جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مهدی حقیقی - دبیر جشنواره پیامبر صلح

معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار کننده این رویداد سینمایی است. این جشنواره نیز در سه بخش فیلم، انیمیشن و کلیات در دی ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

مهدی حقیقی، دبیر نخستین جشنواره فیلم محمد (ص) پیامبر صلح، در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه درباره چرایی برگزاری این رویداد سینمایی اظهار کرد: طی دو دهه اخیر به ویژه در سال‌های گذشته بارها از سوی غرب فیلم‌ها و کاریکاتورهایی خلق شده‌اند که در آنها به بزرگترین شخصیت عالم بشریت توهین می‌شود. انسانی که خداوند به روشنی اعلام کرده اگر وجود مقدس ایشان نبود به هیچ وجه آفریده نمی‌شد. این توهین‌ها هم به صورت هدفمند اداره می‌شود، زیرا جهان غرب به شدت از گسترش اسلام به هراس افتاده است.

وی ادامه داد: این‌که می‌گویم غرب از گسترش اسلام به هراس افتاده، تنها ادعای ما نیست، بلکه حقیقتی آشکار است که به وضوح می‌توان آن را مشاهده کرد که چگونه جوانانی که در غرب با حقیقت اسلام آشنا شده‌اند، به سمت اسلام رو آورده‌اند، حتی در بین چهره‌های برتر نیز می‌توان افرادی را مشاهده کرد که به سمت اسلام گرایش پیدا کرده‌اند. با توجه به چنین گرایشاتی عجیب نیست که بزرگان غرب به هراس افتاده‌ و سعی می‌کنند با کارهای مختلف از شدت این گرایشات را بکاهند.

این مدیر سینمایی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: گردانندگان چنین هجمه‌هایی نیز عموما  از سوی صهیونیست‌ها هدایت می‌شود، چون آنها  گردانندگان اصلی هالیوود هستند. برای همین وقتی در فیلم‌های متعدد آمریکایی می‌بینیم که به اسلام حمله می‌شود، مطمئن باشد در آن صهیونیست‌ها نقش دارند، البته این را هم باید گفت؛  حمله آنها به مقدسات تنها به پیامبر اعظم(ص) ختم نمی‌شود، بلکه به دیگر پیامبران الهی نیز توهین می‌کنند، چون آنها با نفس دینمداری مخالف هستند. در این میان می‌دانند اسلام است می‌تواند چهره واقعی آنها را برای جهانیان هویدا کند ، بنابراین به سوی مسلمانان متمرکز شده‌اند.

وی گفت: در این میان سعی می‌کنند به واسطه برخی گروه‌های انحرافی نیز به خواسته خود دست پیدا کنند. شکل‌گیری گرو‌ه‌هایی افراطی تکفیری چون داعش گواه بارز این ادعا هستند که هیچ نشانی از مسلمانی در آنها مشاهده نمی‌شود، اما متاسفانه به نام اسلام کارهایی را انجام می‌دهند که به هیچ وجه مطلوب نیست. در همین راستا رفتارهایشان هم از سوی رسانه‌های غرب به صورت اغراق شده‌ای مورد توجه قرار می‌گیرد و گروه های تکفیری به عنوان اسلام به جهانیان معرفی می‌کنند، البته بسیاری از مردم جهان فریب این تصویرسازی ها را نمی‌خورند، اما بالاخره افرادی هستند که به واسطه نداشتن اطلاعات در دام این دروغ پردازی‌ها گرفتار می‌آیند.

حقیقی ادامه داد: با توجه به این توضیحات باید بررسی کرد که چگونه در مقابل این رفتارها می‌توان مقابل کرد؟ آیا می توان تنها با اعتراض کلامی، در مقابل چنین هجمه‌های ایستاد. مطمئنا جواب خیر است، زیرا همجمه فرهنگی جواب فرهنگی نیز می‌خواهد. برای همین سینما باید به این سمت متمرکز شود و با خلق کارهای فاخر، شرایطی را فراهم آورد تا تولیدات مورد نظر در جایی مناسب به نمایش درآید. بنابراین نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم محمد(ص) پیامبر صلح با این انگیزه راه‌اندازی شده تا بتواند محلی برای کارهایی که در سراسر جهان درباره کرامات حضرت رسول (ص) ساخته می‌شود، باشد.

وی درباره این جشنواره چنین توضیح داد: معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار کننده این رویداد سینمایی است. این جشنواره نیز در سه بخش فیلم، انیمیشن و کلیات در دی ماه سال جاری برگزار خواهد شد، البته اینکه ما بتوانیم در رسیدن به خواسته‌مان موفق باشیم، تا حد زیادی به این منوط می‌شود که تا چه حدی سینماگران ما را در این امری یاری می‌رسانند، چون حمایت بزرگان می‌تواند به ما این امکان را دهد تا این جشنواره در سراسر جهان شناخته شود و از آن استقبال خوبی به عمل آید.

حقیقی در پاسخ به این سوال که این جشنواره در سال‌های بعد نیز برگزار خواهد شد یا نه؟ بیان کرد: تمام هدف و انگیزه ما این است که رویداد تنها اتفاقی نباشد که در یک سال برگزار و در سال‌های بعدی به فراموشی سپرده شود، چون این روش برای ما نتیجه‌ای به همراه نخواهد داشت، پس مطمئن باشید با قدرت و جدیت بیشتر دوره‌های بعدی این جشنواره برگزار خواهد شد، البته درباره سالیانه یا دو سالانه بودن آن هنوز تصمیمات نهایی گرفته نشده که با بازخورد دوره اول درباره آن نیز تصمیم گیری خواهد شد.

وی در بخش پایانی سخنان خود درباره چرایی بین‌المللی بودن جشنواره این گونه توضیح داد: در داخل کشور، هم مردم ما  با کرامات حضرت رسول(ص) آشنا هستند، چون به برکت انقلاب اسلامی کشور در سایه اسلام قرار گرفته است، اما نکته مهم اینجاست که تا چه حد این جشنواره می‌تواند برای دیگر مردم جهان به ویژه انسان‌هایی که در غرب زندگی می‌کنند آگاه ساز باشد. برای همین با برگزاری بین‌المللی این رویداد می‌خواهیم که به این مهم دست پیدا کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha