شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
15

حوزه/ نقد فیلم "فرشته‌ها با هم می‌آیند" با حضور جمعی از اساتید، طلاب و کارشناسان مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام سعید ارجمندفر در نشست نقد فیلم مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی؛  گفت: علی رغم معایبی که در فیلم "فرشته‌ها با هم می‌آیند" وجود دارد؛‌ ایفای نقش بازیگران نقش اول زن و مرد، یکی از موفق‌ترین عرصه‌ها در این فیلم است.

وی با بیان این که نقش اول فیلم جزء بازیگرانی است که توانسته نقش طلبه را به خوبی ایفا نماید؛ ابرازداشت: پیام ابتدایی و انتهایی این فیلم را می‌توان یکی از مزایای اثر دانست؛ چرا که در آن گوشه‌ای از مباحث اخلاقی ظهور پیدا کرده است.

حجت الاسلام ارجمندفر افزود: به علت روش‌های اعمالی در طراحی نقش‌های این فیلم، روایت داستان به گونه‌ای است که مخاطب را دچار خستگی و اضطراب  نمی‌کند.

وی با تأکید بر این که در فیلم "فرشته‌ها با هم می‌آیند" خانواده طلبه را به عنوان خانواده‌ای الگو، مورد نقد و بررسی قرار داده، یادآور شد: استقلال خانواده‌های طلاب از دیگران، یکی از حقایقی است که کمتر مورد توجه کارگردانان قرار گرفته است.

این استاد جامعة المصطفی(ص) خاطرنشان کرد: نمایش صبر و استقامت خانواده طلبه و معرفی آن به عنوان الگوی شکیبایی که در مراحل آغازین فیلم نمود بیشتری دارد، از دیگر مؤلفه‌های موفق فیلم به شمار می‌رود.

وی افزود: علی رغم مؤلفه‌های مثبت "فرشته‌ها با هم می‌آیند"  که نسبت به فیلم‌های مشابه ایده‌آل می‌باشد؛ این فیلم نیز خود را از ضعف‌های سینمایی مبرا ننموده؛ سادگی بیش از اندازه داستان "فرشته‌ها با هم می آیند" از مهمترین معایب آن به شمار می‌رود. البته این موضوع را می‌توان با توجه به نخستین کار سینمایی کارگردان توجیه نمود.

حجت الاسلام ارجمندفر با بیان این که سادگی داستان، فیلم را با نواقصی جدی روبرو ساخته، خاطرنشان کرد: متأسفانه در این فیلم ارتباط با اقوام نمود چندانی نداشته و از ابتدا تا انتهای فیلم، هیچ خبری از مادر و پدر زن در فیلم سراغ نداریم.

این کارشناس سینما، ضعف در مسائل پزشکی را از دیگر مؤلفه‌های تأثیرگذار در افت کیفی این فیلم عنوان کرد و گفت: ارائه تصویر کودک 9-8 ماهه به جای طفل سه ماهه و یا پیشنهاد سقط یکی از قل‌ها از سوی پزشک که از لحاظ پزشکی امکان پذیر نیست؛ مهمترین معایب عرصه پزشکی این فیلم است.

وی گفت: ارتباط کمرنگ احمد آقا (نقش طلبه) با دیگر طلبه ها را می توان یکی دیگر از ضعف‌های این فیلم برشمرد که حتی جلوه خارجی طلبگی نقش اول مرد فیلم و یا سطح معلومات و دانش او در حوزه مورد توجه قرار نگرفته؛ به گونه‌ای که اگر به جای کاراکتر نقش اول، غیر طلبه را جایگزین نماییم، ضربه چندانی به داستان فیلم نمی‌زند.

حجت الاسلام ارجمندفر در ادامه سخنان خود ضعف‌های فنی فیلم "فرشته‌ها با هم می‌آیند" را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: با توجه به ضعف‌های فنی، این فیلم جایزه قابل توجهی را در جشنوراه فیلم فجر دریافت ننموده است.

وی تمرکز به یکی از کودکان سه گانه را جلوه‌ای از تمایز فرزندی حاکم بر داستان فیلم عنوان کرد و اظهار داشت: عدم توجه به صحیح گفتن اذان و اقامه در گوش‌های راست و چپ فرزندان و یا تنها گذاشتن و رها نمودن کودکان به هنگام مراجعه به پزشک برای معالجه طفل سوم را می توان از دیگر معایب فنی این فیلم ذکر نمود.

این استاد جامعة المصطفی(ص) با بیان این که حفظ حریم زن و مرد در عرصه سینما یکی از دغدغه‌های نقدکنندگان سینما به شمار می‌رود، تصریح کرد: متاسفانه در این فیلم، علی رغم دقت‌های صورت گرفته، شوخی‌های هنجار شکنی در قالب خانواده یک طلبه به چشم می‌خورد.

حجت الاسلام ارجمندفر تمرکز بیش از حد بر تهیه کننده را از دیگر ضعف‌های فنی این فیلم عنوان کرد و ابراز داشت: نام تهیه‌کننده فیلم، در تیتراژ ابتدایی و پایانی فیلم برجستگی خاصی دارد؛ این موضوع با توجه به تازه کار بودن کارگردان، تداعی کننده ابراز سلایق تهیه‌کننده بر داستان فیلم است.

وی القاء حوزه‌ علمیه به عنوان حوزه‌‌ای با ساختار فرسوده به مخاطبان را از دیگر نکات برجسته این فیلم برشمرد و اظهار داشت: متأسفانه این فیلم زندگی طلبه را جدا شده از کتاب، درس و بحث بررسی می‌کند و ارتزاق طلبه از راه‌هایی غیر از عرصه طلبگی(تدریس، تحصیل، تبلیغ) را نشان می‌دهد.

این استاد  المصطفی، القای انزوای زندگی طلبگی از اجتماع را از دیگر آسیب‌های این فیلم عنوان کرد و ابراز داشت: متأسفانه غالب فیلم‌هایی که با موضوع زندگی طلبه ساخته می‌شوند؛ طلبه را جدای از ورود به عرصه‌های سیاسی و اجتماعی ترسیم می‌کنند.

وی افزود: فیلم "فرشته‌ها با هم می‌آیند" علی رغم تصورات اجتماع، نگاهی انتقادی و سیاسی به مسئله فرزند بیشتر زندگی زیباتر داشته و این موضوع را تنها برای خانواده‌ای طلبه قابل تحمل می‌داند. این نگاه را می‌توان در داستان حضور طلبه در سونوگرافی به وضوح مشاهده نمود.

حجت الاسلام ارجمندفر در پایان سخنان خود اظهار داشت: متأسفانه فیلم‌هایی که در سینما برای طلبه و نمایان سازی زندگی این شخصیت ساخته شده، نتوانسته آن‌گونه که باید شخصیت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی طلبه را بازگو نماید.

10//313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha