جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
ناصر هادیان

حوزه/ مدرس دانشگاه بیان کرد: باید بین سیاست استراتژی هسته ای و سیاست استراتژی مذاکرات هسته ای تفاوت قائل شد ؛ استراتژی هسته ای را وزارت خارجه تعیین نمی کند، بلکه آن را نظام تعیین می کند؛ لذا فقط استراتژی مذاکرات به عهده تیم مذاکره کننده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، ناصر هادیان، عصر امروز در همایش «تاثیر مذاکرات هسته ای در روند بین الملل»، در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم گفت: توانایی کامل هسته ای دارای سه بخش اساسی شامل اشراف کامل بر دانش سوخت هسته ای، سیستم ارسال معتبر(موشک، کشتی و...) و مطالعات کلاهک هسته ای است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: توانایی قانونی بر بخش اول گفته می شود و بخش سوم غیر قانونی تلقی می گردد.

وی گفت: ما به دنبال توانایی قانونمند هستیم؛ لذا کسانی که در این عرصه نقد می کنند، باید بگویند که به دنبال چه چیزی هستند؛ کسی که به دنبال سلاح است، مهمترین مشکل وی با بحث نظارت بوده و کسی که به دنبال توانایی قانون‌مند است، به دنبال نشان دادن قانونی بودن کار خود می‌باشد.

هادیان اظهارکرد: توانمندی های قانون مند تمام مواهبی که توانمندی کامل به دست می آورد را به دست داده و بیش از آن را نیز شامل می شود؛ برای توانمندی کامل چه هزینه هایی باید بپردازیم؟ اگر این توانایی منجر به جنگ شود و بازدارندگی نداشته باشد، دیگر آن را نمی خواهیم.

مدرس دانشگاه بیان کرد: باید بین سیاست استراتژی هسته ای و سیاست استراتژی مذاکرات هسته ای تفاوت قائل شد ؛ استراتژی هسته ای را وزارت خارجه تعیین نمی کند، بلکه آن را نظام تعیین می کند؛ لذا فقط استراتژی مذاکرات به عهده تیم مذاکره کننده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: سیاست های ما نیز دارای دو بخش اعلامی و اعمالی است؛ باید این تمایز را در تحلیل های مذاکرات هم در نظر بگیریم؛ سیستم مذاکرات نیز دارای دو بخش سیستم ترجیحات و چانه زنی است؛ سیستم ترجیحات ناشی از پاسخ به سوالات اساسی است که باعث می شود، در چه جایی امتیاز داده و در چه جایی ندهیم.  

وی گفت: سیستم راستی آزمایی تا جایی که منافع امنیت ملی را تهدید نکند بهترین کار برای رسیدن به منافع کشور است، زیرا اگر این سیستم ایجاد شد می توانیم مدعی شویم که کاری انجام نخواهیم داد و این را نیز برای دیگران مطرح می کنیم که دیگران هم این سیستم را برای خود وضع کنند.

هادیان اظهارکرد: یکی از حالت های راستی آزمایی،  دسترسی مدیریت شده، می‌باشد دسترسی‌ که بر اساس قراردادهایی بین کشورهایی که به هم مشکوک هستند امضا می شد و این دسترسی ها محدود و مکانیزمی برای راستی آزمایی بود.

مدرس دانشگاه بیان کرد: پروتکل الحاقی در گذشته توسط ما امضا شده که البته نیازمند مصوبه مجلس است و در حال حاضر اجرای داوطلبانه آن را نیز پذیرفته‌ایم و بیش از صدکشور جهان نیز آن را امضا کرده‌اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: در پروتکل الحاقی هر جایی را هر زمانی نمی توانند بازدید کنند، لذا اجرای آن را پذیرفتیم ولی آن را مصوب نکردیم، زیرا می خواهیم بر اساس رفع تحریم های غرب استراتژی خود را ترسیم کنیم.

وی گفت: برخی عنوان می کنند زمانی که قرارداد را امضا می‌کنیم، تحریم ها حذف می شوند، در حالی که این درست نیست، بلکه در زمان اجرای قرارداد این تحریم ها لغو می شود و این دو با هم متفاوت هستند؛ در خوشبینانه‌ترین حالت، کنگره 30 روز وقت دارد این موافقت نامه را بررسی کند؛ بنابراین پیش بینی می شود کنگره این توافق را رد می کند اما اوباما آن را وتو می کند و بر همین اساس آنها وقت دارند که آن را با دو سوم رد کنند، البته این تعداد آراء را نیز ندارند؛ در این مدت قرار است ما هم پنج کار دیگر انجام دهیم، یعنی در این مدت ما نیز مشغول خواهیم بود و قبول می‌کنیم تا به صورت داوطلبانه این مساله را انجام دهیم.

هادیان اظهارکرد: به نظر می رسد این روند، چهار ماه طول بکشد؛ بنابراین قسمتی که باقی می ماند پاسخ به سوالات برنامه نظامی شدن است و این کار زمان می‌برد؛ البته ما نباید این را می پذیرفتیم، زیرا این کار طول می‌کشد و ممکن است که آژانس این مساله را طول دهد.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: در بحث غنی سازی اورانیوم، اختلاف‌های ما بر سر میزان ذخایر اوانیوم، سطح اورانیوم غنی سازی شده و محل نگاه داری ذخایر است؛ قبول کردیم تا میزان ذخایر اورانیوم را به 300 کیلو، سه و نیم درصدی تقلیل دهیم؛ محل نگاه داری این ذخایر هم در ایران است اما بقیه مبهم است که هنوز تصمیم گیری نشده؛ همه این مسائل بر اساس "فکت شیت" آمریکایی بیان می شود؛ نسل اول سانترفیوژها برای ده سال باقی می ماند و بقیه نسل ها غنی سازی نمی کنند؛ با این حال تحقیق وتوسعه بر اساس بندهای توافق شده جلو خواهد رفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: تعداد سانترفیوژها تنها در نطنز بیش از 5 هزار سانترفیوژ خواهد بود و بقیه سانترفیوژهای نسل اول از فردو و نطنز به انبار می‌رود؛ سانترفیوژهای اضافی هم برای بازگشت پذیری نگاه داشته می شود.

وی ادامه داد: سانترفیوژهای نسل دو ما نیز برای ده سال به انبارها می رود؛ از نسل دو، چهار، پنج، شش و هشت به مدت ده سال برای غنی سازی استفاده نخواهیم کرد و در این مدت غنی سازی محدود خواهد بود که در حوزه گریز هسته ای انجام می شود.

هادیان اظهارکرد: قرار است در این صورت تحریم ها نیز رفع شود؛ تحریم های سازمان ملل، بخشی که به سازمان ملل مربوط است پس از اجرایی شدن، کلاً رفع می شود؛ تحریم های اتحادیه اروپا نیز لغو می شود، با این حال تحریم های آمریکا که درجه دو بوده و 9 مورد است، برای ما هم مهم است که همگی آنها تعلیق می شود.

مدرس دانشگاه بیان کرد: آمریکا بر یک اساس و حساب کتابی این مسایل را چیده است؛ آنها ابتدا به دنبال نقض تعهد یا راستی آزمایی ما هستند؛ دوم این است که می خواهد به شکلی برنامه ما را محدود کندکه به مدت یک سال برای وضع جدید این محدودیت ها وقت داشته باشد؛ سوم، عنصر بازدارندگی است که دیگر مطمن شود ایران به این سمت حرکت نکند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: نقد ما این است که به نظر می رسد بر خلاف آمریکایی ها، انسجام استراتزیکی در بده و بستان هایی که داشته ایم نداریم؛ ایراد اساسی ما به ترکیب بین تحریم ها و تعهدات ماست.

وی گفت: بایستی کمیته ای ایجاد شود که شناسایی شود که طرف مقابل هم در مقابل این تعهدات پایبند است؛ باید کمیته ای ایجاد شود توان اجرایی هم داشته باشد و بتواند عمل متفابل انجام دهد؛ مجلس ما نیز باید قانونی بگذارد که دولت را ملزم کند اگر طرف مقابل به تعهداتش عمل نکرد ما هم یک سری کارها را انجام دهیم.

هادیان اظهارکرد: حمایت بنده از این توافق از این جهت است که به دستاوردهای استراتژیک بسیار مهمی است که به دست آورده ایم؛ زیرا اجماع جهانی علیه ایران از بین می رود و وضعیت داخلی مطلوب می شود و وضعیت خود را غیر امنیتی می کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha