چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
سید علی عماد

حوزه/معاون پژوهش حوزه های علمیه با بیان اینکه 265 نشریه علمی در حوزه دین فعالیت دارند، گفت: 125 نشریه مربوط به دستگاه ها و شخصیت های حوزوی می باشد و 140 نشریه مربوط به دستگاه های خارج از حوزه علمیه شامل نهادهای فرهنگی دینی و آموزش عالی در سطح کشور در بخش های مختلف است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین عماد شامگاه چهارشنبه در «ششمین گردهمایی مدیران مسئول و سردبیران نشریات علمی حوزوی» که در سالن همایش های نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در قم برگزار شد، اظهار داشت: نشریات دینی روز به روز تنومندتر، بارورتر و مسنجم تر می شوند و برکات نتایج ارزشمند خود را به جامعه علمی ما در سطح حوزه های علمیه، کشور و جامعه اسلامی عرضه می کنند.

وی با بیان اینکه سند تحول نشریات علمی حوزه دین به فرجام  می رسد تا مسیر رسمیت خود را در دستگاه سیاست گذاری کلان حوزه های علمیه به تصویب برساند، تصریح کرد: برای ساماندهی این مسئله نیازمند نظرات دست اندرکاران نشریات حوزوی هستیم تا با کمک دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه، این متن پیش نویس تبدیل به سند تحول شود تا الزامات آن در مقام مدیریت اجرایی و تاثیر در نشریات علمی به برنامه مهم کاری تبدیل شود.   

معاون پژوهش حوزه های علمیه با اشاره به   دیدار مدیران معاونت پژوهش حوزه با آیت الله مصباح یزدی اظهار داشت: رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) پس از شنیدن گزارشی از فعالیت های صورت گرفته، مباحث مربوط به نشریات علمی و خانه نشریات؛ بخشی از این دستاوردها را مرهون حضرت امام (ره) عنوان کردند و به این نکته تصریح کردند که اگر وضع موجود حوزه در سال های جاری با پیش از انقلاب قیاس شود به یک شعف و شادمانی می رسیم که نشان می دهد تحولات خوبی صورت گرفته است.  

*افزایش عرضه تولیدات علمی نشریات حوزه

حجت الاسلام والمسلمین عماد با اشاره به حجم انبوهی از نشریات دینی، نویسندگان و سطح بالای کیفی نشریات علمی، گفت: ظرفیت نیازسنجی حوزه با کمک فعالان و دست اندرکاران بخش های مختلف روز به روز تولیدات تازه تری را عرضه می کند.

وی افزود: نقشه جامع علمی حوزه با تاکیدات شورای عالی حوزه در حال تدوین است و از مجموعه نشریات علمی به عنوان صاحب نظران در این جهت استفاده خواهیم کرد.

*ایفای نقش در چرخه تولید دانش در کشور

معاون پژوهش حوزه های علمیه بر لزوم استفاده از ظرفیت فضلای حوزه در درس خارج برای ارائه مقالات علمی تاکید کرد و گفت: بهره گیری از مقالات علمی رساله های سطح چهار و پایان نامه های سطح سه حوزه، ارائه مقالات و تولیدات علمی حاصل از نظام ارتقای اساتید حوزه و استفاده از ظرفیت طلاب و فضلای جوان حوزه های علمیه در قالب جشنواره علامه حلی فرصت های خوبی را ایجاد کرده است که در تعامل با نهادهای علمی کشوری بدون ذوب شدن در فضای آنها توانسته ایم در تعاملی استقلالی، به ایفای نقش در چرخه تولید دانش در کشور بپردازیم.

*ضرورت نقش آفرینی نشریات در جهان اسلام

حجت الاسلام والمسلمین عماد همچنین بر ضرورت نقش آفرینی نشریات دینی در جهان اسلام تاکید کرد و گفت: وضعیت امروز جهان اسلام، کشورهای حوزه عربی، شبه قاره و اردو زبانان فرصت خوبی را به ایران اسلامی به عنوان یک نقطه کانونی برای نقش آفرینی در این زمینه می دهد و انتظارات در خور توجهی وجود دارد.

*آمادگی مراکز علمی عراق برای دریافت تجربیات ایران

وی با اشاره به سفر جمعی از مدیران پژوهش به عراق و بازدید از مراکز علمی  پژوهشی و دیدار با برجستگان حوزه در این کشور، ابراز داشت: فضای فراملی برای تعاملات پدید آمده است و اشتیاقی برای بهره گیری از تجربه ایران وجود داشت و ما نیز از ظرفیت های آن ها باید کمک بگیریم.

معاون پژوهش حوزه های علمیه افزود: آمادگی های زیادی از سوی دانشگاه ها و مراکز تخصصی عراق برای طراحی و گسترش مقالات علمی و انتشار نشریات مشترک وجود دارد که باید به این فرصت ها پاسخ داده شود.

حجت الاسلام والمسلمین عماد با اشاره به اینکه سند تحول نشریات علمی حوزه دین باید به سرعت مسیر خود را طی کند، اظهار داشت: این سند می تواند در برنامه های میان مدت و کوتاه مدت بخش های مختلف حوزه های علمیه به کار آید.

وی تصریح کرد: امیدوارم جغرافیای دانش را در همه ابعاد پوشش دهیم و نیازهای جاری کشور را در درون مرزها و بیرون مرزها تاحدی دقیق و سریعتر پاسخ دهیم و ظرفیت های ملی را برای پشتیبانی از جریان تولید دانش پیش ببریم.

*لزوم گشایش فعالیت نشریات علمی در فضای مجازی

معاون پژهش حوزه های علمیه افزود: باید فضای تازه ای ایجاد کنیم که علاوه بر آنچه در قالب نشریاتی دینی در قالب نشر کاغذی وجود دارد به تاسیس نشریاتی که از فضای مجازی استفاده می کنند حاصل شود.

حجت الاسلام والمسلمین عماد تصریح کرد: با فعال کردن همه فضلای حوزه در عرصه تدوین مقالات علمی، محدودیت ظرفیت نشریات برای عرضه این آثار یکی از مشکلات ما خواهد بود و برای حل این مسئله باید نشریات الکترونیک را با نظام حقوقی معین تعریف کنیم تا این نشریات بتوانند با آزادی عمل فیزیکی بیشتر با رعایت استانداردهای علمی، ظرفیت های فعال شده حوزه ها را در تدوین مقالات پوشش دهند.  

*فعالیت 265 نشریه علمی حوزه دین  

وی در ادامه به ارائه گزارشی از کمیسیون نشریات علمی حوزوی پرداخت و اظهار داشت: مجموعا 265 نشریه دینی وجود دارد که 125 نشریه مربوط به دستگاه ها و شخصیت های حوزوی می باشد و 140 نشریه مربوط به دستگاه های خارج از حوزه علمیه شامل نهادهای فرهنگی دینی و آموزش عالی در سطح کشور در بخش های مختلف است.

معاون پژهش حوزه های علمیه با بیان اینکه 137 نشریه دارای امتیاز علمی پژوهشی و 27 نشریه دارای امتیاز علمی ترویجی هستند، گفت: 101 نشریه فعالیت های علمی تخصصی دارند اما رتبه دریافت نکرده اند؛ کمیسیون نشریات علمی حوزوی درصدد است تا زمینه هایی تشویقی برای دریافت این اعتبار را برای این نشریات فراهم کند. 

حجت الاسلام والمسلمین عماد افزود: نشریات علمی ترویجی و نشریات علمی پژوهشی عمدتا گرایش تخصصی علمی گفتگو و دیالوگ علمی را با اهل تخصصی آن دانش دارند در عین اینکه باید به این نکته اهتمام داشته باشند که ماموریت حوزه پاسخگویی به نیازهای فرهنگ عمومی در عرصه دین و جامعه تحصیلکرده و طبقات متوسط جامعه نیز خواهد بود.

وی تصریح کرد: در این زمینه نشریاتی داریم که کار بزرگی انجام دادند و چراغ های فروزانی برای نشر معارف اسلام و اهلبیت(ع) بودند اما متاسفانه به دلیل اینکه مشمول امتیازها و شاخص های علمی ترویجی و علمی پژوهشی نمی شوند مظلوم مانده اند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه افزود: بر این اساس کمیسیون نشریات علمی حوزوی درصدد است که رای موافق شورای اعطا مجوزهای حوزه را به عنوان موافقت اصولی دریافت کند تا تعریف جدیدی را در راستای کارکردهای این گونه نشریات برای دریافت رتبه علمی ایجاد کند.

*بررسی تقاضای 15 نشریه دینی

حجت الاسلام والمسلمین عماد تصریح کرد: در حال حاضر تقاضای 15 نشریه برای دریافت امتیاز علمی پژوهشی و علمی ترویجی در کمیسیون در حال ارزیابی و بررسی می باشد.

وی افزود: امتیاز علمی 9 نشریه در سال 1393 به تایید و تصویب رسید که دوره امتیاز آنها به پایان رسیده بود و بر اساس ارزیابی ها مجددا رتبه آن ها تایید و ارتقا یافت.    

معاون پژوهش حوزه های علمیه تصریح کرد: امیدوارم سند تحول با نظر دست اندرکاران نشریات حوزوی تصویب شود و با حمایت مدیریت حوزه و با نگاه جدی شورای عالی به نتایج خوبی دست پیدا کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین عماد در پایان خاطرنشان کرد: باید از نگرش حمایتی شورای عالی حوزه از عرصه پژوهش در تاسیس قوانین برای ورود به عرصه پژوهش و تدوین اسناد مهم قدردانی کنیم.

انتهای پیام/313/33

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha