعه بانوان و زنان را فراهم کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی تصریح کرد: ما چند صدایی را در همه مسائل علمی و تحقیقاتی  از قم یاد گرفتیم؛ در دانشگاه شاهد بودم استادی دانشجویی را به دلیل اعتراض و سوال از کلاس بیرون کرد و فضای دانشگاه ها این گونه بود در حالی که در درس های حوزه یک شاگرد با کمال شهامت در برابر استاد بزرگ خود که حتی ممکن بود مرجع تقلید نیز باشد به استدلال علمی می پرداخت و بحث علمی می کرد.

وی افزود: در درس امام (ره)، در نجف نیز این چنین بود؛ حاج آقا مصطفی در برابر پدرش با نظر مخالف مباحثه داشت و همان گونه که فضای ایثار و شهادت از قم شروع شد به نظر من فضای آزادی استدلال و بیان از قم آغاز شد.    

رئیس جمهور افزود: خیلی مهم است که در دنیا چند نوع استدلال حتی نسبت به برخی احکام دینی و فتوا وجود دارد؛ امروز که غربی ها مدعی فضای چند صدایی هستند باید بدانند همیشه در حوزه آزادی بوده است. 

حجت الاسلام والمسلمین روحانی تصریح کرد: این گونه نباید باشد که برخی بگویند حرف زدن، اظهار اندیشه و بیان در جمهوری اسلامی محدودیت دارد و فضای کاملا آزاد برای بیان و نظر باید همیشه در کشور ما به تبعیت از حوزه و نهضت انقلاب اسلامی تداوم داشته باشد.

وی افزود: حوزه علمیه قم و حوزه های علمیه در دیپلماسی دینی و علمی وارد صحنه شود؛ دیپلماسی بخش های مختلفی دارد؛ قم باید مرکزی باشد که همه افکار به قم بیایند.  

رئیس جمهور تصریح کرد: شهید مطهری می گفت پیشرفت اسلام و معارف اسلامی در سایه آزادی است که مخالف هم حرف بزند و استدلال کند و شما استدلال وی را پاسخ دهید.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی تاکید کرد: امروز جهان اقتاع دیگران باید باشد نه جهان ارعاب؛  نسل جوان را قانع کنیم و حوزه علمیه می تواند فضای بسیار بازی باشد.

وی افزود: در درس های امام صادق(ع) نیز نظرات مخالف مطرح می شد؛ در حوزه علمیه قم مراکزی باشد که گروه ها بیایند و هرکه بخواهد بداند دین و تشیع چیست از قم پاسخ بگیرد. 

دولت آمادگی دارد مرکز آزاد اندیشی را درقم تاسیس کند

رئیس جمهور تصریح کرد: مرکز آزاد اندیشی و کرسی آزادی اندیشی در قم تاسیس شود و قم این فضا را بوجود آورد و دولت آمادگی دارد در صوتی که حوزه موافق چنین نظری باشد این مرکز را تاسیس کند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی خاطرنشان کرد: گروه هایی نیز به کشورهای خارج بروند و با آن ها صحبت کنند و این دیپلماسی در حوزه های علمیه ایجاد شود. 

رئیس جمهور تصریح کرد: دولت برای پیشرفت کشور، نیاز به حضور نخبگان در همه استان ها دارد؛ اگر قم می خواهد پیشرفت کند صاحبان تجربه و دانشگاه ها به بخش های اجرایی کشور بیایند و از نخبگان شهرها بهره برداری کنیم و کل کشور را به سمت پیشرفت هدایت کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: استان قم عقب ماندگی هایی به دلایلی دارد که باید جبران شود و دولت حامی همه جانبه برای توسعه اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی قم خواهد بود تا به نتیجه دست یابیم.

انتهای پیام/313 /33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha