شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نمایشگاه کتاب

حوزه / بیست وهشت بهار است که هر اردیبهشت، نسیم خوش کتاب وعطر ماندگار خواندن را درضمیر جانمان می نوازد و ناخودآگاه پای درمکان مقدسی می‌گذاریم که فضای آن را بوی بهشت علم و آموختن فراگرفته. نمایشگاه بیست وهشتم کتاب که امسال "شعارخواندن، گفت و گو با جهان" را دنبال می کند، درواقع شعاری دین محور و درجای خود واژه ای بس زیبا و معنایی ژرف را در بر می گیرد.

ازآنجایی که زبان گویای اسلام براساس منطق، فطرت حقیقت جو و آگاهی بخش بشرمطرح بوده و قرآن کریم، احادیث و روایات ائمه اطهار(سلام الله علیهم اجمعین) براین پایه استوار است و درواقع ریشه کتاب، خواندن و علم آموزی در دین مبین اسلام نهفته، لذا حضور حوزه‌های مترقی علمیه شیعی که به گواه تاریخ درطول عمرهزارساله خود، منبع اصلی نشر و آگاهی بخشی به جامعه بشری بوده و همواره مروج فرهنگ کتاب خواندن، تفکر و تعقل بوده و هستند، دراین رویداد بزرگ که به تعبیر مقام معظم رهبری "باشگاه فرهنگی سالانه" توصیف گردیده، امری طبیعی و در راستای رسالت خطیر این مراکز عظیم معرفت و فرهنگ دینی قلمداد می شود.

علی‌رغم این که هنوز آمار دقیقی ازتعداد عناوین نشرحوزه دین و کتاب‌های حوزوی ازمجموع 465 هزار عنوان کتاب حاضردرنمایشگاه، دردست نداریم، اما به جرأت می توان گفت، افزایش غرفه های حوزوی و پررنگ شدن نشرحوزه، کتاب‌های حوزوی و حوزویان درنمایشگاه امسال جای تردیدی باقی نگذاشته که حرکت مدبرانه بزرگان و متولیان حوزه های علمیه باعث افزایش روند صعودی اقبال عمومی به سوی کتاب‌های حوزه دین و جذب آحاد مخاطبان به ویژه نسل جوان و آینده سازان نظام مقدس جمهوری اسلامی به عرصه بهره‌مندی از معارف الهی و مکتب غنی اهل بیت(علیهم السلام) شده که حرکتی درخورتحسین و شایسته محسوب می گردد.

خبرنگارخبرگزاری حوزه درتهران، درششمین روز برپایی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران طی گزارشی جویای نظرات مردمی درباره حضورحوزه و حوزویان دراین رویداد بزرگ فرهنگی جامعه شد که به تفصیل می خوانید:

حضورغرفه های حوزوی نسبت به سنوات قبل مشهودتراست

حجت الاسلام صفاری که در راهروی شبستان اصلی نمایشگاه مشغول بازدید ازغرفه های کتاب است، با ارزیابی مثبت ازفضای امسال نمایشگاه به خبرنگارحوزه گفت: آنچه در بازدید امسال برایم جالب بود حضورپررنگ تر و مشهودترغرفه های عرضه کتاب‌های دینی مخصوصاً با حضور متولیان معمم است که نسبت به سال گذشته بیشترشده و جای خوشحالی دارد به ویژه آن‌که به واسطه این حضور، شاهد ایجاد فضای معنوی دراین محیط فرهنگی هم خواهیم شد.

* بیشترکتاب ها تکراری است !

آقایی که حاضرنشد خودش را معرفی کند، در کنارغرفه دارالحدیث اظهارداشت: من در یکی ازدانشگاه ها تدریس می‌کنم و تقریباً هرسال هم در نمایشگاه کتاب حضور داشته و کتب بخش حوزوی را هم بازدید می کنم.

وی ادامه داد: درطی بازدیدی که تا الان ازچندین غرفه حوزوی داشتم، بیشترعناوینی که دیده‌ام تکراری و مشابه عناوین سال های قبل است که شاید احتمالاً بازنشرشده باشد، اما بهتربود منتشران کتاب‌های حوزوی و دینی اهتمام جدی‌تری برای تولید محتوا و تألیف کتاب‌های جدید تر بنمایند، چراکه درمحیط های علمی و دانشگاهی شاهد گرایش روزافزون جوانان به معارف الهی و بهره گیری از کتاب‌های دینی هستیم و این رسالت حوزه را سنگین‌تر می نماید.

* حضور روحانیون درنمایشگاه فضا را تلطیف می‌کند

کمی آن طرف تر خانمی که دردستش کیسه‌ای پرازکتاب داشت، با اظهارخرسندی ازحضور روحانیون در این نمایشگاه تصریح کرد: حضور فیزیکی طلاب و روحانیون در برخی غرفه ها و حتی در راهروهای نمایشگاه، محیط را زیبا و با معنویت نموده و فضا را تلطیف می‌نماید، به گونه‌ای که حتی در رعایت شئونات اسلامی و اخلاقی مراجعین و بازدیدکنندگان نیز تأثیرات بسزائی خواهد گذاشت.

وی خاطرنشان کرد: امروزگرایش به دین و شعائراسلامی بین جوانان افزایش یافته و حضور فعال و پر جنب وجوش و پررنگ طلاب حوزه های علمیه در این گونه مراکز بزرگ فرهنگی می تواند تأثیرات اخلاقی خوبی داشته و جوانان برخی شبهات و سئوالات خود را صمیمانه و از نزدیک با روحانیون مطرح کنند.

* حضورامسال حوزه درنمایشگاه مطلوب است

حجت الاسلام والمسلمین زارع نسب نیز که از اساتید حوزه است به خبرنگار ما گفت: حضور امسال طلبه‌ها در نمایشگاه نسبت به سال قبل بهترشده و نشرحوزه نیز حضوری مطلوب را تجربه کرده است.

وی افزود: استعداد و اشراف حوزه نسبت به علوم و رشته های مرتبط روزبه روز بیشتر شده، لذا هر سال که می‌گذرد شاهد حضور پررنگ‌تر، غنی‌تر و پربارتر انتشارات مربوط به حوزه و حوزویان در چنین محیط‌های بزرگ فرهنگی هستیم، اما باید گفت هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم.

زارع نسب درپایان خواستار اهتمام بیشترعلما و اندیشمندان حوزه برای افزایش تألیفات کتاب مورد نیازآحاد جامعه شد.

* رساله آیت الله مکارم بیسته !

همین طورکه در راهروها قدم می‌زدم توجهم به چهارجوان افتاد که در گوشه‌ای از سالن ایستاده و با هم تبادل نظر می‌کردند. جلو رفتم و ازیکی ازآنها به نام محمد امین مرادخانی پرسیدم چه کتابی خریده؟ با لبخند چند کتاب درسی نشانم داد و گفت الان دنبال غرفه مراجع می‌کردیم تا یک رساله بخرم. گفتم رساله کدام یک ازمراجع بزرگوار؟ گفت: آیت الله مکارم شیرازی؛ دوست کناردستی اش پیرو صحبت محمد امین گفت: آقا منم رساله آیت الله مکارم رو می‌خوام چون بیسته !

* حوزه کتاب‌های خود را با زبان روز به جوانان ارائه دهد

حجت الاسلام کمال وند از طلاب حوزه قم که برای بازدید به نمایشگاه کتاب تهران آمده، در گفت و گو با خبرنگارحوزه استفاده از زبان روز و قابل فهم برای جوانان را شرط موفقیت و جذب مخاطب برای کتاب‌های حوزه دین توصیف کرد و یادآورشد: من حدود چهارساعت است که در نمایشگاه هستم و استقبال جوانان و نوجوانان از غرفه‌های انتشارات دینی و حوزوی را زیر نظر داشتم؛ باید گفت جوانان ما به یادگیری معارف دینی و علوم اسلامی بسیار مشتاق هستند، لذا حوزه باید روی ارائه کتاب‌هایی تمرکز نماید که با زبان روز و قابل فهم برای نسل جوان بوده و احتیاجات، سئوالات و شبهات ذهنی جوان را پاسخ دهد.

وی افزود: درطی بازدیدم ازنمایشگاه شاهد حضور فعال و گسترده طلاب در راه‌روهای نمایشگاه هستم که جای خوشحالی است، چراکه حضور روحانیون در هرمکانی منشأ خیر و برکت خواهد بود.

و سخن آخر ...

شلوغی و ازدحام جمعیت درراه‌روها و فرصت کوتاه و زمان محدود ما برای حضور درنمایشگاه، باعث شد ازکسب فیض بیشتر از این محیط ارزشمند فرهنگی وهم صحبتی با عزیزان طلبه حاضر در نمایشگاه تا بازدید بعدی ازما سلب شود، اما شنیدن خبرخوش حضورپرخیر و برکت ولی امرمان آیت الله العظمی خامنه ای درنمایشگاه کتاب قطعاً هم برای ما و هم برای دست اندرکاران صنعت نشرکشور و به خصوص فرهیختگانِ عالمِ حوزه های علمیه می تواند بهترین خبر باشد. به امید آن روز که به برکت حضور یگانه منجی عالم بشریت، جهان از معارف غنی مکتب اهل بیت(علیهم السلام) و عدل و داد پرگردد.

گزارش: حسین شاملو

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha