جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ابوالحسن حقانی

حوزه/ عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: استاد اخلاق باید با بیان ساده و نه معما گونه کلمات معصومین علیهم السلام را برای طلاب و جامعه بیان نماید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام  والمسلمین ابوالحسن حقانی در اولین همایش اساتید مشاوران حوزه که در سالن اجتماعات مرکز بیان قم  برگزار شد اظهارداشت: اخلاق، ابعاد گسترده ای دارد، گاهی نظری و گاهی عملی است و در موارد عمومی و فردی مطرح  می شود و عمده مباحث جامعه مربوط به اخلاق عملی و کاربردی است.

وی افزود: اخلاق عملی که در بین جامعه و فرد باید مطرح شود؛ باید بر اساس بایسته ها  باشد و بر اساس آن جامعه شکل می گیرد.

این مشاوره خاطر نشان ساخت: بایسته هایی که اساتید اخلاق از طلاب مدرسه به دست می آورند مواردی است که طلاب نیازمند به آن می باشند و کار استاد اخلاق نیز این است که این نیازسنجی‌ها را انجام دهد و براساس آن مباحثی را ارائه دهد.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطر نشان ساخت: براساس مباحث ارائه شده، باید گفت، استاد اخلاق یعنی؛ کسی که با بیان ساده و نه معما گونه کلمات معصومین علیهم السلام را برای طلاب و جامعه بیان نماید.

حجت الاسلام والمسلمین حقانی اظهار داشت: این مسیری است که  استاد اخلاق باید در آن حرکت کند و  اصول و ایده های اخلاقی را برای ارتقای اخلاق در جامعه بیان نماید.

وی اظهار داشت: مرز بین مشاوره و استاد اخلاق در توصیه اخلاقی یک مبحث اختلافی است و تفاوت اساسی بین این دو گروه وجود دارد.

مشاور اخلاق گفت: مشاور باید فرایندی  مانند برقرار کردن ارتباط بین جوان و بیمار روحی و همچنین برقرار کردن  رابطه عاطفی با مریض، مطرح کردن سوالات و دریافت پاسخ ها را طی کند  و بعد از همه این موارد نوبت به تشخیص بیماری می باشد.

عضو هیئت علمی  موسسه آموزشی و پژوهشی  امام خمینی(ره) اظهار داشت: کار مشاور تشخیص ریشه ای مشکلات و بیماری بیمار روحی است و بعد از تشخیص آن، داروی مورد نظر را ارائه می کند و مهمترین بخش مشاوره پیگیری مشکل مریض در دراز مدت است.

حجت الاسلام والمسلمین حقانی گفت: استاد اخلاق از نظر حیطه کاری با مشاور کاملا متفاوت است، استاد اخلاق زمانی که وارد فضای عمومی و فردی می شود، توصیه های اخلاقی می دهد و به دنبال قانع کردن افراد می‌باشد.

مشاور اخلاق اظهار داشت: استاد اخلاق باید کسی باشد که خود متخلق به اخلاق باشد، این چنین کسی به راحتی می تواند طلاب را هدایت و متخلق کند.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: مشاور باید در زمینه های خاص اخلاقی اطلاعات دقیق داشته باشد و از همه مهمتر این که خود، متخلق به اخلاق باشد، اگر مشاور اینگونه نباشد نه تنها استفاده ای نمی رساند، بلکه مشکلی را به مشکلات اضافه می کند.

حجت الاسلام حقانی اظهار داشت: مشاوره از علوم بینا رشته ای است و از آموزه ها دینی به دور می باشد، مشاوران از آموزه های غربی بیشتر بهره برده اند، بر همین اساس نمی توانند مشکلات را  به درستی انجام دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha