جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام فرحانی معاونت آموزش

حوزه/ معاون آموزش و امور حوزه های علمیه گفت: با مساعدت شورای عالی و همت مدیر حوزه های عملیه تحولات بنیادین در سیستم آموزشی حوزه با هدف تسهیل در امور جاری طلاب صورت پذیرفته است.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم فرحانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، ضمن تشریح فعالیت های معاونت آموزش و امور حوزه های علمیه در سال 1393 مهمترین رویدادهای این معاونت درسال جدید را تشریح کرد.

عضو شورای گسترش حوزه های علمیه ادامه داد: در سال گذشته چند کار را در دستور قرار دادیم که یکی از آن گسترش رشته ها و مراکز تخصصی در سطح کشور بود.

تاسیس 43مرکز تخصصی در 13 استان

وی افزود: در حال حاضر 43 مرکز تخصصی در 13 استان کشور فعال می باشند که 23 مرکز در سطح استان ها و 20 مرکز در قم هستند.

حجت الاسلام و المسلمین فرحانی بیان داشت: با مساعدت مدیریت مراکز تخصصی حوزوی و معاونت آموزش و کمیته مراکز شورای گسترش، امسال توانسته ایم یکصد مرکز رشته را در 13 استان کشور پذیرش دهیم.

وی به ویژگی این طرح اشاره کرد و گفت: بااجرای این طرح در سال 94 امکان اجرای دوره های تخصصی در مراکز استان ها از سوی مراکز تخصصی قم امکان پذیر می باشد که نتایج ارزشمندی را دربر خواهد داشت.

معاون آموزشی و امور حوزه های علمیه ادامه داد: مراکز تخصصی از جمله؛ «اخلاق»،«مهدویت»، «تربیت مدرس»،« شیعه شناسی تحت اشراف آیت الله العظمی مکارم شیرازی»، «خاتم النبیین» (ص)، تحت اشراف آیت الله العظمی وحیدخراسانی در دو شعبه مشهد و تهران»، « تفسیر، تحت اشراف آیت الله العظمی جوادی آملی»، « قضاء، تحت اشراف آیت الله مقتدایی» از جمله این مراکز می باشند.

وی این پذیرش ها را بر اساس ارزیابی میدانی عملکرد مراکز عنوان کرد و اظهارداشت: ارائه این مجوزها بر اساس ارزیابی میدانی کارشناسان و اعزام هیأت های بررسی عملکرد در چندین شاخص بوده که پس از ارائه گزارش نهایی در کمیته های مراکز شورای گسترش نسبت به انجام آن برنامه ریزی شده است.

حجت الاسلام و المسلمین فرحانی ادامه داد: اجرای این شیوه آموزش توسط مراکز تخصصی دارای ویژگی هایی از جمله توزیع مناسب اساتید برجسته و تراز اول به مراکز استان ها و ارتقای سطح علمی طلاب به نحو مطلوب و جلوگیری از مهاجرت بی رویه طلاب به قم می باشد.

اصلاح محدوده های درسی اقدامی تاثیر گذار

معاون آموزشی و امور حوزه های علمیه در بخش دیگری از گفت وگوی خود با اشاره به « اصلاح محدوده های درسی » گفت: متاسفانه آنچه طی سالها طلاب و سیستم آموزشی را با مشکل مواجه کرده بود، عدم مشخص بودن محدوده درسی برخی از کتاب های آموزشی بود که با مساعدت شورای عالی حوزه علمیه و نظر مدیریت حوزه، بحث محدوده های درسی با حضور و نظارت کارشناسان و خِبرگان مباحث آموزشی بررسی و اصلاح شد و اجرای این مهم تاثیر مضاعفی در امر آموزش و تحصیل طلاب داشت.

اصلاح آیین نامه آموزشی مدارس کشور

 حجت الاسلام و المسلمین فرحانی « اصلاح آیین نامه آموزشی مدارس کشور» را گام موفق دیگر معاونت آموزش به منظور تسهیل در امر تحصیل، پژوهش و تبلیغ طلاب عنوان کرد.

وی افزود: با توجه به برخی از مصوّبات جدید شورای عالی و مساله اصلاح تقویم آموزشی حوزه و واگذاری برخی از اختیارات آموزشی به استان ها، لازم بود آیین نامه آموزشی را بازنگری کنیم.

معاون آموزشی و امور حوزه های علمیه داد: با فعال شدن شورای آموزشی مدارس و شورای آموزشی مدیریت استان ها، ضمن  اصلاح آیین نامه آموزشی نقش فعال تری به مدیران مدارس و مدیریت های استانی در اجرایی شدن مسائل آموزشی واگذار شد.

عضو شورای گسترش حوزه های علمیه بیان داشت: بر همین اساس به منظور رسیدگی به موارد آموزشی طلاب، کمیسیون هایی را در سطح استان فعال کردیم که مسائل مختلفی از جمله؛ مرخصی، انصراف، انتقال، ارائه تسهیلات آموزشی و حل موارد مربوط به مسائل آموزشی طلاب در سطح استان ها کارشناسی و با سرعت بیشتر پاسخ داده شود.

اصلاح تقویم آموزشی حوزه

حجت الاسلام و المسلمین فرحانی به فعالیت دیگر این معاونت اشاره کرد و افزود: با توجه به مصوبات و مطالباتی که از معاونت آموزش پیرامون کاهش تعطیلات وجود داشت و از سوی دیگر طلاب علاوه بر تحصیل، کار تبلیغ را همزمان انجام می دهند و نمی توان مدعی شد در حوزه تعطیلی به معنای واقعی وجود دارد، شورای عالی حوزه های علمیه به مدیر حوزه اجازه داد تقویم آموزشی حوزه را به دو شکل « حداقلی و حداکثری » طراحی و با لحاظ شرایط موجود به مدیران مراکز استانی ابلاغ کند.

وی اظهارداشت: این طرح درسال 1393 با رعایت سه اصل «کاهش تعطیلات»، «هماهنگ کردن وضعیت آموزشی و تبلیغی در حوزه ها»، « رعایت شرایط شرایط اقلیمی استان ها» برنامه ریزی و با موفقیت به اجرا در آمد.

عضو شورای گسترش حوزه های علمیه گفت: این طرح در سال 93 با واگذاری به مدیریت های استانی و اختیاراتی که داشتند عملیاتی و نتایج خوبی بر جای گذاشت و تقویمی که سال گذشته به اجرا درآمد در قالب دو گروه «الف،از بازه زمانی 9/3/93 تا 19/3/93» و «گروه ب 19/3/93/ تا 27/3/93» برنامه ریزی شد به طوری که 15 روز در آغاز، ده روز در پایان و جمعا 25 روز امکان تاخیر وجود دارد.

اعزام متعدد هیأت های آموزشی به  استان ها

معاون آموزش و امور حوزه های علمیه اعزام متعدد هیأت های آموزشی به استان ها کشور به منظور بررسی، ارزیابی و واگذاری اختیارات آموزشی به استان ها را از دیگر فعالیت های این معاونت برشمرد و گفت: در سال جدید با جدّیّت بیشتری دنبال خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین فرحانی تصریح کرد: امسال با توجه به مطالبات، درصدد هستیم دسترسی تعقیب اطلاعات طلاب را از طریق سیستم «نجا» و پشتیبانی مرکز فناوری مدیریت حوزه های علمیه واگذار کنیم و پیگیر این مطالبه جدی مدیریت های استانی هستیم، به طوری که با انجام این مطالبه بخش عظیمی از مراجعات طلاب تسهیل می شود.

وی حضور فعال مدیران معاونت آموزشی را در سفرهای استانی مورد تاکید قرار داد و گفت: با توجه به سیاست ها و اهداف مورد نظر این سفرها از معاونت تا مدیران این معاونت با موفقیت و دست آوردهایی ارزشمند انجام شد به طوری که خود من تاکنون 150 سفر استانی داشته ام.

تقویم پذیرش کشور را تسهیل کردیم

وی در بخش دیگری از گفت وگوی خود بیان داشت: از سال گذشته تقویم پذیرش کشور را اصلاح کردیم، با توجه به اینکه نقطه اوج کارهای پذیرش حوزه ایام نزدیک به نوروز و بعد از نوروز بود و می خواستیم داوطلبان قبل از اینکه در فضای آزمون دانشگاه ها قرار گیرند، تمایل به ثبت نام حوزه داشته باشند، تقویم ثبت نام را جلوتر از آزمون دانشگاهها آورده ایم.

معاون آموزش و امور حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت موضوع، ستاد پذیرش کشور را در معاونت آموزش تشکیل دادیم و در سال 93 موفق به برپایی 20 جلسه شدیم و جلسه آخر سال 1393 با حضور آیت الله حسینی بوشهری و معاونین مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین فرحانی با اشاره به جلسه پایانی ستاد پذیرش کل کشور گفت: این جلسه مصوبات خوبی داشت و تقویت ستادهای پذیرش استانی مورد تاکید قرار گرفت.

وی با اشاره به بحث تبلیغات و نحوه اطلاع رسانی از ثبت نام داوطلبان ورود به حوزه اظهارداشت: حضور مدیران و مبلغین هجرت در سطح مدارس و مساجد، حضور در روستاها و دعوت از جوانان، بهره مندی از ظرفیت صدا و سیمای استان، نمایندگان ولی فقیه در استان ها در خطبه دوم نماز جمعه، پخش مستند معرفی حوزه از سیمای استان ها، مصاحبه مدیران استانی، اطلاع رسانی ائمه جماعات در مدارس ، ایجاد نمایشگاه ها و غرفه ثبت نام در مصلا های نماز جمعه در برخی از استان ها، اردوهای هدفمند بازدید دانش آموزان ممتاز مدارس از حوزه های علمیه استان ها و... از جمله برنامه های تبلیغی و اطلاع رسانی برنامه ریزی شده این معاونت بوده است.

معاون آموزشی حوزه های علمیه با بیان اینکه برای سال تحصیلی 94 ظرفیت پذیرش حوزه های علمیه را افزایش داده ایم گفت: در حال حاضر 420 مدرسه پس از بررسی و ارزیابی مجوز پذیرش گرفته اند.

در سال 94 برنامه آموزشی مقطع دانشگاهی مجزا می شود

حجت الاسلام و المسلمین فرحانی با اشاره به استقبال گسترده فارغ التحصیلان دانشگاه برای ورود به حوزه علمیه گفت: با توجه به مصوبه شورای عالی، دوره آزمایشی طرح جداسازی  برنامه آموزشی مقطع دانشگاه از مقطع سیکل و دیپلم از مرحله پذیرش و آموزش در سال جدید عملیاتی خواهد شد.

وی همچنین از مدرسه بزرگسالان به عنوان طرح های آینده این معاونت یاد کرد و افزود: اگر بتوانیم این طرح را مصوب و چهارچوبی مدّون برای آن برنامه ریزی کنیم، بسیاری از اقشار مختلف جامعه می توانند امکان تحصیل دروس حوزوی را به صورت آزاد تجربه کنند.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha