پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 349872
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰
کتاب مظالم

حوزه / کتاب گرانسنگ «مظالم» با الهام از دعای 38 از صحیفه سجادیّه از جمله آثار گرانسنگ عالم ربّانی، عارف کامل، معلّم اخلاق، امام جمعه‌ی وقت شیراز، شهید محراب حضرت آیت الله سید عبدالحسین دستغیب(ره) است که به بازار نشر و انتشار راه یافته است.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه پس از بررسی و ملاحظاتی چند، این کتاب اثرگذار را به زیور طبع آراسته و به علاقه‌مندان معارف اسلامی تقدیم می‌نماید.

واژه مظالم از «مظلمه»، در لغت بدین معناست «آنچه به ظلم و ستم از کسی گرفته شده باشد».

در فرهنگ اسلام، مظلمه و ظلم به دیگران، اعم از ظلم مالی، جانی، و عرضی، شدیداً مورد انکار و مذمت قرار گرفته چنانچه رسول خدا(ص) فرمود: ای مردم! سخت از مظالم به دیگران بپرهیزید. امام صادق(ع) فرمود: بر روی صراط، پلی است که هر کس با خود مظلمه‌ای داشته باشد، بر آن گذر نتواند کرد، بر این اساس، یکی از توصیه‌ها و سفارشات اکید اسلام، «ردّ مظالم و ادای مطالبات مردم» است.

کتاب قیّم و پر ارج «مظالم» با الهام از دعای 38 از صحیفه سجادیّه از جمله آثار گرانسنگ عالم ربّانی، عارف کامل، معلّم اخلاق، امام جمعه‌ی وقت شیراز، شهید محراب حضرت آیت الله سید عبدالحسین دستغیب(ره) است که به بازار نشر و انتشار راه یافته است. این اثر ماندگار، پس از پیشگفتار، در یازده جلسه به شرح ذیل سامان یافته است:

جلسه‌ی نخست تا جلسه سوم، با نقل جملاتی از کلمات نورانی امام سجّاد(ع) که می‌فرماید: « أَللّهُمَّ إِنّي أَعْتَذِرُ إِلَيْكَ مِنْ مَظْلُوم ظُلِمَ بِحَضْرَتي ...» این کلمات را محور بحث خویش نهاده و با بهره‌مندی از آن، «ظلم» را به اقسام ششگانه تقسیم و آنها را با توضیحات کافی، بسط و شرح می‌دهد.

در جلسه‌ی چهارم، حقوق والدین، حقوق فرزندان نسبت به والدین و بالعکس، حقوق مؤمنین نسبت به همدیگر، حقوق همسایگان، همسران و همسفران و ... مطالبی ارزشمند ارائه می‌دهد.

در جلسه‌ی پنجم و ششم، به معنای واژه‌ی«صراط»و مطالبی پیرامون آن اشاره نموده و از عقبه‌ی مظالم و صاحبان حقوق، شادی مؤمنین از عبور بر صراط و صدمه دیدن انسان از دوزخ، فراخ بودن جهنم و درجات، رنگ، لباس و گرزهای جهنم، نمونه‌هایی از عذاب دوزخ و نجات یافتن اهل سلم و تسلیم از عذاب الهی، سخن به میان آمده است.

در جلسه‌ی هفتم به این پرسش پاسخ داده می‌شود که اساساً اکنون بهشت و جهنم وجود دارد یا نه؟ و اگر وجود دارد، در کجا هستند؟ سپس به جایگاه کفّار در دوزخ و مؤمنین در رضوال الهی و درخواست از خداوند برای نجات از مظالم عباد، مطالبی در خور فهم عوام و خواص در میان می‌نهد.

در جلسه‌ی هشتم، «عدل» و «عدالت» از نگاه برخی از آیات و روایات، محور بحث قرار گرفته و این که «ایمان» همان «عدل» و «کفر» همان «ظلم» است و اساس کائنات و موجودات در پهنه‌ی گیتی و هستی، بر بنیاد «عدل» استوار است. و در جلسه نهم نیز بحث «عدالت» دنبال شده و به شعبات عدالت و محور آن که «علم» و «حلم» باشند و به مصادیق و مواردی از ظلم، ملاحظات قابل توجهی اعمال گردیده است.

در جلسه‌ دهم و یازدهم ـ که جلسه پایانی است ـ مجدداً کلام سابق امام سجاد(ع) محور سخن شهید محراب قرار گرفته با این بسط و شرح که از مظالم به سختی بازخواست خواهد شد و آمرزش حق الناس مشروط به رضایت صاحبان حق است و بررسی دقیق و بی ملاحظه‌ی حق الناس پیش روست و سپس نمونه‌هایی از ایثار مولای متقیان علی(ع) را یاد نموده مجدداً اقسام ظلم، اعم از ظلم مالی، جانی و عرضی را با رویکردی نوین و با توضیحاتی قابل توجه مورد عنایت قرار داده و بحث «مظالم» و مطالب پیرامون را به فرجام می‌برد.

این دفتر، پس از بررسی و ملاحظاتی چند، این کتاب اثرگذار را به زیور طبع آراسته و به علاقه‌مندان معارف اسلامی تقدیم می‌نماید، امید آن که مورد قبول حضرت حق قرار گیرد ان شاء الله. ضمناً از انتقادات و پیشنهادات شما عزیزان استقبال می‌گردد

  کتاب مظالم تالیف شهید محراب آیت الله سید عبدالحسین دستغیب (ره)با موضوع: معارف درقطع رقعی در یک جلدو 196صفحه قیمت:باقیمت  ازسوی دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم چاپ ودراختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

  

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha