دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
شیخ عبدالکریم حائری

حوزه/ هجرت آيت الله العظمي حايري (ره) از اراک به قم و احیای حوزه بابرکت آن را باید نقطه عطفی در تاریخ تشیع دانست که یکی از برکات آن انقلاب شکوهمند اسلامی است.

خبرگزاری حوزه با ورق زدن برگ دیگری از تاریخ، ماجرای اقامت آیت‌الله العظمی حایری در قم را منتشر می کند.

 آيةالله كريمي جهرمي در این زمینه نقل می کند: آمدن مرحوم آيت الله العظمي شيخ عبدالكريم حايري (ره) مؤسس حوزه قم و قصد اقامت در این شهر، بر اثر يك استخاره اي بود كه در كنار حرم حضرت فاطمه معصومه عليها السلام و با توسّل به آن حضرت انجام شد؛ در نتيجه آن توسّل، آيه اي آمده كه ايشان را مؤظّف به ماندن و جمع كردن علما و فضلا نموده و هدايت بي دغدغه اي در آن جريان در پرتو حضرت معصومه عليها السلام شامل حال ايشان شده است.

فرزند برومندشان مرحوم آيت الله شيخ مرتضي حايري (ره) در اين رابطه مي گويد: مرحوم والد تا آن جا كه من ياد دارم با قرآن استخاره نمي كردند؛ مي فرمود: من درست نمي فهمم. مثلاً: «يُسَبْحُ لِلّهِ ما فِي السَّمواتِ وَالارض» نسبت به موضوع استخاره، خوب است يا بد و يا مربوط به موضوع ديگري است.

ولي معروف و مسلّم است كه براي ماندن در قم، پس از اصرار عدّه ای از علما و اهالي (قم و تهران)، بالاي سر حضرت معصومه عليها السلام براي ماندن در قم استخاره كرده بودند و اين آيه آمده بود: «وَأتُؤني بِأَهْلِكُمْ اَجْمعينَ» (1)

اين آيه خطاب به حضرت يوسف است که به برادران خود فرمود: «همه اهل و بستگان خود را نزد من بياوريد».

اين استخاره در كنار قبر حضرت معصومه عليها السلام، بدون هيچ گونه اجمال و ابهامي، مرحوم آيت الله العظمی حايري (ره) را به اقامت در قم و آوردن اهل و بستگان خود در این سرزمين مقدس فرامي خواند. از اين رو آن زعيم بزرگوار، بستگان و حواريّون خود را كه قبلاً در آنجا بر گِرد شمع وجودش اجتماع كرده بودند از اراک به قم، فرا مي خوانند؛ در نتيجه قصد ماندن كرده و چنين حوزه با عظمتي را تشكيل مي دهند. (2)

پاورقی:

1) يوسف / 93.

2) بانوي ملكوت، ص 116.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فاطمه SE ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    0 0
    عالی