پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نقد فیلم

حوزه/ قرار دادن ریل قطار سینما و همچنین تولیدات هنری و تلویزیونی در مسیر آرمان های انقلاب و اسلام عزیز و به تعبیری تراز انقلاب اسلامی ، با وجود نقش آفرینی حوزویان دغدغه مند و متعهد حاصل می شود.

اشاره؛ گرچه در خصوص لزوم ورود حوزویان به عرصه هنر به ویژه هنرهای تاثیرگذاری چون سینما در سال های اخیر و به خصوص بایسته های کلیدی آن، بسیار صحبت شده و قلم بر سیاهه رفته اما به نظر می رسد با توجه به اهمیت موضوع، هنوز هم نیاز به طرح چنین مسایلی در پهنه رسانه کاملاً احساس می شود .

در همین راستا، خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با تنی چند از حوزویانی که در این عرصه صاحب نظر هستند و به جهت فعالیت در حوزه اندیشه ای و یا فیلمسازی و تهیه کنندگی در بُعد اجرا، دغدغه جدی دارند، گفتگوهایی انجام داده که ماحصل آن را در ادامه مشاهده می کنید؛

هنوز به سینمای مطلوب دست نیافته ایم

حجت الاسلام سجاد کریمان مجد، مستند ساز و منتقد سینما با اشاره به این که پاسخ به نیازهای جامعه به ویژه در ابعاد فکری و هنری یکی از مهم ترین رسالت های حوزه و روحانیت است، اظهار داشت: متاسفانه با وجود گذشت بیش از 35 سال از عمر انقلاب اسلامی ما هنوز نتوانسته ایم به یک سینمای فاخر و انقلابی دست پیدا کنیم و حوزه و روحانیت در این رابطه می تواند و باید با احساس مسئولیت مضاعف، نقش کلیدی را ایفا کند.

حوزه؛ هدایتگر هنر به سمت ارزش ها

وی همچنین با اشاره به این که حوزه های علمیه نقش هدایت گری به سمت و سوی هنر متعهد و ارزشی را برعهده دارند، گفت: قرار دادن ریل قطار سینما و همچنین تولیدات هنری و تلویزیونی در مسیر آرمان های انقلاب و اسلام عزیز و به تعبیری تراز انقلاب اسلامی ، با وجود نقش آفرینی حوزویان دغدغه مند و متعهد حاصل می شود.

وی افزود: بی شک یکی از دلایل اصلی عدم توفیق در ارایه و تقویت سینمای فاخر در تراز انقلاب اسلامی، عدم تربیت نیروی انسانی در عرصه هنر و به ویژه در بحث سینماست که در این خصوص نیز حوزه های علمیه می توانند نقش الهام بخش و تاثیرگذار خود را داشته باشند.

هنرمندان را با مفاهیم دینی و انقلابی آشناتر کنیم

این مستند ساز حوزوی و منتقد فیلم بیان داشت: همچنین در این رابطه باید به این نکته اشاره کرد که جدا بودن هنرمندان و صاحب نظران سینمایی از مفاهیم اسلامی و مبانی انقلابی از جمله آفات و مشکلاتی است که منجر به این شده که سینمای ما در وضع کنونی تا حدود زیادی با مبانی دینی وانقلابی بیگانه باشد که در این خصوص نیز باز نقش و کارکرد حوزه های علمیه یک نقش بسیار مثبت و اثربخش است

حوزه ورودی هوشمندانه و تکلیف مدارانه داشته باشد

سید محمد حسین هاشمی، تهیه کننده و مستندساز حوزوی نیز با اشاره به این که ورود حوزویان به عرصه هنر باید یک ورود هوشمندانه و بر اساس انجام تکیلف دینی و الهی باشد، خاطرنشان کرد:

با توجه به این که یکی از اساسی ترین وظایف حوزه های علمیه و نهاد مقدس روحانیت، ترویج اندیشه های دینی و اسلامی است، به اعتقاد بنده امروزه از جمله مهم ترین و تاثیرگذارترین عرصه های این بحث، بستر هنر به خصوص هنر سینما و تلویزیون است که مخاطبان بی شمار و پیگیری هم دارد.

قدم هایی خوب اما ناکافی...

وی ضمن ابراز خرسندی از برخی تحولات در زمینه پیوند حوزه و عرصه هنر در سال های اخیر گفت: در این رابطه البته خوشبختانه به همت برخی نهادها و ارگان ها از جمله مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما، مرکز مدیریت حوزه علمیه و برخی نهادهای دیگر، آموزش های خوبی برای طلاب و فضلای جوان صورت گرفته که البته باید برای رفع کامل خلأها این گونه برنامه ها تداوم یابد.

هنر انقلابی و اسلامی به نقش آفرینی حوزه احتیاج دارد

هاشمی همچنین افزود: مقام معظم رهبری فرمایشی دارند مبنی بر این که بی شک انقلاب به هنر نیازمند است و درست تر این است که گفته شود هنر ایرانی و اسلامی امروز به هنرمندان متعهد و حوزویان هنر شناس بیش از گذشته نیازمند و محتاج است.

فیلمسازان و هنرمندان دغدغه حوزه را جدی بگیرند

 حجت الاسلام سید علی آتش زر ، منتقد و تحلیلگر سینما و تلویزیون نیز بر لزوم جدی گرفته شدن دغدغه های علما و روحانیت از سوی فیلمسازان و سینماگران تاکید کرد و افزود: باید به نظرات و دیدگاه های علما و مراجع تقلید توجه ویژه ای شود چرا که این بزرگان ، در جامعه جایگاه بسیار ویژه و مهمی دارند و مردم سخن آن ها را می پذیرند.

وی یادآور شد: چنانچه به دیدگاه ها و نظرات روحانیت و نیز مردم در فیلم ها و آثار سینمایی توجه لازم شود ، در آن صورت می توان به آشتی مردم با سینما امید بست.

این پژوهشگر حوزوی عرصه هنر و سینما خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم سینمای در شان و تراز یک نظام فرهنگی متفاوت و نظام اسلامی باشد باید به نقش حوزویان در جهت دهی به چنین سینمایی که داعیه فرهنگی دارد، به طور جدی فکر کنیم.

لزوم آشنایی هر چه بیشتر حوزویان با هنر و رسانه مدرن

این محقق حوزوی عرصه رسانه‌ گفت: شرایط امروز کشور و جهان اقتضا می کند که حوزویان به هنر ورسانه‌های امروز آشنا باشند، چرا که رسانه‌های مدرن ابزارهای پیچیده‌ای هستند که برای استفاده از آن باید آن ها را شناخت و بر آن ها مسلط شد.

رسالت جدی امروز روحانیت چیست؟

حجت الاسلام اسفندیاری ، منتقد و پژوهشگر سینما و رسانه نیز رسالت امروز روحانیت در عرصه هنر را  تئوریزه کردن مبانی دینی برشمرد و گفت: با توجه به نقش مهم هنر به ویژه هنر سینما در عرصه تبلیغ، اهتمام به این مهم از سوی طلاب و فضلای حوزه، امری ضروری است به ویژه در دنیای کنونی که با جنگ نرم فرهنگی از سوی دشمنان مواجه هستیم.

وی همچنین تاکید کرد: در شرایط کنونی یکی از نواقصی که در کشور احساس می‌ شود، عدم ورود نخبگان دینی به عرصه های هنری و رسانه‌‌ای به ویژه سینما است، به طوری که بسیاری از مباحث هنری و رسانه‌ای از منظر دین تئوریزه نشده است.

حوزویان صاحب نظر و مستعد وارد عمل شوند

این صاحب نظر امور هنری و رسانه ای در ادامه بیان داشت: در بُرهه زمانی کنونی با توجه به گستردگی ، میزان مخاطب و نیز ضریب نفوذ و تاثیرگذاری رسانه ها بسیار لازم است که فضلای حوزه و نخبگان در این باره به نظریه پردازی مشغول شده و راهکارهایی مناسب ارایه دهند.

هنر؛ بستری برای تبلیغ مفاهیم دینی

وی همچنین به نقش بی‏بدیل هنر در تبلیغ دین اشاره کرد و گفت: آنچه مسلم است این که تجربه تاریخی و واقعیت ها به ما نشان داده که حوزه های علمیه و اندیشمندان حوزوی در عرصه مسایل فرهنگی به ویژه تبیین و حراست از آن چه که به عنوان " فرهنگ دینی " از آن یاد می شود، از جایگاه بسیار ویژه ای برخوردار هستند به خصوص در عرصه نظریه پردازی و فرهنگ سازی که نقش منحصر به فردی دارند.

چرا سینما و تلویزیون را نباید از دست داد؟!

این محقق و پژوهشگر حوزوی یادآور شد: نقش و جایگاه حوزه های علمیه در هندسه فرهنگی جامعه یک نقش بسیار مهم و راهبردی است، به طوری که قاطعانه می توان مدعی شد که اساساً بدون فعالیت و مشارکت جدی حوزه های علمیه، مهندسی فرهنگی کامل رُخ نخواهد داد به خصوص در رابطه با هنرهای نمایشی از جمله سینما و تلویزیون و حتی تئاتر که حوزه مخاطبین آن ها گسترده و متنوع است.

وی در خاتمه سخنان خود اظهار داشت: از سوی دیگر روحانیت باید در راستای پاسخ به شبهات و نیز تبلیغ موثر دین باید به عرصه های جذاب فرهنگی و هنری همچون سینما و تلویزیون توجه داشته و بدان ها ورود عالمانه و دغدغه مندانه داشته باشند تا در این عرصه جنگ نرم فرهنگی در مقابل دشمن به یاری خدای متعال موفق و پیروز باشند.

گزارش از: سید محمد مهدی موسوی

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
    0 0
    چهار تا خبر در صدر سایت هست که دو تا پشت سر هم این تیتر را دارند " جدی بگیرند"!!! دو تای بعدی هم فعل امر داره و یکنواخته، "تحلیل کنند" ، "بشناسند" ، "باشند" ، "ادامه دهیم" !!!!!