دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین میرمعزی

حوزه/ رئیس انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم به تشریح و تبیین مهم ترین برنامه های و فعالیت های این انجمن حوزوی در سال جاری پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین سید حسین میرمعزی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به اهداف راه اندازی انجمن اقتصاد اسلامی حوزه اظهار داشت: تبیین ادبیات و شاخصه های اقتصاد اسلامی در حوزه و دانشگاه و معرفی آن به جامعه نخبگانی کشور از جمله مهم ترین اهداف تشکیل این انجمن بوده و اعضای انجمن که متشکل از دانش‌آموختگان حوزوي رشته اقتصاد اسلامي است کوشیده اند در سال های اخیر، گفتمان‌هاي اقتصاد اسلامي را با ادبيات متناسب با آن معرفی و نشر دهند.

نگاهی به مهم ترین اهداف تشکیل انجمن

وی همچنین تعميق و توسعه مباحث تخصصی اقتصاد اسلامي، تقويت و گسترش نظريه‌پردازي، آزادانديشي، نقد و مناظره مبتني بر آموزه‌هاي دینی ، تقویت ارتباط میان عالمان برجسته و فضلای حوزوی و نیز صیانت از سنت حوزوی در عرصه اقتصاد اسلامي را از دیگر اهداف مهم این انجمن برشمرد.

برگزاری 8 نشست تخصصی

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي در ادامه در خصوص برنامه های انجمن اقتصاد اسلامی در سال جاری گفت: همچون سال های گذشته یکی از برنامه های جدی ما ناظر به برگزاری نشست های تخصصی است که در این رابطه پیش بینی ما این است که دست کم 8 نشست علمی و تخصصی در موضوعات روز اقتصادی با نگاه و رویکرد آموزه های اسلامی از سوی انجمن در سال 94 برگزار شود.

وی افزود: در این نشست ها چنانچه نظریه و یا حرف جدیدی در عرصه اقتصاد اسلامی در قالب پایان نامه، کتاب و غیره مطرح شده باشد از سوی صاحب نظران حوزوی مورد نقد و بررسی دقیق علمی قرار می گیرد، ضمن این که در همین رابطه از صاحب نظران شاخص در هر موضوعی برای حضور در جلسات انجمن دعوت به عمل می آید.

تدوین واژه نامه اقتصاد اسلامی

این اقتصاد دان حوزوی همچنین بیان داشت: یکی از دیگر از برنامه های ما آماده سازی و تدوین واژه نامه اقتصاد اسلامی است که به دو زبان انگلیسی و عربی می باشد و هم اکنون نیز حدود هزار واژه آن بر روی سایت انجمن قرار گرفته و پیش بینی ما این است که حداقل به 3 هزار واژه می رسد.

انتشار ویژه نامه هایی درباره اقتصاد مقاومتی

وی آماده سازی نشریات علمی و تخصصی را از دیگر برنامه ها و فعالیت های انجمن اقتصاد اسلامی حوزه عنوان کرد و گفت: امسال به یاری خداوند متعال و در راستای لبیک به فرمایشات حکیمانه مقام معظم رهبری، دو شماره ویژه نامه درباره اقتصاد مقاومتی از سوی انجمن منتشر می شود که شماره اول آن شامل مجموعه مقالات صاحب نظران به زودی به زیور طبع آراسته خواهد شد.

اقتصاد مقاومتی؛ نیاز کشور برای توسعه

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی با اشاره به این که امروز توجه به موضوع اقتصاد مقاومتی یکی از اصلی ترین نیازهای کشور در مسیر تحقق رشد و پیشرفت حقیقی است، یادآور شد: درخواست مجوزی داشته ایم که یک مجله پژوهشی تحت عنوان اقتصاد مقاومتی به نام انجمن و به نام حوزه منتشر شود که به طور جدی پیگیر اخذ مجوزات لازم و انتشار آن در سال جاری هستیم.

حمایت و پشتیبانی از مرکز مطالعات اسلامی اقتصاد مقاومتی

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به راه اندازی مرکز مطالعات اسلامی اقتصاد مقاومتی که سال گذشته با حضور و سخنرانی آیت الله حسینی بوشهری در قم راه اندازی شد ، اظهار داشت: انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم پشتیبان این مرکز است و ما برنامه های خوبی در راستای تقویت همکاری ها و تعاملات با آن در دستور کار داریم.

انتشار مجموعه مقالات اخلاق و اقتصاد

رئیس انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم همچنین به انتشار سلسله مقالات علمی و پژوهشی با موضوع اقتصاد مقاومتی از سوی انجمن اشاره کرد و افزود: جدای از این بحث، با توجه به این که یکی از اساسی ترین نیازهای جامعه ما توجه به مساله اخلاق در همه ابعاد و شئون است، لذا مجموعه مقالاتی با عنوان اخلاق و اقتصاد در دو جلد آماده شده است، ضمن آن که مجموعه مصاحبه های صورت گرفته با اعضای انجمن در رابطه با اقتصاد مقاومتی بر روی سایت انجمن بارگذاری می شود تا عموم مخاطبان از آن استفاده کنند.

راه اندازی واحد دانشجویی انجمن اقتصاد اسلامی

وی در ادامه صحبت های خود به راه اندازی واحد دانشجویی انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم در سال جاری اشاره کرد و گفت: این واحد ویژه دانش پژوهان اقتصاد اسلامی است که فعلاً شرایط عضویت در انجمن اقتصاد اسلامی حوزه را پیدا نکرده اند اما علاقه مند به حضور در فعالیت های علمی و پژوهشی آن می باشند.

چه کسانی امکان عضویت دارند؟!

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي اضافه کرد: طلابی که دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد و یا شاغل در سطح 3 حوزه هستند می توانند در این واحد دانشجویی عضو شوند که این واحد خود یک تشکل علمی زیرمجموعه انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم می باشد.

تاکید بر ایجاد موج رسانه ای برای تقویت اقتصاد ملی

وی در خاتمه سخنان خود با اشاره به نقش بسیار مهم رسانه ها در پیگیری مطالبات اقتصاد اسلامی در سطح جامعه به ویژه از مسئولان و متولیان امر گفت: تلاش و همت رسانه هایی همچون خبرگزاری حوزه در این راستا قابل تقدیر است و امیدواریم که جبهه رسانه ای فراگیری در راستای تقویت اقتصاد ملی و اقتصاد مقاومتی در کشور ایجاد شود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha