پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تهرانی

حوزه/ مراسم بزرگداشت بیست و دومین سالروز ارتحال آیت الله العظمی سیدمحمدرضا گلپایگانی با حضور مراجع و علما در قم برگزارشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، این مراسم امشب با حضور آیت الله العظمی نوری همدانی، حضرات آیات  علوی گرگانی، محفوظی،آیات گرامی،علوی بروجردی، مقتدایی دبیر شورای عالی، حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه، سید احمد خاتمی،خرازی،غروی، امینی، اعضای جامعه مدرسین،نمایندگان بیوت مراجع عظام، حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، علما، اساتید،طلاب، مسئولان استانی و اقشار مختلف مردم در مسجد اعظم قم برگزارشد.

حجت الاسلام والمسلمین علی تهرانی امشب دراین  اظهار داشت: خداوند متعال در آیه 18 سوره سبأ می فرماید: وَ جَعَلْنا بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ الْقُرَي الَّتي‏ بارَکْنا فيها قُريً ظاهِرَةً وَ قَدَّرْنا فيهَا السَّيْرَ سيرُوا فيها لَيالِيَ وَ أَيَّاماً آمِنينَ/ و میان ( شهر ) آنان و میان شهرهایی که آنها را برکت داده بودیم ( سرزمین شامات ) شهرهایی آشکار ( نزدیک و به هم پیوسته ) قرار داده بودیم و سیر و سفر را در میان آنها معیّن و محدود کرده بودیم ( فاصله مساکن و مقدار سفر میان آنها یک اندازه بود ، و گفتیم ) شب ها و روزها در میان این شهرها با آرامش و امنیت سیر کنید».

وی ابراز داشت: علم فقه و فقیه بر سایر عالمان و متخصصین رشته های دیگر اسلامی برتری دارد؛ چراکه فقیه، مسلط بر علوم تفسیر، حدیث، کلام و فقه است.

این خطیب حوزوی خاطرنشان ساخت: یکی از امتیازات فقیه، جامعیت اوست؛ چراکه در راستای تبیین و تحقیق احکام شرعیه قدم بر می دارد؛ پس باید جامعیت داشته و از سایر علوم و رشته ها، بهره مند باشد.

حجت الاسلام والمسلمین تهرانی ادامه داد: فقیه پیش از فقاهت، باید مفسر، محدث و متکلم باشد.

وی با اشاره به جملاتی از مرحوم شهید ثانی درباره فقیه، تصریح کرد: ایشان در شرح لمعه آورده است: داشتن قوه استنباط و ارتباط دادن فروع بر اصول از جمله مباحثی است که یک فقیه باید آن را دارا باشد.

این خطیب حوزوی اظهار داشت: از خصائص فقیه، احساس مسئولیت نسبت به مقلدین و دنیای شیعه است؛ چراکه عهده دار بیان احکام شرعیه بوده و بوسیله آن مردم و جامعه نیازمند به او هستند.

حجت الاسلام والمسلمین تهرانی ابراز داشت: فقیه، پاسخگوی حکم الله بوده و مرتبط با مردم است که لازمه این ارتباط، احساس مسئولیت است.

وی با بیان این مطلب که این مجلس به عنوان یادبود فقیهی کم نظیر تشکیل شده است، خاطرنشان ساخت: یکی از خیرات و برکات این مجالس این است که طلابی که علما و مراجع را درک نکردند، این بزرگان را شناخته و با عظمت آنان آشنا شوند.

این خطیب حوزوی با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب برای رحلت حضرت آیت الله سیدمحمدرضا گلپایگانی، تصریح کرد: معظم له در بخشی از این پیام فرمودند: 32 سال مرجعیت، 70 سال تدریس و 85 سال تلاش در حوزه، از خصوصیات حضرت آیت الله گلپایگانی بود.

حجت الاسلام والمسلمین تهرانی بیان داشت: تلاش و جدیت در راستای تحصیل علم، از خصوصیات بارز این عالم بزرگوار بوده است؛ ایشان بدون تردید از استوانه های قوی شکل دهنده حوزه علمیه قم بودند.

این خطیب حوزوی در پایان با بیان این مطلب که حضرت آیت الله گلپایگانی همانند پدری مهربان برای طلاب بودند، گفت: این مرجع تقلید در خدمت به طلاب احساس مسئولیت بالایی داشته و تفاوتی میان آنان و فرزندان خود قائل نبودند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha