یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تربیت فرزند

حوزه/ مشاور امور تربیتی خانواده اظهار داشت: خانواده به عنوان مهمترین نهاد اجتماعی نقش مهمی در جامعه برای تربیت دارد؛ لازم است خانواده مقوله تربیت را جدی بگیرد.

به گزارش ­خبرگزاری «حوزه»، علی محمد رفیعی محمدی، در همایش تجلیل از فرزندان ممتاز طلاب و روحانیون که با حضور خانواده های آنها در سالن اجتماعات دانشگاه قم برگزار شد، بر اهمیت تعلیم و تربیت اسلامی در نهاد خانواده تأکید کرد.

مشاور امور تربیتی افزود: خانواده به عنوان مهمترین نهاد اجتماعی نقش مهمی در جامعه برای تربیت دارد از این رو لازم است خانواده مقوله تربیت را بسیار جدی بگیرند و با تمام همت به پیردازند.

 وی اظهار داشت: نهاد خانوداه دقیقا مانند یک کشور و سازمان کارایی های مختلفی در ابعاد مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصاد و اخلاق  دارد  که مهمترین رکن موضوع تربیت است.

رفیعی ابراز داشت: موضوع تربیت، مقوله بسیار پیچیده ای است و اسلام و انبیاء و رهبران دینی بر اهمیت آن تأکید و سفارشهای زیادی کرده اند و حتی خطر آن را هم به توجه مردم رساندند.

کارشناس فرهنگی و امور تربیتی خانواده خاطر نشان ساخت: اگر خانواده ها موضوع تربیت را جدی نگیرند، جامعه دچار فقر فرهنگی و هنجارهای اخلاقی و ضد ارزشهای اسلامی می شود. بنابراین رفاه جامعه به تأمین معنویت و تربیت والدین در خانواده بستگی دارد.

 وی ادامه داد: اگر والدین به این موضوع توجه کنند و فرزندان سالم و درستی به جامعه و اجتماع تحویل دهند جامعه هم نورانی خواهد شد و از هر گونه طلاق و مفاسد اخلاقی و اجتماعی و بزهکاری ها هم دور خواهد بود و آن وقت همان جامعه فاضله ای خواهد شد که مورد انتظار رهبران دینی است.

 مشاور امور خانوده گفت: برای اجرای تربیت صحیح روشهای زیادی است که مهمترین روش آن تشویق و تنبیه فرزندان، همانند سازی و الگو سازی رفتار و دورنی کردن ارزش های اسلامی است.

رفیعی افزود: اجرای این روشها در تربیت کار بسیار سختی است؛ اما باید برای داشتن جامعه سالم و ارزشی این کارکردها را در تربیت جدی گرفت.

وی ابراز داشت: برای اجرایی کردن روش سوم؛ یعنی دورنی کردن ارزشهای اسلامی که از موضوعات مهم در عرصه تربیت است، باید راهکاری  برای درونی کردن آن در نظر گرفت و الا به همین راحتی یک ارزش درون سازی نخواهد شد؛سلامت نفس مربی، برخورد و احترام متقابل والدین به یکدیگر، ایجاد هماهنگی بین والدین، تعامل زن و مرد و ایجاد محبت در محیط خانه از جمله راه کار درونی سازی ارزشهای اسلامی در تربیت است.

کارشناس امور خانوداه افزود: تربیت بخشی به بایدها و بخشی به نبایدها اختصاص داده شده که نبایدهای تربیت شامل، تبعیض، تحقیر، تنفر، توهین، تنبیه عاطفی و بدنی، تهدید است که اهمیت درک آن برای والدین بسیار مهم و کارگشا خواهد بود.

انتهای پیام:40/313

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha